Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kritiek geven.
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Ach, ik doe ook maar dat wat ik denk dat goed is, zoals bijna iedereen dat doet, toch? We vinden ons allemaal heel goed in wat we doen. En is het mis geschoten? Het zij zo. Als je geluk hebt is het de volgende keer weer beter en misschien daarna weer beterder. En zo niet, dan moet je, zoals al in een reactie vermeld is, nog beter je best moeten doen met dat wat je hebt en kunt om mee te mogen doen.
Ja hoor. Joepie, doei.

En dan heb ik, foei, een nieuw topic geopend omdat ik wilde reageren op een al gesloten onderwerp.

Ik sluit af met gewoon Rob en houd er mee op want dit heeft wat mij betreft geen zin meer.
En ehhh, geen kritiek hoor :D

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12236
Woonplaats: Eibergen
rob floor schreef:
Z
Bouw ze allemaal zoals je het zelf leuk vind.
Rob.


Ja waarom niet, Ik bouw voor mezelf.

Wat een dramaqueen zeg.

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 22:51 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Het topic wat ook ontstaan was in Berichten aan en van de Beheerders (en best wel gerelateerd hieraan, maar in essentie een reactie op https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 17&t=12872) is samengevoegd met deze.

Nogmaals - berichten aan en van de beheerders is bedoeld voor huishoudelijke en technische mededelingen, niet om je meningen over het hoe/wel niet bouwen & vergelijkbare dingen kenbaar te maken.

On topic dan maar even: het zal mij echt worst wezen of je nu wel of niet aftermarket gebruikt, en als AM je niet boeit, dan kijk je toch gewoon niet naar die bouwers en/of topics. Bouw lekker voor jezelf, we zijn (bijna ;) ) allemaal volwassen mensen hier met voldoende vrijheid om onze eigen keuzes daarover te maken :!:

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 jul, 2013 12:48 pm
Berichten: 533
rob floor schreef:
Goedendag beheerder,

Voor als nog, ik ben modelbouwer van de (een) oude stempel. Ik koop een modelbouwdoos en ga aan de slag met de spullen die in de doos zitten.
Niet dat ik dan oob ga bouwen want er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar. Die wil en ga ik dan zo goed als mogelijk aanpassen of zelf maken.

Ik heb de indruk dat er steeds minder gewoon ge-modelbouwd word. Er word, buiten de modelbouwdoos, een hele stapel aftermarket spullen, pe, vacuvorm, 3d geprinte onderdelen, boeken en wat al niet meer tevoorschijn getoverd zodat er al minstens een pagina volgezet is met? niks, voordat er ook maar iets in elkaar gezet word.
Persoonlijk vind ik dit geen modelbouw maar meer het samenstellen van allerhande kant en klare onderdelen.

Ik begrijp dat deze verandering niet te stoppen is maar vind het wel heel jammer.

Dit is een van de redenen waarom ik niet meer op het forum actief aan het bouwen ben. Ik kan (en wil) er niet meer tegenop bouwen want dat is een wereld apart waar ik me niet in kan vinden.

Verder veel modelbrouw plezier aan een ieder.

Rob Floor


Beste Rob,

ik spring misschien wat laat hier op de kar om ook even te reageren aangaande uw mening, die ik ten zeerste respecteer, laat dat duidelijk zijn. Ik voel mij een beetje aangesproken, wat zeker geen probleem is voor mij en wat ik wel begrijp. Daarom even een reactie van mijn kant ook. :)

Ik hoor (of beter, ik reken mijzelf ook), zoals zo velen hier onder ons bij de old-school modelbouwers. Dat wil echter niet zeggen dat ik alleen maar oob bouw. Ik bouw vaak ook kit's die ik voorzie van een hele resem aftermarket. Dit is ook modelbouw en ik kan u verzekeren dat werken met aftermarket veel meer ervaring verreist dan het bouwen van een doorsnee oob kit. Het is niet zomaar iets samen gooien van kant en klare onderdelen zoals je zelf aangeeft. Er komt veel meer bij kijken. Ook referentie is belangrijk in onze hobby, en voor de één kan het al wat gekker dan voor de ander, niks moet, maar alles kan en ik respecteer ieders keuze.
Maar als het er op aan komt, of je nu een kit oob bouwt of je bouwt een kit propvol aftermarket, op het eind moet je het model in de verf zetten, en dan maakt het niet hoe je het model gebouwd hebt. Bij het schilderen komen ervaring en know-how te pas en wederom, voor de één gaat dit al wat makkelijker als voor de ander. Uiteindelijk kunnen we allemaal een model laten zien waar we best trots op zijn en het maakt niet uit in welke kwaliteit dit model is afgewerkt, het belangrijkste is dat de modelbouwer er plezier heeft aan beleefd.

Ik snap uw frustratie, maar wat posten op een forum betreft zie ik dit lichtjes anders dan u. Bouwverslagen beginnen vaak met het tonen van welke kit, welke al dan niet aftermarket en welke referentie er gaat gebruikt worden. Samen met de reply's maakt dat er inderdaad al vlug een pagina gevuld is zonder dat er nog maar iets gebouwd is............is dit een probleem, ik ben van mening van niet, want zulke bouwverslagen dragen bij tot het geven van info die andere modelbouwers kunnen gebruiken. M.a.w. zulke bouwverslagen vind ik al referentie op zichzelf en we mogen blij zijn dat dit bestaat. Alleen, het is het je er mee omgaat. We hebben de dag van vandaag de beschikking over een hele hoop info op het www.......en dan zijn er nog de talloze publicaties waar we kunnen op terugvallen.......kort gezegd we worden verwend in onze hobby en dat vind ik een supergroot pluspunt.

Dus beste Rob, m.a.w. je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt naar uw werk? We hebben allemaal wel eens onze frustraties waar we elk op ons eigen manier mee omgaan. Het is echter de kunst om die frustraties om te zetten naar iets positief.
Dus doe me een plezier, post uw modellen, uw werk hier, laat zien dat je een old-school modelbouwer bent en dat het ook op die manier fun kan zijn, ik ben er zeker van dat je vele mensen zal bekoren met uw werk.

MVG

Danny (ook eveneens een old-school modelbouwer maar dan met een twist........ :lol: :lol: :lol: )

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2022 0:12 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Wat ik nou zo mooi vind: het gaat er hier op dit forum niet om wat je bouwt, hoe je het bouwt en wat voor resultaat je bereikt. Volgens mij is het primair een plek waar je met trots kan laten zien wat je gebouwd hebt, je bent ergens blij mee en deelt dat met anderen die dezelfde hobby hebben. Dit houd een community levendig en de mensen geïnspireerd om door te zetten met de hobby.

Uiteraard zullen er meer oh's en ah's vallen als iemand een 'meesterwerk' aflevert. Een kritische, maar positief opbouwende opmerking zal er ook komen als een medebrouwer denkt iemand daarmee te kunnen helpen. Feedback geven kan lastig zijn, feedback verwerken ook, maar het is uiteindelijk vrijwel altijd goed bedoelt.

Dat gezegd hebbende: ik weet niet hoe de sfeer in de autohoek van dit forum is maar laat je niet gek maken door de werken van anderen. Als jij tevreden bent met wat je bouwt; top, dan bereik jij je beoogde einddoel. Als je tijdens het bouwen dan ook nog de lol hebt van het bouwen dan moet je echt niet een andere hobby gaan doen. Je berooft jezelf van een berg plezier als je de standaarden van andere brouwers gaat zien als de lat waar jij ook overheen moet springen om geen "prutser" te zijn.

Ik sluit me eigenlijk aan bij wat Huib al zei; binnen de hobby zal jij je koers moeten bepalen. De eerst volgende kit die jij bouwt doe jij precies wat jij wil. Dan heb je na een poosje, jaartje, of wat dan ook een model staan en heb je hopelijk een resultaat waar jij blij mee bent en in ieder geval lol gehad. Daarna kan je nog eens kritisch kijken naar of je ergens misschien iets beter had kunnen doen en of het je leuk lijkt om een techniek te leren, of wat dan ook, om dat bij een volgende auto net ff beter te doen. Dat laatste geeft mij veel lol, maar misschien concludeer jij wel dat jij jouw resultaat goed vindt en dat je zin hebt om een nieuwe doos te bestellen/kopen.

Zodra het moment komt waarop je geen lol meer aan de hobby beleefd moet jij jezelf afvragen waar dat aan ligt. Het kan zijn dat je te kritisch naar jezelf bent, ik bereik dat punt regelmatig en vaak kies ik er dan voor om gewoon wat "minder moeilijk" te doen. Mocht je op een gegeven moment daar niet uit komen, dan kan je dat ook bespreekbaar maken. We hebben allemaal wel eens een wat motivatie nodig van een ander.

Tot slot, stop niet met bouwen. Als je hier op dit forum zit vind je bouwen leuk. Punt. Je moet alleen voorkomen dat je door allerlei externe factoren de lol verliest. Bouw dus ook vooral in alle rust een model en plaats, als jij dat wil, aan het einde van de rit wat eindfoto's. Ik heb dat een tijd lang ook gedaan toen ik wat minder gevoel had bij dit forum.

Laat je niet gek maken en geniet van je vrije tijd!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement