Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 jul, 2019 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het is inderdaad wel zo zoals Roy zegt dat vrijwel iedereen graag waardering krijgt voor wat die doet, de gewone OOO's en AAA's kunnen dan wel motiverend werken en een aanzet zijn om door te gaan maar daar leert niemand iets van.
Met de wetenschap in het achterhoofd dat alles beter kan vind ik onderbouwde kritiek toch heel wat beter, kritiek die verwijst naar mogelijke fouten en tips hoe het beter kan bvb.
Sommige bouwers hier (ik ga nu niet alweer namen noemen) hebben dergelijke kritiek niet meer nodig dus ja... maar vooral de beginners hebben wel nood aan dat soort kritiek en komen geen stap verder met OOO's en AAA's! zodat ze uiteindelijk ter plaatse blijven trappelen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Toch moet je met kritiek wel oppassen denk ik.
Als iemand op 100% van zijn kunnen zit en daar vreselijk zijn best voor doet kan het ook de-motiverend zijn.
Denk alleen al aan de leeftijd van de bouwer, dat kun je vaak niet zien.
Althans, ik niet.
En verder ben ik alleen maar een kijker. Dan vind ik het sowieso al moeilijk om opmerkingen te plaatsen. Ik wil niet overkomen als één van die stuurlui die aan de kant staan.

Henri


Henri

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Henri, je hebt een punt: motivatie is één ding maar het mag geen dwingend karakter krijgen want dat werkt averechts!
Daarom dat ik voorstander ben van onderbouwde en opbouwende kritiek, zelfs als het negatief kan overkomen, zo in de stijl van: "je hebt het goed gedaan, maar als je de volgende keer daar op let of dit of dat zo doet wordt het beter' en dat probeer ik ook te doen... m.a.w. verkapt negatief maar tegelijk motiverend om het de volgende keer beter te proberen doen. Iets of iemand afkraken kan iedereen, daar heb je geen verstand voor nodig maar dat doen meestal diegenen die er zelf niks van terecht brengen! :roll:
Leeftijd speelt hier ook niet mee: de ene is al handiger dan de ander op dezelfde leeftijd. Een voorbeeld: mijn kleindochter van zeven heeft hier in de wijk een paar vriendjes van ongeveer dezelfde leeftijd, die zitten hier soms met Lego te spelen en gewoonlijk blijft het dan bij maar wat blokje opstapelen maar er is er eentje bij... acht jaar en onlangs had ze hier een kasteel gebouwd wat je van een achtjarige helemaal niet verwacht, alles assorti in twee kleuren, zelf het metselverband klopte. Dus ja... zo zie je maar en zo gaat het ook in de modelbouw. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 16:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik heb jaren geleden al een heel stuk geschreven over ho kritiek te geven, maar weinig mensen lezen het , nou ja, kunnen ze ook geen kritiek geven :D

Maar leeftijd is wel een punt, vaak is de jonge generatie waar je blijkbaar op eieren moet lopen als je een punt aantipt, ik weet niet waar dat aan ligt, (gelukkig zijn er ook goeie bij hoor) maar ik merk dat opbouwende kritiek bij een aantal heel goed werkt, neem bijv No leaf huppelpup, zeg maar Sebastiaan, die heeft best wel veel kritiek gehad, maar kijk nu eens waar die staat in vergelijk met zijn eerste dio. En zo zijn er nog wel een paar. Ik laat ook niet veel zien, Henri, maar als je goede tips geeft maakt dat niet uit, vaak is het ook doorgeven van tips aan de volgende omdat jij die aangereikte tip goed kon gebruiken.

Ik weet vanuit de modelscheepsbouw op wat hoger niveau dat daar dus amper tips en truks worden doorgegeven, die zijn zo bang dtt de nader beter wordt dan hunzelf. Mij maakt dat niet uit, ik heb jaren geleden al heel veel lopen lobbyen voor figuurschilderen, overdone verweren en dat ook eens toe te passen bij de auto's en vrachtwagens, in de loop der jaren zie je daar ook steeds meer van terug, niet alleen door mij hoor, ik ben maar een klein schakeltje.. Ik ben in een topic bij de legervoertuigen wel wat hard door de bocht gegaan, ik sta daar echter wel achter, maar ik hoop al een paar jaar dt mensen eens out of the box gaan denken, ik kijk wel overla in elke groep, maar lees niet zoveel meer, na de zoveelste Tiger, Spitfire, ME190 of Fockewulf, geloof ik dat wel, en met alle respect voor de bouwer, maar ik leer daar niets meer van. Ik wordt dus niet meer uitgedaagd en dat doet bijv kritiek wel.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jul, 2019 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 okt, 2014 10:50 am
Berichten: 426
Maar je hoeft toch ook niet altijd iets te leren ?
Gewoon van iemands werk genieten is voor mij in principe al voldoende.
Ook al is dat de 345e tiger/spitfire.......of wat dan ook. :D
Als (en ik zeg "als") ik ooit de tijd krijg ga ik zelf wel weer wat in elkaar plakken :brouw:

_________________
I give up the fight, the deamen wins


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 8:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Ik zie liever een reactie op mijn werk met "ziet er goed uit" of weet ik het wat voor tekst dan dat er weer een heel leger aan mensen alleen maar kijkt en niet reageert. Het is een beetje een spel natuurlijk. Hoe meer er gereageerd wordt, hoe meer behoefte iemand ook heeft om steeds weer updates te plaatsen, hoe minder reacties, hoe minder frequent er ook foto's geplaatst gaan worden.
Nu zat ik met een stuk of wat mensen tot voor kort op plakkers inc, van de bij de meeste bouwers wel bekende Grendel, en nu zag je dat daar, ondanks dat er nog maar een man of tien aanwezig waren, de hoeveelheid reacties en dan met name het niveau van de reacties veel hoger was dan hier. De manier van reactie geven daar zorgde ook dat mensen beter zijn geworden, we bleven elkaar steeds pushen tot betere resultaten en ik denk dat het bij meerdere mensen, die hier ook nog steeds actief zijn, ook echt tot betere bouwwerken heeft geleid.
Misschien is de massaalheid van dit forum ook wel weer meteen zijn manco, er is zoveel te kijken, dat mensen niet meer weten wanneer ze wel en wanneer ze niet wat moeten plaatsen.

Tsja, wat doe je er aan....

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
persoonlijk sluit ik me aan bij wat Markie zegt... ik kan me vinden in het idee van 500 kijkers toont interesse, maar als daar geen enkele reactie inzit op je bouw en enkel de spreekwoordelijke vraag waar je de kit gekocht hebt... denk ik ook waarom doe ik in godsnaam nog de moeite. Zelf heb ik tot voor kort de moeite genomen om overal redelijk wat te reageren, soms inhoudelijk, soms oeh en ah, soms een tip.. gewoon omdat ik van het principe ben dat dit is wat een forum levend houdt... niet het aantal mensen , maar gewoon de interactie... ik heb nu een paar maand een sabat genomen, om meer tijd te hebben om te bouwen... en ook ergens te bezinnen. Zelf zie ik ook vaste waarden van vroeger nog enkel de eindfoto's plaatsen, en langs de ene kant vind ik he jammer, langs de andere kant begin ik het te begrijpen..

Over je bouwt in de eerste plaats voor jezelf.... -> true, 100% gelijk, maar waarom dan tonen op een forum?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Silenoz schreef:
Over je bouwt in de eerste plaats voor jezelf.... -> true, 100% gelijk, maar waarom dan tonen op een forum?

Ik begrijp de vraag niet helemaal... als je gewoon thuis bouwt laat je bij tijd en wijle toch ook zien aan je familieleden en je vrienden waar je mee bezig bent? Dan kan je je ook de vraag stellen waarom iemand deel neemt aan een wedstrijd en/of zijn werkjes gewoon tentoonstelt op een beurs. Ook in clubverband komen toch ook regelmatig werkjes op de tafel... waarom dan niet op een forum?
Ik zie echt het verschil niet tussen het één en het ander, het maakt toch niks uit waar je je kunsten laat zien? :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Voordeel van op een forum tentoonstellen is natuurlijk wel weer dat je in ieder geval je kitjes niet beschadigd bij het vervoeren ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Laat ik ook eens op een topic reageren. Ik zit hier bij modelbrouwers om twee redenen. Leren en vermaak.

Vermaak is dat ik modelbouwen wel leuk vind en er ook graag over lees. Ik lees dan ook alle topics wel door. Als het mij intereseerd dan lees ik wat aandachtiger en anders iets vluchtiger. Ik kijk altijd of ik leuke/handige tips zie.

Leren is echter de grootste factor. Als eerste wil ik graag proberen om hele mooie modellen te bouwen zover als dat in mijn mogelijkheden ligt. Ik wil mij ook steeds verbeteren en dazrom moest ik leren om een bouwverslag te schrijven. Tevens moest ik mij aanleren (en nog steeds) om goede duidelijke foto's te maken om te laten zien wat ik aan het doen ben. Als ik dan een update plaats en iemand ziet iets wat wellicht anders/mooier/makkelijker kan dan hoop ik dat iemand mij dat ook verteld. Daar kan ik alleen maar van leren. Als niemand iets zegt dan denk ik maar dat ik niet iets erg verkeerd doe. Dat is dus ook de hoofdreden om een verslag te maken.

Zelf ben ik het meest actief in de militaire luchtvaart en ik heb ook een schip gemaakt .daarom zijn dat de forums waar ik het meest reageer. Bij de landonderwerpen heb ik geen ervaring en zal ik daarom wat minder reageren.
Dat reageren heb ik echter ook moeten leren. Zoals zoveel van jullie vind ik dat je niet iemand helemaal moet afkraken. De betreffende persoon kan daar niets van leren. Als ik echter vind dat dingen iets anders of misschien beter kunnen dan probeer ik dat wel te vertellen . Hopelijk kunnen andere mensen daar iets van leren. Als ik reageer dan doe ik dat op hetgeen ik kan zien. Het kan dus ook zijn dat ik reageer op iets wat ik verkeerd interpreteer. Mijn intentie is echter om nooit iets negatiefs te zeggen maar wel iets opbouwends.

Soms is het echter ook zo dat ik toch alleen maar Ooooo of Aaaaa zeg. Dat doe ik dan om de topicstarter een hart onder de riem te steken en mijn bewondering te uiten. Dan ben ik onder de indruk van hetgeen ik zie ook al leert niemand daar iets van.

Bovenstaande is een heel epistel geworden en ik had mij nog voorgenomen om niet te reageren. Soms leer ik het ook nooit.

Met al het bovenstaande heb ik alleen maar duidelijk willen maken waarom ik hier op het forum zit en hoe ik denk dat je op een topic moet/kunt reageren en hoe ik dat af en toe doe. Uiteraard is iedereen vrij hier van te denken wat hij/zij wil.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement