Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: D-day
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dit jaar alweer een jubileumjaar: "75 jaar na D-day.
Wat D-day precies inhoudt hoeft ik waarschijnlijk niet meer uit leggen, feit is: de festiviteiten rond 75 jaar bevrijding zullen dit jaar danig worden uitgebreid... vandaag 6 juni verzamelen heel wat staatshoofden en andere politici, oudstrijders (in zoverre die er nog zijn), vaderlandslievende verenigingen, reenactors e.a. massaal in Normandië.
Wie er niet bij kan zijn.. niet getreurd: dit is de aanzet tot meerdere herdenkingen en meetings in eigen land, meestal rond en in september. Er komen meetings aan, officiële herdenkingen, mock-battles, lezingen en tento's… een must voor de militaire modelbouwer om (detail)foto's te nemen van de echte voertuigen etc.

Ikzelf ben als reenactor reeds bezig met de voorbereidingen om deel te nemen aan een aantal events ter zake die ik reeds selecteerde in mijn regio.


* "Laat dit nooit meer gebeuren" is de boodschap die levend moet gehouden worden!* :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik kijk elk jaar op 6 juni de film 'the Logest day'. Vanavond ook weer, als eerbetoon aan de dappere strijders van 75 jaar geleden. Ik ben 2 keer in Normandië geweest en het was indrukwekkend. 4 jaar geleden was ik in Leeuwarden tijdens dodenherdenking op 4 mei (70 jaar na dato) en er waren toen een aantal Canadese veteranen bij. In één woord: INDRUKWEKKEND !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik ben vorig jaar rond deze tijd in Normandië geweest met al die festivals en activiteiten.
En ook ik vond het zeer indrukwekkend.
Hebben samen met mijn broer en vader een aantal bezienswaardigheden bezocht in 3 dagen tijd. Het waren hele drukke dagen maar echt geweldig.

Pas de documentaire gekeken op NED2 "in de voetsporen van D-Day" en ook dit vond ik zeer indrukwekkend om die oude beelden te zien en de verhalen te horen. En dan vooral de angst in de ogen van de militairen. En het maakten niet uit of het nu Amerikaanse, Britten of Duitsers waren. Het waren allemaal nog "kinderen" die aan de frontlinie stonden en riepen om "moeders".

Laat het zeker nooit meer gebeuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2019 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
A110 schreef:
Pas de documentaire gekeken op NED2 "in de voetsporen van D-Day" en ook dit vond ik zeer indrukwekkend om die oude beelden te zien en de verhalen te horen. En dan vooral de angst in de ogen van de militairen. En het maakten niet uit of het nu Amerikaanse, Britten of Duitsers waren. Het waren allemaal nog "kinderen" die aan de frontlinie stonden en riepen om "moeders".

Zeker weten A110... de soldaten, van welke nationaliteit ook waren inderdaad jongens van tussen de pakweg 17 en 20 jaar oud.
75 jaar geleden waren dat inderdaad nog kinderen, niet meer te vergelijken met de leeftijdgenoten van vandaag... nu zijn ze bij wijze op 16 jaar al bijna "volwassen"!
Daarnet de film "Bastogne" nog bekeken (niet verwarren met The battle of the bulge). Een z/w film uit 1949 waar de meeste figuranten (ex)leden van de 101st airborne in meespeelde, mensen die het ook in het echt hadden meegemaakt en er toen bij waren! Hoed af en diep respect dat ze dit wilden doen! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 10:25 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Sorry walesha de gemiddelde leeftijd van een soldaat was in de tweede wereld oorlog veel hoger namelijk 26 jaar

https://www.startpagina.nl/v/politiek-o ... oldaat-19/

Assuming KIAs accurately represented age groups serving in Vietnam, the average age of an infantryman (MOS 11B) serving in Vietnam to be 19 years old is a myth, it is actually 22. None of the enlisted grades have an average age of less than 20. [CACF] The average man who fought in World War II was 26 years of age.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja Looney, dat is een officiële statistiek maar die klopt niet helemaal. In de US bestaat er geen burgerlijke stand zoals bij ons en dus waren er heel veel die over hun leeftijd logen. Geloof me vrij: de gemiddelde leeftijd van een GI in WO2 was heus geen 26 hoor. :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
Amerika kent wel degelijk een burgerlijke stand (akten van geboorte, huwelijk en overlijden). De verzamelnaam voor akten van de burgerlijke stand is 'vital records'.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Nu misschien wel maar in WO2 was dat onbestaande hoor. Ook in de Vietnamoorlog waren er veel jongens van minder dan 18 jaar die logen over hun leeftijd.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 10:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 18 jul, 2017 14:32 pm
Berichten: 158
Woonplaats: Naast het huis van de buren
Is al sinds 1930


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: D-day
BerichtGeplaatst: wo 12 jun, 2019 11:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Er zullen best jongens zijn geweest die logen over hun leeftijd om een thuis oid te kunnen ontvluchten, maar ik denk dat er toch veel onderschept werden.

Ik denk dat die gemiddelde leeftijd nog best wel kan kloppen, want er waren ook veel wat ouderen die ten strijde trokken, Vietnam was op een gegeven moment niet meer een helden oorlog in de ogen van burgers dus konden ze minder volwassenen krijgen die zich vrijwillig aanmeldde. Daardoor was de leeftijd gemiddeld wat lager dan in WW2, daarbij was het overlevingstermijn in Vietnam veel korter dan in WW2 over het geheel dan bekeken.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement