Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Ik wil niemand voor z'n hoofd stoten met dit onderwerp, maar hoever kun je gaan met dit onderwerp
Zie de link
https://www.tapatalk.com/groups/missinglynx/the-camp-t284993.html
persoonlijk vind ik dit wel heel ver gaan.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 10:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Vanuit een ander gedeelte even wat postings naar aanleiding van een dio onderwerp

De vraag is, zonder iemand te veroordelen, hoe ver kan en mag je gaan in je onderwerp voor bijv een diorama.

Wel even een waarschuwing

De discussie in het andere topic ging perfect, dat verwacht ik hier ook, zo niet, wordt er direct gewist in de postings zonder PB of vooraankondiging. Hier zullen best beladen plaatjes voorbij komen, maar houdt het netjes

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Soms mogen (moeten?) dingen heftig zijn om ons dingen uit het verleden niet te laten vergeten. Om dit nou middenin de huiskamer in een display-koffietafel te zetten lijkt me wat cru, maar in een museum? Ja hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 10:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Silenoz schreef:
Heb het diorama waar ik het eerder over had teruggevonden:

Burden of sorrow van Rick Lawler:

http://ricklawler-propaganda.com/propaganda/modeling-projects/burden-of-sorrow/

Enkel een link wegens de gestreepte pyjama...

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
In onze hobby kun je veel dingen (na)maken, nu vraag ik mij af welke normen en waarde gebruik je op een openbaar forum.
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen keus om te bouwen wat hij/zij wil, maar mijn idee is denk voor je zelf na of dit geschikt is voor een openbaar forum.
Ik weet het, het is een beladen onderwerp dit is een stuk geschiedenis wat niet vergeten mag worden. maar je kunt dit ook op een andere manier laten zien.

Zelf ben ik in een aantal concentratie kampen geweest, als ik deze beelden weer zie dan lopen mij de rillingen weer over de rug.
En de verhalen die erbij verteld werden.
Nogmaals, welke normen wil je hanteren (dit is een keuze die je zelf maakt)

Fred

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 11:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Voor mij persoonlijk stoort het niet, ik vind dat ieder onderwerp moet kunnen, zolang het "smakelijk", of in een context blijft. Of het nu controversieel is of niet.

Ik stoor me eigenlijk meer aan het anti-hakenkruis syndroom van onze Duitse buren, dan aan het betreffende onderwerp. Negationisme mag niet, maar je mag ook niet historisch correct bouwen...

het dio van "the camp" is heel expliciet, maar was dacht ik voor een Holocaust museum, dus in die zin....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
kannonier schreef:
In onze hobby kun je veel dingen (na)maken, nu vraag ik mij af welke normen en waarde gebruik je op een openbaar forum.
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen keus om te bouwen wat hij/zij wil, maar mijn idee is denk voor je zelf na of dit geschikt is voor een openbaar forum.
Ik weet het, het is een beladen onderwerp dit is een stuk geschiedenis wat niet vergeten mag worden. maar je kunt dit ook op een andere manier laten zien.

Zelf ben ik in een aantal concentratie kampen geweest, als ik deze beelden weer zie dan lopen mij de rillingen weer over de rug.
En de verhalen die erbij verteld werden.
Nogmaals, welke normen wil je hanteren (dit is een keuze die je zelf maakt)

Fred


Hier sluit ik me volledig bij aan!

Ik vraag me af of mensen dit ook nog vinden kunnen als ze een rondleiding van 3 uur hebben gehad in Auschwitz waarbij er meer dan 20 verschillende manieren voorbijkwamen waarop mensen in Auschwitz aan hun einde konden komen waarvan een nekschot nog de meest humane was of tot in de gruwelijkste details te horen hebben gekregen hoe de reis en aankomst van een transport daadwerkelijk verliep.

Voor educatieve doeleinden voor bijvoorbeeld in een museum kan ik me er nog iets bij voorstellen, voor privégebruik al een stuk minder en ik vind persoonlijk dat dit soort dio’s op een openbaar forum niet thuis horen, hoe mooi gemaakt ook.

Er zijn al genoeg musea en gedenkplaatsen waar dit stuk geschiedenis treffend en indringend in beeld wordt gebracht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 19:13 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ No leaf clover, daar kan ik ook over meepraten. Ik ben in 2015 met BBT naar Auschwitz geweest.

Het is op zich wel interessant om de reacties te lezen die men op de betreffende site hebben geplaatst.
Zo gaat er een discussie dat we het kennelijk niet erg vinden om tanks, bommenwerpers, en ander oorlogsmateriaal te bouwen, maar zodra het resultaat van dat materiaal (mensenleed/slachtoffers) als model/dio neergezet wordt is het al vrij snel ongepast...

Ik zie het zelf als volgt:
Iedereen kent het verhaal van de Holocaust, de meesten van ons hebben er wat over gelezen, docu's gezien op tv en/of foto's bekeken. En mensen die naar bepaalde musea zijn geweest of kampen hebben bezocht hebben van dichtbij kunnen zien hoe dat verhaal zich heeft afgespeeld.
Persoonlijk denk ik niet dat de vraag moet zijn of dit dio ongepast is of niet, maar eerder; is deze dio nodig?.
Ik moet bijvoorbeeld meer moeite doen om goede foto's uit oorlogstijd te vinden van bijvoorbeeld een A6M2 dan over de Holocaust. Daarbij komt dat dit laatste zo'n gevoelig onderwerp is, dat ik me afvraag of je het wel zo gedetailleerd wil neerzetten in een dio...
Om even een relevant voorbeeld te laten zien; het dio wat in Auschwitz zelf staat.
photo 334099
photo 334101
photo 334102
photo 334100
Niets heeft een kleur, maar de boodschap komt duidelijk genoeg over denk ik...

Ja, het is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mens, en nee, we mogen dit nooit vergeten!
Maar is het daarom nodig dat iemand dit soort taferelen als dio gaat maken? Nee, ik vind van niet, tenzij het in een museum moet komen te staan. Ik zou het zelf in ieder geval niet prettig vinden als zoiets in mijn vitrinekast staat...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het inderdaad een gruwelijk tafereel maar op een locatie zoals Auschwitz lijkt het me wel echt thuis te horen. Het is daar allemaal tenslotte echt gebeurt en ik denk dat de bezoekers zo toch een beter beeld krijgen van wat er zich destijds echt afspeelde!
Ik kan me echter niet inbeelden dat men zoiets in het Joods museum in Mechelen (B) zou aanvaarden. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 21:00 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Dat was ook precies mijn insteek. Zo'n dio hoort op de betreffende plaats als een vernietigingskamp wel thuis, maar om zoiets nu in mijn eigen vitrine te hebben...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement