Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Wat is de definitie van "wapen"? In wezen kan elk gebruiksvoorwerp een wapen zijn, ik ga me niet uitspreken over de Nederlandse wetgeving ter zake maar wat ik bedoel zal zowel in B als NL wel ongeveer hetzelfde zijn. Bij ons in B is een "wapen" per definitie een voorwerp dat gemaakt werd om te doden en/of te verwonden zoals een vuurwapen, een dolk en een zwaard. Toch kunnen er zich situaties voordoen waar geen - per definitie - "echt" wapen werd gebruikt maar wel een gewoon gebruiksvoorwerp als wapen werd gebruikt zoals bvb een keukenmes, een tafelpoot tot zelfs een balpen of een simpel potlood!
Waar het op aankomt is dit: loop je over straat of ben je op café met bvb een aardappelmesje op zak ben je verkeerd bezig want dat kan beschouwd worden als "verboden wapendracht" want dat ding heb je op de straat of op café niet nodig tenzij je andere bedoelingen hebt!
Een normaal denkend (volwassen) mens gaat dus ook niet met een neppistool of een grote dolk op zak over de straat lopen... wat het bezit van "wapens" betreft laat ik hier even in het midden want daar verschillen de wetten tussen B en Nl dus wel hemelsbreed.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Voor geïnteresseerden is hier de lijst met aangewezen imitatie- en speelgoedwapens : https://www.infopolitie.nl/index.php/on ... vuurwapens

Let ook op de Walther P38 van fabrikant C.M.C. wat zomaar voor Crown Model Co zou kunnen staan...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 17:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Das een best lijstje, nog effe en is mijn broodmes ook verboden geloof ik



Wel "grappig" dat diverse politiefunctionarissen sstt dit dus niet weten aan te geven (nee, niet de gehele lijst, maar wel het bestaan).

Nou ja, zolang je je maar normaal gedraagt zal je niet zo snel een AT team door de deur hebben

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
MarChant schreef:
Let ook op de Walther P38 van fabrikant C.M.C. wat zomaar voor Crown Model Co zou kunnen staan...

Ik vermoed dat het dat ook is. Ook L.S. staat in de lijst. Crown's modellen zijn vaak reboxen van L.S.

Maar, dit slaat natuurlijk alleen op gebouwde exemplaren zoals we weten.

Fantastisch om te zien wat een draad een simpele marktplaats aanbieding teweeg brengt. Waar ik mij overigens niet verder in ga mengen.

Groet


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Voor zover ik me herinner was L&S de eerste die replicavuurwapens op 1/1 in kit uitbracht zo ergens einde jaren '70... zoals alles krijgt dat navolging door o.a. een Spaans merk die vroeg historische vuurwapens in kit bracht en Marui die zelfs met een paar pistolen uitkwam die via een klappertje nog blow-black waren ook.
L&S waren ook de eerste om gebouwde airsoftpistolen met cal.6mm op de markt te brengen dra gevolgd door Marui. De laatste die replicavuurwapens in kit hadden was Academy die tot begin jaren '90 nog een aantal 1/1 modellen in kit aanboden. De kant-en-klare airsoftwapens van o.a. Marui hebben gestaag de bouwdozen van deze wapens verdrongen... ik denk niet dat er nu nog een fabrikant is die dergelijke wapens in kit maakt. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Knetterik schreef:

Maar, dit slaat natuurlijk alleen op gebouwde exemplaren zoals we weten.


Hoe weet je dat? Wie zegt dat, waar staat dat? Het zou namelijk zomaar kunnen zijn, dat "onze minister" de bouwdoos van de Walther P.38 sowieso als verboden heeft aangewezen omdat er een voor afdreiging geschikt imitatiewapen van gebouwd kán worden.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 06 sep, 2017 23:12 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
C.M.C is niet hetzelfde als Crown! C.M.C verkoopt namelijk metalen replicas, zie bijgevoegde foto's van een Browning .380:
Afbeelding
Afbeelding
Wat betreft de connectie Crown - L.S. tjah, je zou kunnen zeggen dat het niet om een L.S. kit gaat omdat het in een Crown doos zit, en dus gewoonweg niet op de lijst staat.
Op de lijst staat trouwens ook enkel de korte P.38, welke anders is dan de 'gewone' P.38, duss.....

Also, bovenaan de lijst staat de volgende boodschap:
De op de lijsten a en b vermelde wapens zijn verboden in (een combinatie van) de voor wapens gebruikelijke kleuren en in (een combinatie van) de voor de krijgsmacht gebruikelijke kleuren.
Indien op lijst a of b een andere dan de voor wapens gebruikelijke of voor de krijgsmacht gebruikelijke kleur wordt vermeld, is het desbetreffende voorwerp tevens in die kleur verboden.


Deze boodschap zegt (kennelijk) enkel iets over de kleur van de replica(?).


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
en dit is een geanimeerde discussie aan het worden.

Ik ken niet zoveel van het onderwerp en de wetgeving, maar ik herinner we wel een paar overvallen met replica's of airsofts, en toen dacht ik is uitgevaardigd dat de namaakwapens duidelijk herkenbaar moesten zijn vanop afstand, door bvb gebruik van felle kleuren (fel oranje uiteinden) oversized delen, ... enz zodat het wapen voor iedereen duidelijk herkenbaar was als speelgoed...

Citaat:
Legaliteit[bewerken]
Het komt nogal eens voor dat airsoftreplica's voor echte wapens worden aangezien. Mensen in het bezit van dergelijke replica's werden zelfs neergeschoten door politieagenten, omdat die voor een vuurgevecht vreesden.[3] Om deze reden is het voor in de Verenigde Staten geïmporteerde airsoftreplica's verplicht om de voorkant van de loop feloranje geverfd te hebben. De effectiviteit hiervan staat echter ter discussie, omdat dit makkelijk over te verven is of te verbergen achter bijvoorbeeld plakband.

Overvallen of andere misdrijven die worden gepleegd met een dergelijk 'nepwapen' worden in sommige delen van de VS net zo zwaar bestraft als met een echt wapen.

In Longwood, Florida werd een 15-jarige leerling gedood, nadat hij een airsoftpistool op een politieagent had gericht. De leerling, Chris Penley, had de oranje loop zwart geverfd en het wapen naar school genomen om zijn medeleerlingen te bedreigen.

Plaatsen waar airsoft gespeeld mag worden[bewerken]
Aangezien de replica's die bij airsoft worden gebruikt bijna niet te onderscheiden zijn van echte wapens, zijn ze niet overal legaal. In vrijwel heel Europa, de Verenigde Staten en Azië zijn deze BB-guns legaal, meestal alleen voor mensen ouder dan 18 jaar. Deze zijn ook beschikbaar voor minderjarigen met toestemming van een van de ouders. In Canada, Australië, Tsjechië, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk zijn scherpe voorwaarden verbonden aan het bezit (zoals het hebben van een vuurwapenvergunning).

In Duitsland is het alleen legaal om te schieten met een volautomatisch airsoftgeweer als de kinetische energie van het projectiel minder dan 0,5 Joule bedraagt. Hoger dan 0.5 Joule is toegestaan bij semiautomatische wapens. Ook moet er een <f>-markering op de replica staan. In het Verenigd Koninkrijk is er een snelheidslimiet van 360 fps (voet per seconde) voor een AEG en 520 fps voor een Sniper-Replica. In Finland, Hongkong, België en de meeste andere landen is het verboden een replica in de openbare ruimte (op straat) zichtbaar te vervoeren of te dragen.

Nederland[bewerken]
Na een petitie van de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (NABV) om airsoft te legaliseren in Nederland en na Kamervragen over airsoft liet de minister weten geen intentie te hebben om de wapenwet aan te passen. Op 16 februari 2011 is tijdens een plenair debat op initiatief van PVV, VVD, CDA en PvdA de staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie opgeroepen een mogelijkheid te creëren om het bezit van airsoftapparaten toe te staan in Nederland.

De Wet wapens en munitie bepaalt sinds 1 mei 2012 dat de minister van bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften of verboden vrijstelling of, op daartoe strekkend verzoek, ontheffing kan verlenen voor daarbij te omschrijven wapens of munitie voor onder meer sportdoeleinden. Op basis daarvan is er de Regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 7 januari 2013 nr. 332642 houdende wijziging van de Regeling Wapens en munitie in verband met de regulering van het gebruik van airsoftapparaten, die per 15 januari 2013 airsoft tot op zekere hoogte legaal heeft gemaakt.[4][5]

De Regeling wapens en munitie definieert een airsoftapparaat als een lucht-, gas-, of veerdrukwapen met een maximum "schotkracht" (mondingsenergie) van 3,5 joule, welk wapen voor wat betreft zijn vorm en afmetingen een sprekende gelijkenis toont met vuurwapens. Een energie van 3,5 joule is bijvoorbeeld die van een BB van 0,35 gram bij een mondingssnelheid van 140 m/s.

Het betreft airsoftapparaten die, zoals de meeste, zodanig op een wapen lijken dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn. Deze vallen onder het strengste regime van categorie I van de wet. De Regeling heeft een nieuwe paragraaf 9a gekregen, Vrijstelling voor airsoftapparaten, die onder strikte voorwaarden vrijstelling verleent van het verbod van artikel 13, eerste lid van de wet. Daarbij zijn er aparte vrijstellingsregels voor onder meer vervoeren, voor handen hebben en dragen.

Een houder van een airsoftwapen moet voldoen aan:

Minimale leeftijd 18 jaar
Verklaring omtrent het gedrag (VOG)
Lidmaatschap van een door de minister erkende airsoftvereniging. De NABV is voor zover bekend de enige. Een andere vereniging heeft in 2013 erkenning aangevraagd.[6]
Niet-ingezetenen van Nederland die de airsoftsport beoefenen, krijgen toestemming om aan evenementen in Nederland deel te nemen.
Aanvullende regels:

Leden van de vereniging dienen hun airsoftapparaten te vervoeren in een koffer, foedraal of tas die afsluitbaar moet zijn.
Leden van de vereniging dienen airsoftapparaten thuis op te slaan in een deugdelijke opslag met sluitwerk. Thuis onderhouden en testen mag (mits uit het zicht van omwonenden)
De erkende wapenhandel moet een register bijhouden wie airsoftapparaten koopt.
Vervoer zoals gebruikelijk bij (vuur)wapens: de kortste weg, afgesloten in een koffer of tas. BB's en magazijnen hoeven niet gescheiden vervoerd te worden volgens de wet. Het magazijn mag er NIET in zitten tijdens vervoer.
Leden mogen zelf airsoftapparaten invoeren, mits ze geregistreerd staan bij de airsoftvereniging.


Bij ons in Belgie is er ook een vergunning nodig voor namaakwapens die lijken op het echte wapen zonder onderscheid:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Dus ergens valt deze kit in een grijze zone, maar zolang je er verstandig mee omspringt en er niet overal mee staat te zwaaien...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 07 sep, 2017 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Silenoz schreef:
Bij ons in Belgie is er ook een vergunning nodig voor namaakwapens die lijken op het echte wapen zonder onderscheid:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Namaakwapens??? Sinds vorig jaar is een "bezitsvergunning" vereist voor demil en blankvuurwapens maar niet voor airsoft en replica's!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 sep, 2017 4:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Nog eens even wat verder erin gedoken. De speelgoedrichtlijn gaat in ieder geval niet op voor "bouwpakketten van gedetailleerde schaalmodellen". Dergelijke bouwpakketten als deze van Crown vallen dus hoe dan ook niet onder de speelgoedrichtlijn en komen dus niet in aanmerking voor de uitzondering van Artikel 2 lid 4. Dus het model, op zijn minst in gebouwde vorm, is een wapen in de zin van de Wet Wapens en Munitie (maar daar waren we het eigenlijk al over eens).

https://certification-company.nl/kennis ... 009-48-eg/

Maar nu we eenmaal hebben vastgesteld dat het model in gebouwde vorm een wapen is in de zin van de Wet Wapens en Munitie, kijken we eens naar artikel 3:

Wet Wapens en Munitie schreef:
De bepalingen betreffende wapens zijn mede van toepassing op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.


Dus ook de losse stukken van het bouwpakket zijn ieder afzonderlijk niet toegestaan.

Bovendien is er geen verdere grond voor vrijstelling of ontheffing:

Wet Wapens en Munitie schreef:
Artikel 4
1 Onverminderd de artikelen 4 en 9 van verordening (EU) nr. 258/2012 kan Onze Minister van bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften of verboden vrijstelling of, op daartoe strekkend verzoek, ontheffing verlenen voor daarbij te omschrijven wapens of munitie, behorend tot een van de volgende groepen:
a. wapens die niet voor gebruik als zodanig geschikt te maken zijn;
b. wapens die het karakter dragen van oudheden;
c. andere wapens, voor zover deze bestemd zijn voor dan wel deel uitmaken van een verzameling of een wandversiering;
d. munitie, voor zover deze bestemd is voor dan wel deel uitmaakt van een verzameling;
e. toestellen en voorwerpen voor beroeps-, hulpverlenings-, trainings- en sportdoeleinden;
f. monster-, demonstratie- of testmateriaal en rekwisieten;
g. noodsignaalmiddelen en de daarvoor bestemde munitie.


Behalve dan wellicht onder c. maar dan zul je dus eerst een vrijstelling of ontheffing moeten aanvragen én krijgen.

Conclusie:

  • Dit bouwpakket valt niet onder de speelgoedrichtlijn
  • Dit model is een wapen in de zin van de Wet Wapens en Munitie
  • Hetzelfde geldt voor de losse onderdelen van het model
  • Mogelijk vrijstelling of ontheffing, echter deze dient wel aangevraagd en toegekend te worden

Ergo:

Zonder vrijstelling of ontheffing is dit bouwpakket verboden op grond van de Wet Wapens en Munitie.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/2017-09-01

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement