Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verb(r)ouwproject
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2004 20:18 pm
Berichten: 452
Woonplaats: Deventer, NL
Nu dat mijn Toyota Corrolla bijna klaar is, ga ik mij voorlopig richten op mijn 1:1 verbouwprojectje: de verbouwing van ons huisje. Er zijn een aantal grote projecten die we gaan aanpakken. En die wil ik proberen ook met foto's te laten zien. In drie weken (en een beetje voor de afwerking) gaan er een aantal grote dingen aangepakt worden. Ik wil proberen 'voor' en 'na' foto's te maken. En mochten er klussers op dit forum zitten; commentaar en tips zijn nooit weg.

Onze projectjes
- Plaatsing van kunststof kozijnen
- Vervangen van een gedeelte van het CV-leidingwerk
- Renovatie van de WC
- Plaatsen van een nieuw plafond
- Aanpassen van de schouw/openhaard
- Vervangen van de vloer

Plaatsing van kunststof kozijnen
In de eerste week worden op de begane grond alle kozijnen die in contact staan met buiten vervangen. Het gaat om een voordeur, twee achterdeuren, drie ramen van ca 140 bij 260 en een raampje van 140 bij 80. We hebben gekozen voor een kunststof kozijn met houtnerf en zgn. renaissance-stijl. De ramen bestaan uit drie gedeelten. De twee onderste delen (ca 2/3) zijn openslaande deuren, het bovenste gedeelte (1/3) word glas-in-lood. Een ander belangrijk voordeel is dat we van enkel naar dubbel HR++ glas gaan. De kozijn worden gebroken wit en ramen zelf donkerblauw, eigenlijk in de kleurstelling zoals die nu is. De kozijnen worden geplaatst.

Vervangen van een gedeelte van het CV-leidingwerk
Er wordt in de woonkamer een radiator verplaatst. Een aantal leidingen die langs een muur lopen in de woonkamer worden omgelegd en in de muur gefreesd. Het drukvat wat nu nog in de kelder zit wordt verplaatst naar de zolder, waar de CV-ketel staat. Reden genoeg om het verouderde CV-leidingwerk te gelijk vervangen.

Renovatie van de WC
Tegelijk met het vervangen het CV-leidingwerk wordt ook de waterleiding naar het toilet, het fonteintje en de aansluiting naar de wasmachine vervangen. De muren en het plafond zijn inmiddels gladgemaakt. Het plafond is geschilderd, en de lamp hangt al. Er is een lichtschakelaar gemaakt (die zat er nooit) en een groot gedeelte van de tegels zijn al aangebracht. Alleen de pot en de spoelbak moeten nog worden vervangen.

Plaatsen van een nieuw plafond
Het oude plafond was er een van (scheve) balken met losliggende plafondplaten. Deze zijn inmiddels allemaal weggehaald. Onze vorige bewoners hebben het plafond zo gemaakt dat deze half voor het hoogste gedeelte van de ramen komen. Dit wordt nu glas-in-lood en dit moet natuurlijk wel zichtbaar blijven! Daar bouwen in het plafond koofjes rond. Nu dat het plafond er toch niet meer is kunnen er ook een aantal electra-leidingen overzichtelijker worden aangebracht. En omdat de balken en planken die nu zichtbaar zijn de volgende verdiepingsvloer zijn hebben we ook maar besloten om de boel dubbelzijdig te isoleren: 1 laag tegen de verdiepingsvloer en 1 laag op het nieuwe plafond.

Het nieuwe plafond wordt er een van stucplaten, waarna de stucadoor dit glad maakt. Teven zal hij sierlijsten, perklijsten en een ornament op aanbrengen. Ook worden de wanden en de schouw glad worden gestuct.

Aanpassen van de schouw/openhaard
De openhaard blijft grotendeels voor hoe die is, maar wordt glad gemaakt, in plaats van de nu zichtbare bakstenen. De twee gemetselde gedeelten aan de zijkanten van de openhaard worden weggebroken. Hiermee winnen we ongeveer 2,5 vierkantmeter vloeroppervlak mee!

Vervangen van de vloer
De huidige vloer is slechts de top laag van iets waarvan we nog niet weten wat we gaan tegenkomen. Onder het laminaat ligt nog een dunne isolatielaag, vloerbedekking (?) en een ondervloer. Wat daar nog weer onderligt is nog een verassing. Misschien nog wel een kelder, maar het kunnen ook slechte planken zijn. We zullen zien...
De nieuwe vloer wordt alsvolgt opgebouwd: op de plankenvloer brengen we een laag aan van underlayment platen. Daarna een dunnen foam isolatie laag en daarna het laminaat. Dit wordt (zeer waarschijnlijk) Ikea antiekgemaakt eiken. Dit lig ook al in de keuken.

Pfoe, volgens was het dit wel zo'n beetje. Althans, wat we gepland hebben. Murphy zal ongetwijfeld zijn kop om de deur steken. Hij kan een kop koffie krijgen en daarna een stuk gereedschap. Een extra paar handen zijn nooit weg...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 dec, 2005 22:42 pm
Berichten: 144
Woonplaats: horn
wens je dan veel succes ,ben blij dat ik het allemaal achter de rug heb .zit zelf in de bouw en heb bijna alles zelf gedaan maar heb me direct ook een ruimte apart voor de modellen gebouwd .was wel de moeite en de tijd waard .

groeten tuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2004 20:18 pm
Berichten: 452
Woonplaats: Deventer, NL
De eerste stappen zijn gezet: Een voorzet wand van MDF is gesloopt. Hierachter zit helaas een vochtvlek die waarschijnlijk afkomstig is van de buurman. Een aantal schroeven was in elk geval zeer roestig, sommige zelfs zonder schroefdraad. De muur zelf is nog best netjes te noemen.

Het plafond is eruit gehaald en daar kwam een mooi balken plafond onder terug. Het is alleen wel de vloer van de volgende verdieping en er ligt een veelheid aan leidingen waardoor we besloten hebben het plafond te verlagen en te isoleren. De metalen leidingen die nu in de rechts in het zicht zitten worden in de muur gefreesd.

Afbeelding
Afbeelding
Brouwer in actie!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben en de breedte gebouwd huis waarbij de deur in het midden van een lange kant zit. Het halletje was/is een stel stenen rond de deur gebouwd wat een hokje is waar je je jas op kan hangen en waar de meterkast zit. Deze hokje was nog veel hoger dan een deur geweest. Hier hebben we het plafond uit gehaald en de muren opgetrokken tot het echte plafond. Er staat inmiddels nog een rij stenen op.

Afbeelding

Ook zij we begonnen met het wegbreken van de schouw. Allemachtig wat komt daar een hoeveelheid aan puin vanaf! De stenen onder de platte gedeelten waaren gemetseld daarbinnen was het hol. Het holle gedeelte was helaas wel weer opgevuld met bouwpuin waar de vorige eigenaar vanaf moest... Dat wordt bijbetalen op de stort! Wat beitels, een zware hamer, wat hulp en een paar uur laten was alles weg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/img]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 21:55 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Ik wens je ook veel succes met dit 1:1 projekt.

Als ik die foto's bekijk dan ben ik blij dat hier bij mij bijna alles achter de rug is (enkel nog de tuin moet worden aangelegd).

Pffff, 't is een hels karwei maar als alles eenmaal achter de rug zal zijn dan heb je iets waar je echt trots kan op zijn.

Good luck!


Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 22:06 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Een heel karwei als ik het zo lees, maar er zijn er nu zoveel bezig, waarom komen jullie nu niet hier als alles klaar is bij jullie, het zit dan nog bij jullie in de vingers :lol: :lol:
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2004 20:18 pm
Berichten: 452
Woonplaats: Deventer, NL
Roept u maar! Wat zijn de plannen? Vanaf september/oktober weer geheel tot uw beschikking! ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2006 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Nou, veel succes Remco en maak er wat moois van (een grote brouwplek is erg belangrijk).

Gerwin (die blij is dat ons huis 6 jaar geleden werd gebouwd)

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2006 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 11 nov, 2005 10:32 am
Berichten: 3730
Woonplaats: Rijssen
Veel succes ermee!

Jaap(die 2 jaar geleden midden in de (verhuis, behang en schilder-)troep zat.

_________________
Herintredende modelb(r)ouwer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2006 10:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ha dat ziet er spannend uit,is altijd leuk werk zo`n verbouwing(vind ik dan).

Alleen is het altijd zulk een grote doos waar alles in zat :P .

Veel succes ermee...

Ron,.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 mei, 2006 17:04 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Eigenlijk het gehele pand met de grond gelijk maken en opnieuw opbouwen zou het beste zijn :lol: :lol:
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement