Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 3:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 21:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 apr, 2008 23:08 pm
Berichten: 202
Woonplaats: Zeist
jee balen zeg, dan deed het oliecontrole lampje/sensor het ook niet blijkbaar (die oranje die gaat branden op dashboard)

mooi prijsje voor het blok!
oude blok kun je zeker bewaren, of bijv. de cylinder kop (voor de kleppen etc) maarja of dat alles nog wel goed is? blok zal wel erg warm geworden zijn denk ik zo.

van het 1 komt het ander en voor je het weet kun je van alles aan de auto.

Daar weet ik van alles af, maar dan met classic mini's de grootste klussen ging ik niet meer uit de weg, blokken of achtersubframe vervangen etc.

Succes en hopenlijk ben je weer gauw on the road again!

_________________
wat doe ik hier?, ik had nu mooi kunnen brouwen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Tsja, weet je wat het is, de motor is sowieso beschadigd omdat hij met 100 km/h vastgelopen is. Ik heb hem wonder boven wonder zowaar aan de praat gekregen vandaag door goedkope motorolie uit de Action door de vulopening bovenin het motorblok te gieten en daarna te starten met de choke vol open. Dit op advies van de wegenwacht, onder het mom van, 'kapot is -ie toch al'.. Het klonk alleen erg ratelend en hij viel vrij snel weer uit, en de startmotor vond het ook duidelijk niet prettig en ik wil niet meer kapotmaken dan het nu al is.
Het blok openmaken en de problemen opsporen is zeker een mogelijkheid..... maar voor 50 euro een probleemloze vervangende motor erin lijkt mij toch echt de beste oplossing in dit geval. Ik vond het ook niet veel geld, maar hij komt bij een hobbyist vandaan en de drie andere verkopers van gebruikte blokken die ik heb benaderd vroegen ook ieder 50 euro, dus dat is kennelijk gewoon de waarde van zo'n ding.

Het oude blok ga ik op m'n gemak helemaal uit elkaar halen en kijken hoe het werkt, en de intacte onderdelen netjes bewaren voor het geval dat. Het bijzettafeltje is zeker een leuk idee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 21:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik zou een Hayes manual erbij pakken en dan met dee bij de hand het blok helemaal uit elkaar bouten. Leer je erg veel van. En wie weet kun je nog het een en ander gebruiken...

...zoals een zuiger als ondergrond voor een 1/24 R4 van Heller? :)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Red BaRON schreef:
jee balen zeg, dan deed het oliecontrole lampje/sensor het ook niet blijkbaar (die oranje die gaat branden op dashboard)


Let op, want dat is een oliedruksensor en geen peilsensor, en blijft dus doodleuk uit als er onbruikbare smurrie door de motor wordt gepompt (zoals bij mij). Maar als dat lampje onder het rijden gaat branden is de motor eigenlijk al beschadigd..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 aug, 2011 22:39 pm
Berichten: 394
Woonplaats: Almere
tankard schreef:

Van getik naar geratel klinkt mij als lagers die eruit liggen.



Dat lijkt er wel op.

OF zoals ik jaren geleden had met een Seat Marbella, (0.8L motortje) Dachten we dat de krukas uit de lagers lag maar de krukas was uiteindelijk gebroken..

_________________
\m/ (-_-) \m/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Ik kom hier eigenlijk voor de eerste keer. Ik las het hele verhaal en vond de afloop super jammer. Ik vraag me dan ook af of er ondertussen nog iets is gebeurd met je Renaultje


Greeeeetttzzzz Modest


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2015 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hoi, bedankt voor het vragen! Inmiddels ligt er een vervangend motorblokje in en rijd ik er weer in rond :D Ook ben ik bezig met het opknappen van het interieur. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2015 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 feb, 2010 23:00 pm
Berichten: 631
Woonplaats: stavoren
komt mij bekend voor zo heb ik 1 jaar geleden ook men eerste auto gekocht
en gele rekord d uit 1975 reed niet remde niet en het inteur leek wel een planten bak want het dakraam was lek
al met al na 2 maand sleutelen en lassen hadden we weer 2 jaar apk
nu laatste dingen lassen en spuiten en dan gereviceerde motor in bouwen en 5 bak en gereviceerde voor as zo dat hij weer als nieuw is

groeten wout

_________________
revell voor de professionals
tamiya voor de amateurs


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 0:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Nou, laat ik dan eindelijk eens komen met die foto's :mrgreen:

Inmiddels bijna twee jaar verder, en ik ben nog altijd blij met mijn Viertje. Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit zo snel zoveel heb geleerd over een bepaald onderwerp. Zoals te lezen is wist ik echt vrijwel niets van auto's toen ik de R4 kocht, inmiddels heb ik wel het idee dat ik aardig op niveau mee kan praten met automonteurs etc., dat wil zeggen, als het over de klassieke techniek gaat want zodra er elektronica in het spel komt haak ik af :lol:

Wat ik bij aankoop al wist, was dat er gelast moest gaan worden. Een eerste schatting door een specialist (Le Car in Zaandam, gespecialiseerd in Renault 4's) kwam uit op ca. €1000. Dat had ik ook zo begroot bij aankoop. Eenmaal opengewerkt bleek de boel helaas een heel stuk krokanter te zijn en heeft de hele klus uiteindelijk drie maanden geduurd en is het bedrag op het dubbele uitgekomen. Hebben we het niet meer over. :oops:
photo 408766
photo 408765
photo 408767

Nu het chassis was aangepakt was het tijd voor het visuele plaatje, beginnend bij het interieur. Het was even een speurtocht, maar uiteindelijk heb ik een matchende stoelenset met deurkaarten bij elkaar gevonden voor niet al teveel geld (inclusief hoofdsteunen ca. €200). Kokosmatten op de vloer geven alles een wat vrolijkere uitstraling, maar laten eventueel binnengelopen regenwater wel verdampen zodat het niet door gaat rotten.
photo 408761
photo 408760
photo 408762

Ook de motorruimte kreeg de aandacht die het verdiende. Naast een hoop onderhoudswerk en nieuwe onderdelen om de betrouwbaarheid te vergroten heb ik ook wat delen nieuw in de verf gezet, vooral ook omdat ik dat heel leuk vind om te doen. Het ruitensproeierbakje was gescheurd, dus daar heb ik ook zelf een eh... oplossing voor bedacht, zoals te zien:
photo 408759

Aan sommige dingen moet je gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt. Een relatief simpele carburateur als deze schoonmaken is feitelijk niet heel veel moeilijker dan het reinigen van een airbrush, je hebt met dezelfde delicate nozzletjes van doen. Nieuwe pakkingen ertussen kosten een prikje en sluiten de boel weer goed af. Ook van deze klus heb ik weer een hoop opgestoken en schrik ik in het vervolg niet meer terug.
photo 408755

Verder veel grotere klussen gedaan....
photo 408756

...en kleintjes:
photo 408754

Buiten al het geklus om moet er natuurlijk ook mee gereden worden. Hij blijkt ook prima geschikt als tent:
photo 408758

..als je je bestemming bereikt, tenminste :lol: (een draadje naar de bobine bleek lam, dus een snelle fix nadat ik van de snelweg was gesleept door de gele helden)
photo 408757

De wielen heb ik laten poedercoaten. Sommigen verklaren me w.b.t. kleurkeuze voor gek, ik vind het zelf nog steeds erg grappig staan (RAL 6021 ''pale green'')
photo 408768
photo 408763

Close-up met de R4 NL clubsticker. Het Renault 4 embleem is van blik en vervangt het vervaagde en gebarsten plastic exemplaar dat erop zat. Ik heb op de metalen variant zelf de lettertjes opgeschuurd en gepolijst, afgeplakt en de rest weer mooi zwart gespoten. Ik vind het zelf heel erg mooi geworden.
Op het originele embleem stond 'RENAULT 4TL' maar mijn auto is inmiddels eigenlijk geen TL meer, maar een samenraapsel met GTL motor en andere onderdelen uit diverse perioden. Daarom staat er nu gewoon 'RENAULT 4', dat klopt in elk geval :mrgreen:
photo 408764


Zoals misschien te zien is zijn de voorspatborden nog afwijkend van kleur. Ik had deze vervangen omdat de originele exemplaren ver waren doorgeroest langs de bovenkant, en er zat dus een grote deuk in de rechter (zie pag 1). Ik heb de juiste spuitbussen al liggen thuis, ik hoop er deze zomer aan toe te komen. Ook wil ik de holle delen van het chassis gaan volgieten met lijnolie, om zo te voorkomen dat de boel wéér doorroest. Het houdt je van... eh.. op de straat! 8)

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2017 21:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6315
Woonplaats: Blauwhuis
Leuk om te lezen en zien hoe het met je 4tje gaat.
Leuk fris interieur.

Heb wel meer rotte Renaults gezien ( hebben vroeger een R5 Alpine gehad waar zelfs het dak op het punt waar de achterklep zat zeer krokant was, beter gezegd weg :lol: ), maar dat krijg je als ze uit nederland komen :wink: .

Benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden en hem eens live te zien.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement