Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 16:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2015 17:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Originele blok reviseren?
ben je waarschijnlijk ook zoiets kwijt.

Kwam op MP een R4GTL tegen van een laat bouwjaar, daar durfde ze €6999,- voor te vragen.
Een beetje van de zotte.

Een knappe oldtimer rijden voor weinig is er niet meer bij, tenzij je een werkkamp koopt.
Pas wezen kijken bij een '73 Buick wagon ( was dan niet rot, maar wel heul veul werk en delen defect ) en die vroeg ook nog 4000 euro.


Succes met je R4.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2015 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 nov, 2012 22:24 pm
Berichten: 785
Woonplaats: Somewhere on a junkyard, tryin' to build a RatRod.
Heel tof dat je een topic opent, en het zijn m'n type wagentjes niet maar deze vind ik echt wel wat hebben, vooral je foto's van de molen en het veld. :D
Veel succes ermee, ik volg!! ;)

_________________
What do you choose? Going fast or look good? Like we always say 'going fast IS looking good!'
David Freiburger, editor from Hot Rod Magazine


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Hierbij het uitgebreide verhaal van afgelopen zaterdag. Zoals het hoort in een 'bouw'verslag: ook de slechtere momenten deel je :lol:

De avond ervoor een route uitgestippeld over de binnenwegen; via hartje Amsterdam riching Enkhuizen waar de Houtribdijk (N302) je naar Lelystad brengt.
Nog even de koelvloeistof bijvullen (was inmiddels net onder het minimum gezakt) en richting vriend/collega Simon die met mij meerijdt naar Emmen om een set mooie geblokte stoelen plus achterbank op te halen. Met hem nemen we nog even snel de kritieke punten door (behalve de olie..... :roll: ) en daarbij kom ik erachter dat het dopje van de koelvloeistof nog netjes bovenop de accu ligt :shock: Gelukkig was het een stukje van 500 meter, anders was ik het dopje zeker kwijt geweest en had het koelsysteem geen druk meer kunnen opbouwen, waardoor de vloeistof te snel gaat koken.

We maken de overweging. Gaan we, ondanks de verwachte zomerstorm die die middag los zou barsten, met de Renault? Het is erg verleidelijk om de Xsara Picasso van m'n ouders te pakken, omdat dat toch veiliger lijkt op zo'n lang stuk. Aan de andere kant moet ik leren de Renault 4 te gaan vertrouwen op lange stukken, aangezien ik dat er nog niet mee gereden had. We besluiten dat we verstandig genoeg zijn om te stoppen zodra de wind ons van de weg dreigt te blazen en dat het het avontuurgehalte zeker verhoogt om de Renault te pakken. Dus off we go!

Bij het tankstation de bandenspanning in orde maken. Deze was fors te hoog (zo'n 2 bar per band, terwijl de R4 met een stuk minder toe kan). Nu was dit wel volgens een instructieboekje uit de jaren '80, en zijn de inzichten inmiddels wellicht veranderd, maar zo'n lang stuk rij je liever met iets te zachte dan met kneiterharde banden. Als je op de snelweg een klapband krijgt.... :shock:

Het rijden door hartje Amsterdam is minder traumatisch dan dat veel mensen denken. Pas als je ergens moet stoppen of, erger nog, parkeren, dan wordt het echt lastig :twisted:
photo 322015
photo 322016

Bij Volendam even van de TomTom afgeweken om eens door het centrum te rijden. Hoewel ik er niet zo gek ver weg van woon ben ik er nog nooit geweest. Hier verder geen foto's van, omdat het daadwerkelijke centrum iets te veel omrijden was en we dus alleen de minder spannende delen hebben gezien. Gelijk door richting Enkhuizen dus!
Vlak voor het oprijden van de Houtribdijk zien we de eerste waarschuwing.. nu wordt het toch wel spannend.
photo 322014

Hebben we de hele weg lekker 80 kunnen rijden, op deze dijk is de maximumsnelheid 100 en aangezien er slechts één rijbaan per richting is wil je die snelheid wel aanhouden, ook al mag er gewoon ingehaald worden hier. Je bent je medeweggebruikers liever zo min mogelijk tot last. Op het moment dat ik het gaspedaal dieper intrap voel ik ergens al aan dat dit niet goed kan gaan. Hoewel de R4 gewoon 120 km/h kan rijden als alles goed is afgesteld en uitgelijnd, voelt het hier niet goed aan. Ik heb al eens met een bestelbus stilgestaan op de Afsluitdijk, en het is geen prettig gevoel als je behalve de vluchtstrook nergens heen kunt!

Simon maakt een filmpje, waarin hij zegt: 'als het misgaat, kunnen ze hierop terugzien hoe het kwam'. Hij had zijn camera net uitgezet toen het inderdaad mis ging: een onheilspellend tikkend geluid uit het vooronder. Het tikken wordt na een paar seconden snel erger en ik merk dat de snelheid fors afneemt. Het tikken gaat over in geratel, en ik trap de koppeling in om het afremmen te stoppen en ik stuur de (behoorlijk smalle!) vluchtstrook op. Alarmlichten aan, hesjes aan, gevarendriehoek neerzetten en achter de vangrail gaan staan dus. Gelukkig is het nog mooi weer. Ik bel de politie (0900-8844) en leg de situatie uit en dat we hier snel weg moeten. De politie reageert vrij humeurig en zegt dat het niet zo'n gevaarlijk punt is. Gelukkig reageert de ANWB (waarvan ik net drie dagen lid was :shock: ) adequater en binnen een uurtje na het stilvallen komt er een bergingswagen aan! Geen minuut te vroeg, want de onheilspellende wolken die van over het Markermeer komen aanrollen hadden ons inmiddels bereikt, en in de stortregen op een winderige dijk op een berger wachten is niet fijn.

Daar sta je dan....... Met onheilspellende lucht op de achtergrond
photo 322017

Wat komt daar in de verte voor gele held aanrijden?
photo 322018

De Renault wordt met de voorwielen in de lepels gehesen en na een paar minuten zijn we op weg. Af en toe even achterom kijken of het Renaultje er nog hangt, maar de ANWB-berger heeft hem gelukkig goed vastgezet. Hij is enthousiast over het autootje en ziet de situatie nog niet zo somber in, maar gezien de geluiden die ik uit de motor heb horen komen weet ik ergens al dat het einde verhaal is.
photo 322019

Bij de werkplaats aangekomen haalt de monteur de peilstok uit de motor en ziet gelijk het probleem; er zit een half centimetertje olie in, lang niet genoeg. De rest is allemaal drek. Ik kan mezelf wel voor m'n hoofd slaan; als ik direct na aankoop van de auto langs een garage was gereden om de olie te verversen was dit niet gebeurd. Even zie ik de situatie somber in en overweeg het ding te laten afvoeren naar de sloop. Gelukkig weet de verkoper van de stoelen uit Emmen me vertellen (ik belde hem uiteraard even op dat het vandaag niet meer ging lukken) dat een nieuw motorblok goed te vinden is en niet duurder hoeft te zijn dan 150 euro. Dat biedt perspectieven, en ik maak gebruik van het aanbod om de auto met een andere bergingswagen naar huis te laten transporteren, Simon en ik mogen meerijden.

Bij deze wagen kan de Renault in het geheel bovenop worden gezet, wat voor de langere afstand natuurlijk een stuk handiger is dan een lepelwagen waarbij de achterwielen van de gesleepte auto gewoon zelf mee moeten rijden.
photo 322020

Onderweg terug naar Haarlem is de storm echt goed losgebarsten, en eigenlijk zijn we heel blij dat we niet in deze storm hadden hoeven rijden. De berger stopt na een aantal kilometer om de auto met nog een extra set sjorbanden vast te zetten; het gaat écht enorm hard tekeer en om ons heen vallen gigantische takken op de rijbaan. We zijn blij dat we hoog en droog in de grote gele bergingswagen zitten, al kijk ik regelmatig zenuwachtig achterom of mijn autootje er nog staat.

Berger Simon (what's in a name) zet de auto netjes bij mij voor de deur neer, en dat was dat.
photo 322021

Inmiddels heb ik via het forum van de Nederlandse Renault 4-club een 'nieuw' motorblok gevonden voor 50 euro, en de verkoper wil mij graag in zijn garage in Alkmaar helpen om het blok in te bouwen tegen een erg schappelijke vergoeding. Voor het transport ben ik aan het kijken voor een particuliere berger wat vaak helemaal niet duur is, met een auto-ambulance rijden durf ik niet zo goed aan.

Wordt zeker vervolgd!

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 19:30 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Toch redelijk goed nieuws op het eind?
Het is inderdaad een heel avontuur en kan me voorstellen dat je bang was dat je autootje van de bergingswagen kon waaien. :lol:
Als het nieuwe motortje erin zit wel regelmatig de olie controleren hè? :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 19:23 pm
Berichten: 926
Woonplaats: Breezand
Ja, dat hoort bij oude auto's rijden, altijd als je lange afstanden rijden gaat, olie checken, en elders elke week.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 19:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Rick, dat geldt ook voor nieuwe auto's :wink: .
Gewoon zeer regelmatig alles controleren.
Alleen bij de oude auto's zie je vrij snel of je ergens wat last van olie verlies hebt. Bij de moderne auto's zie je alleen tupeware onder de kap.

Jelle. Haarlem-Alkmaar is toch ook goed te doen als sleep.
Rem en stuurbekrachtiging heb je bij je R4 toch niet, dus je hebt geen draaiende motor nodig. Alleen contact voor alarm en remlichten.

Heel veel succes, hoop dat je snel weer op weg bent met je R4

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
tankard schreef:
Jelle. Haarlem-Alkmaar is toch ook goed te doen als sleep.
Rem en stuurbekrachtiging heb je bij je R4 toch niet, dus je hebt geen draaiende motor nodig. Alleen contact voor alarm en remlichten.


Tsja, ik weet niet.. Slepen is wat mij betreft alleen voor noodgevallen, en niet voor een gepland transport, tenzij het een heel klein stukje is door de bebouwde kom. Voor 80 euro met een particuliere berger is de auto naar Alkmaar te vervoeren, en dan weet je zeker dat het goed gaat. Ik denk toch echt dat ik daarvoor ga. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 20:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Is voor mij ook de enige optie, heb een 4WD, die mogen dus niet rollen op maar 2 wielen.

Maar balen Jelle, maar weet je zeker datt je blok overleden is? ik zou het blok houden, demonteren, kijken wat er kapot is en dan eventueel weer opbouwen of voor reserve onderdelen gebruiken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 21:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6312
Woonplaats: Blauwhuis
Daar heb je weer gelijk in, Jelle.

Van getik naar geratel klinkt mij als lagers die eruit liggen.
Wat Bert zegt, het blok houden en open maken. kijken wat er stuk is.

Maar een ander blok voor €50,- vind ik wel erg goedkoop.
Voor m'n motor is het goedkoopste blok €250,- ( en daar zijn er heel veel van ).

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2015 21:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Zowiezo het oude blok houden. Kun je met een glasplaat altijd nog een mooi bijzettafeltje van maken!

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement