Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf man. Body is nu wit / grijs met pale-groene wielen. Wat gaat de uiteindelijke kleur worden van het geheel? Ook pale-groen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2017 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
@Tankard: ik heb er nog geen grote afstanden mee durven rijden maar de ESM heeft ie afgelopen najaar gewoon gehaald :lol: (wel met onheilspellende geluiden, wat een homokineet bleek te zijn die droog begon te lopen). Dus je zal hem vast nog een keertje zien 8)

@René: de kleur is beige en de spatborden moeten ook in die kleur komen. Het is niet mijn meest favoriete kleur maar de lak is op de meeste plaatsen nog prima in orde en ik ga dus geen 1500+ euro uitgeven aan een overspuitbeurt. Er zijn budgetoplossingen met verfrollers wat ook echt mooi kan worden als je het goed aanpakt, maar dat ga ik voorlopig niet doen. Mijn idee is wel om de oorspronkelijke bruine bies langs de zijkanten terug te doen maar dan in iets andere stijl, gecombineerd met een afbeelding van een dier o.i.d. door middel van een mooie sticker die ik wil ontwerpen maar ik moet nog maar even kijken hoe of wat. Het moet wel bij het karakter en tijdperk van de auto passen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2017 8:41 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Gaat lekker met zo met de Renault. Het is maar goed dat je die roestplekken hebt aangepakt voordat er ongelukken gebeuren.
De velgen hebben een fris kleurtje gegeven, en ook al past de kleur van de carrosserie er niet echt bij, de auto oogt wel lekker eigenwijs zo. :wink:
Dat dit model niet van die 'handvatten' voorop?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2017 2:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Haha ja, die beugeltjes werden standaard bij de R4 GTL, het laatste model met de 1108cc motor (de krachtigste variant die stiekem ook in mijn auto ligt, niet aan de RDW verklappen, die denkt dat ik een 845 heb). De beugels waren wel al eerder een optie op bepaalde varianten zoals de Plein Air cabrio. Reden dat ik ze er niet op heb is dat ze bij een lichte aanrijding meer schade veroorzaken dan ze voorkomen, aangezien ze dan de spatborden naar buiten drukken.
Ik vind zelf het groene juist wel goed kleuren bij het beige, zeker i.c.m. bruine accenten (ik heb de grille bruin gespoten en het gaat nog terugkomen in de decoratie op de zijkanten)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Aan alles komt een eind, en zo ook aan mijn eigenaarschap van dit niet-zo-beste-maar-oh-zo-leuke-autootje!

Toen ik de auto kocht in 2015 woonde ik nog bij mijn ouders. Gratis en voldoende parkeerplek in de straat, en weinig verplichtingen. Ik heb in die tijd veel gedaan en laten doen aan de auto. Toen ik in 2018 in een heel klein maar zelfstandig appartementje ging wonen even buiten Haarlem had ik ook voldoende parkeerplek. Wat heb ik toen veel met de R4 gereden! Nooit naar het buitenland, en ook binnen Nederland wilde ik liever niet te ver van huis, maar de auto ging mee..

op de eerste kampeervakantie samen met mijn vriendin:
photo 533042

op scoutingkamp:
photo 533043

als kerstversiering:
photo 533048

als er iemand moest verhuizen:
photo 533045


In 2018 kwam ik samen met een goede vriend een leuke rode Fiat 500 tegen die al enige maanden zonder apk geparkeerd stond in een woonwijk. Toen ik er een foto van maakte kwam de eigenaresse naar buiten. Of ik interesse had? Jazeker, maar Fiat 500's zijn duur, ook in slechte staat, en bovendien had ik ook mijn handen vol aan de R4. Want eerlijk is eerlijk, hoewel ik er veel mee reed was het geen betrouwbare auto. De carburateur en ontsteking waren beiden nogal storingsgevoelig en het is vaak moeilijk te beredeneren wat er precies mis is gegaan als de auto er in de file op de snelweg ineens mee ophoudt.

Enfin, na wat over- en weer-appjes bleek de eigenaresse bereid de auto voor een zéér leuk bedragje aan ons te verkopen en gezien ik de aankoop deelde met een vriend was de keuze snel gemaakt.
De R4 bleek handig om de vermoeide accu wat op te laden:
photo 533046

maar desondanks kregen we de auto niet aan de praat. We versleepten haar naar een privéterreintje in de buurt waar we die zomervakantie mochten sleutelen. Omdat de Fiat toen niet meer op de openbare weg stond konden we het kenteken schorsen en op ons gemak de auto rijklaar maken. Hoe dat ging is hier terug te lezen (de volgorde van de blogs is van onder naar boven, zie nummering):
http://www.jelleputs.nl/category/auto-s/fiat-500/

Niet het genoemde privéterrein op deze foto's, maar het klussen is nooit klaar:
photo 533047
photo 533049


Inmiddels heb ik de Fiat overgedragen aan de mede-eigenaar. Ik ben afgelopen jaar een beetje de lol verloren in het rijden met oude auto's. Hoe en waarom dat ontstaan is weet ik ook niet zo goed. Wat niet meehielp was dat ik een jaar geleden ben verhuisd naar het centrum van Haarlem en daar op geen enkele manier een auto kwijt kan. De R4 moest weer noodgedwongen bij mijn ouders in de straat geparkeerd worden, en al mijn dagelijks vervoer kon prima met de fiets. In september had ik al min of meer besloten de R4 te verkopen. Elke gedachte aan een rit leverde me zweethanden op en de auto stond in weer en wind te verpieteren. Dat is niet waar je zo'n leuk oud autootje voor hoort te hebben!

En toch... de verkoopadvertentie was klaar, maar ik kon het niet. Ik besloot de apk van februari 2021 af te wachten. Elk jaar bracht ik mijn auto naar Michiel in Zaandam, die de R4 als geen ander kende en er zelf minstens vier in privébezit had. Hoe kon het beter? Een apk-keurmeester met een magazijn vol R4-onderdelen en zeer schappelijk uurtarief voor eventuele lasklussen.
Helaas nam dat een tragische wending. In november is Michiel zeer plotseling overleden, hij was nog net geen 50. Ontzettend triest voor zijn familie en vrienden, en ook bij de R4 Club kwam het nieuws hard aan.
Voor mij betekende dit uiteindelijk voorlopig ook het einde van de hobby. Afgelopen maand heb ik de auto bij twee verschillende garages met plezier in oldtimers (moeilijk te vinden tegenwoordig!) aangeboden voor de keuring. Beide garages waren duidelijk in hun oordeel: leuke auto, goed onderhouden, op de roest na...

Meestal was het een roestig chassis dat menig R4 op de sloop heeft doen belanden. Anders dan de meeste auto's heeft de R4 een constructie waarbij de koets op het chassis wordt geschroefd. Het chassis is in theorie stevig en stijf genoeg om als auto te fungeren. Uhm, misschien beschrijf ik dat niet helemaal goed. De koets levert geen belangrijke bijdrage aan de stijfheid van de auto als geheel, is misschien beter om te zeggen. De 2CV (lelijke eend) was op een soortgelijke wijze gebouwd. De meeste auto's echter zijn gebouwd als 'monocoque': de bodem en de koets vormen één geheel en vormen een soort stevige 'schaal'. Dit is ook de reden dat roestgaten in het koetswerk bij de meeste auto's gezien wordt als gevaar voor de stevigheid van de gehele auto.
Bij de R4 werkt dit net even wat anders. Maarja... hoe eigenwijs wil je zijn bij de garage? Of het nu onveilig was of niet, het was een feit dat je zomaar eens je boodschappen kon verliezen als je die achterin mijn auto zette, want er waren meerdere gaten waardoor je het wegdek kon zien. Het moest echt gelast worden, want ook de gordels van de achterbank waren hun bevestigingspunt kwijt door de roestgaten. En helaas, laswerk is duur!

Het was goed zo. De keuze was voor me gemaakt. Een van de garagehouders heeft de R4 van me overgenomen voor een groot deel van het bedrag dat ik er nog voor wilde hebben. Hij gaat het wagentje oplappen en er zelf mee rijden. Ik ben blij dat de auto weer een nieuw leven krijgt, maar zal een steek in m'n buik voelen als ik 'm toevallig eens zie rijden.
photo 533041

Ooit... ooit... ooit komt er een nieuwe!

groetjes,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 dec, 2016 15:15 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Brabant
Zonde dat je hem weg moest doen. Ik hou zelf ook van die klassieke rommel maar helaas is er geen garage in de buurt dat hij droog/beschut kan staan dus blijft het voor nu bij dromen.
Eén foto sprak me erg aan. Een oude Renault, Fiat en VW busje in een straat met jaren 50??? huizen. Als je de moderne auto's eruit kunt fotoshoppen heb je een erg mooie foto.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement