Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kerstmis 1944
BerichtGeplaatst: za 22 dec, 2018 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Black Friday en andere onzin begrijp ik ook niet en daar doe ik ook niet aan mee maar de herkomst van kerstmis, Pasen en Halloween is niet moeilijk te verklaren.
Dat hebben we te danken aan de Rooms-katholieken: kerstmis, ook in sommige landen het "joelfeest" genoemd viel oorspronkelijk op de winterzonnewende, de langste nacht. Die avond op 23 december werden grote vuren aangestoken die bleven branden tot het ochtendgloren, zo was de duisternis overwonnen. Omdat veel gelovigen zich die nacht lieten meeslepen met het "heidense" feest besliste één of andere paus er kerstmis of de geboorte van Jezus van te maken op 25 december.

Pasen heeft dan uiteindelijk niks te zien met de verrijzenis van Jezus maar is nu nog in sommigen culturen het "lentefeest", dat was ook een "heidens" feest dat viel op de eerste dag van de lente dus op 21 maart, wat tevens de eerste dag van het nieuwe jaar was... ook hier stak een paus een stokje voor door er Pasen van te maken en nieuwjaar te verplaatsen naar 1 januari! (Vandaar 1 april werd uitgeroepen tot "foolsday", oorspronkelijk bedoelt om nieuwjaar in het midden van de winter aan te klagen en belachelijk te maken)

Halloween, niet toevallig op 31 oktober is van oorsprong een Keltisch feest, ook enigsins gewijzigd door andere culturen geviert zoals bij de Germanen en de Scandinaviers. Die nacht werden de doden herdacht wat gepaard ging met veel feestgedruis. Ook hier weer veranderden de Rooms-katholieken dat in "allerheiligen" maar tot groot ongenoegen van de heren in Vaticaanstad wordt hier in onze contreien tegenwoordig meer Halloween dan allerheiligen gevierd!

Tegenwoordig komt er alweer van alles overwaaien zoals Black Friday uit de VS en singleday uit China... ik vraag me soms af wat het volgende zal zijn??? :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kerstmis 1944
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 9:37 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
LanciaDelta schreef:
Walter,
Zelfs tradities uit het buitenland(Black Friday)weten wij hier commerciel volledig uit te buiten.Terwijl de meeste niet eens weten waarom die Amerikanen een Black Friday hebben....


Ik vraag me af of het wel een traditie te noemen is..
Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving en kenmerkt het begin van het seizoen van de Kerstinkopen.
Deze 'traditie' heeft dus geen andere betekenis dan een puur commerciële, dus is het geen "commerciële uitbuiting"
Sterker nog, ik denk dat we het hier nog enigszins netjes houden als je beseft dat er in de VS regelmatig vechtpartijen uitbreken en mensen vertrapt worden om maar dat ene artikel te kunnen bemachtigen...


:roll: :roll: :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)

En voor de mensen die wel graag met Black friday meedoen, doorgaans wordt je genaaid waar je bijstaat, wegen die "hoge kortingen" waar men over spreekt zijn helemaal niet zo hoog als je beseft dat (zeker bij elektronica) een week of wat van te voren eerst alle prijzen omhoog worden gegooid...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kerstmis 1944
BerichtGeplaatst: ma 24 dec, 2018 17:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Dat laatste scijnt dus nog erg mee te vallen bleek uit een onderzoek van de consumentenbond, tuurlijk het gebeurt, maar veel meer is het geliniteerde hoeveelheid die zij inslaan om extra winst te verkrijgen, de marge per artikel is dan misschien minder hoog, maar hier telt dan wel de kwantiteit. Verlies leiden doen ze zeker niet

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement