Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2010 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
ja dat is toch voor de zotte ,,, laats had ik een per economy en express waarde ongeveer gelijk op 100 dollar ,,, de economy was een week eerder binnen :roll: dan de express ,,, het lijkt daar echt bij de douane iene miene mutte und doe bist weg ... en die 50 euro express kosten foetsie weg :?

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2010 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 okt, 2007 18:42 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: heerhugowaard
Nou ik krjg een vermoeden dat er van mij ook weer een pakketje bij de vrienden van de douane licht. 18 dagen geleden besteld nog niks binnen(ook al 18 trug verstuurd). En een pakketje dat ik vorige week bestelde uit hetzelfde land is wel binnen gekomen omdat dat als Gift was aangefinkt :?

_________________
Bekijk mijn Youtube Kanaal voor handige tips en video's van mijn builds
http://www.youtube.com/user/xrcflash
https://www.facebook.com/thescalemodelingchannel
Bekijk ook mijn online webshop
http://www.thescalemodeler.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2010 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Mijn laatste bestellingen uit Japan waren dankzij de vrienden van de douane steevast 35 eu duurder.... en dat was bij Hobby Link Japan (SAL en priority shipping) en bij Volks Inc (zoukei mura kits).. maar ook mijn laatste bestelling bij Lucky model leverde gehannes met de douane op. ze gelofden de lage douaneinklaringswaarde niet. En de factuur werd ook niet geloofd. ik moest een afschrift van mijn betaling toesturen en als cadeautje kreeg ik een rekening van 30 eu.
't lijkt erop alsof ze er steeds dichter bovenop gaan zitten.

Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 11:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Citaat:
maar ook mijn laatste bestelling bij Lucky model leverde gehannes met de douane op. ze gelofden de lage douaneinklaringswaarde niet. En de factuur werd ook niet geloofd. ik moest een afschrift van mijn betaling toesturen en als cadeautje kreeg ik een rekening van 30 eu.
't lijkt erop alsof ze er steeds dichter bovenop gaan zitten.


Ik importeer zelf toch al zo'n 20 jaar allerlei spullen uit het buitenland en sta nooit voor een verrassing. Gewoon van het ergste uitgaan:

- als het per post komt, klaart TNT het altijd voor je in bij de douane daar rekenen ze een bepaald bedrag voor
- je betaalt altijd 4,7 % invoerrechten over de douanewaarde (prijs van het product + transportkosten + verzekeringskosten
- Vervolgens betaal je nog een keer 19% BTW
- soms rekent de vervoerder voorschotsprovisie (2%) voor het voorschieten van de invoerrechten en BTW

De douane kan onmogelijk alles controleren (ik kan het weten, ik doe op mijn werk namelijk niets anders dan douane-aangiftes en documenten regelen) dus soms heb je mazzel als ze je op je blauwe ogen vertrouwen en ze geloven dat het een gift is. Maar een uitzondering is nog geen regel en dus ga ik van ergste uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
He boonstra ,, hoe zit het dan met de express zendingen waar je 50 euro meer voor betaald en dan mag de douane het dan 30 dagen lang vast houden , is dat eerlijk en dan de express kosten verrekenen onder de inklaringen en btw,s en dan niet optijd leveren qua afgesproken conditie,s

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 16:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Citaat:
He boonstra ,, hoe zit het dan met de express zendingen waar je 50 euro meer voor betaald en dan mag de douane het dan 30 dagen lang vast houden , is dat eerlijk en dan de express kosten verrekenen onder de inklaringen en btw,s en dan niet optijd leveren qua afgesproken conditie


Ik zit hier niet de douane te verdedigen, want ik heb het ook vaak genoeg met ze aan de stok. Maar hoe onrechtvaardig het ook klinkt de douane controleert alleen maar en TNT en al die koeriers als Fedex, DHL en anderen zijn verantwoordelijk voor het vervoer en genoemde express, priority etc). De douane heeft niets met die priority, express etc. te maken en het recht om zendingen vast te houden en te controleren. Het is mij ook wel eens overkomen dat een container van ons bedrijf werd rood geselecteerd en vervolgens een maand lang in Almere stond te wachten op de controle. Gevolg boze klanten, veel geldverlies en ergernis. Ook in die situatie had de vervoerder (het bedrijf dat de container had verscheept) netjes gezegd dat alles zes weken zou duren. En dat klopte ook. Alleen de douane knoopte daar nog een maand aan vast. Je maakt mij alleen niet wijs dat de douane alle inkopen van modelbouwer dertig dagen vasthoudt. Meestal zijn het steekproeven. Gebeurt het regelmatig dat zijn er waarschijnlijktoch regelmatig problemen geweest met of de verscheper of de ontvanger.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 22:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
er zit alleen een maar aan je verhaal: dit geldt alleen maar ALS je moet betalen. Ik heb vaak genoeg pakjes uit Azie gehad zonder dat er kosten voor gerekend werden. Deze maand heb ik een aantal pakjes gekregen. De eerste ging probleemloos en gratis door, de rest kon ik extra kosten voor maken. Kan best zijn dat ze in december wat actiever zijn met geld vangen.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2010 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Citaat:
Ik heb vaak genoeg pakjes uit Azie gehad zonder dat er kosten voor gerekend werden. Deze maand heb ik een aantal pakjes gekregen. De eerste ging probleemloos en gratis door, de rest kon ik extra kosten voor maken. Kan best zijn dat ze in december wat actiever zijn met geld vangen.


Misschien leg ik het gewoon niet goed uit. Maar het feit of er kosten gemaakt zijn of niet doet niet ter zake voor de douane. Een product dat wordt ingevoerd heeft een bepaalde waarde. Dat kan de winkelprijs zijn (meestal) of de geschatte waarde. Als er dus laten we zeggen een Tamiyamodel bij de douane komt dat bij Tamiya de waarde heeft van 100 euro (en wat ook meestal de prijs is die Tamiya jou zal berekenen, zal de douane uitgaan van een waarde van 100 euro, hier tellen ze de transportkosten en verzekering bij. Deze kosten worden gemaakt door de vervoerder. Laten we zeggen dat die transportkosten 30 euro zijn. Dat betekent dus een inklaringswaarde van 130 euro. Het kan ook gebeuren dat je het zelfde model cadeau krijgt van iemand. Dan nog is de waarde 100 euro en zijn de transportkosten 130 euro. Hierover moeten gewoon invoerrechten worden betaald. Maar dan moeten ze uiteraard wel jouw model er net uitpikken, want zoals ik al heb gezegd ze controleren niet alle pakketten (En ja, ik geloof graag dat de douane tijdens de feestdagen wat actiever controleert, helemaal nu zo'n leuke scanner hebben staan)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2010 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
boonstra ik snap precies wat je bedoeld ,,, maar men is niet geheel eerlijk bij de douane ,,,

je hebt het over de verzendkosten dat men die erbij telt , nou daar is al bealsting over betaald , dus dat wordt dubbel in rekening gebracht ... en dan de inklarings kosten die zijn ook niet zuinig ,,,, wat ik zo vreemd vind als je met die mensen belt van de fiscus ( ik geloof ze zitten in heerlen ) blijkt dat dat inklaringswerk gewoon door TNT medwerkers wordt gedaan zeggen ze ,,, komt geen douane beamte aan te pas ?? waarom dan zo duur gezien dat nieuwe speeltje van ze (scanner ) ...

Ik heb het nu al vier keer meegemaakt dat het aangekocht artikel goedkoper was dan de in rekening gebracht btw en inklarings kosten ...

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 dec, 2010 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Hoi Bubblegum,

Je lijkt mijn baas wel, die verzucht ook tien x per dag dat het allemaal schurken zijn bij de douane (hij gebruikt een ander woord, maar dit is een net forum :lol: ) en ik ben het met je eens dat het niet eerlijk is. In Amerika betaal je alleen invoerrechten over de prijs van je product en niet over verzekering en transport. Die invoerrechten zijn inderdaad niet zuinig, maar dat wordt vastgesteld door de EU in Brussel en niet door de douane. En ja, TNT is officieel door de minister aangewezen om al die pakketjes in te klaren bij de douane. De douane klaart ook niet zelf in, die wacht op de aangifte van degene die invoert. Een groot bedrijf (zoals waar ik werk, heeft daarvoor mensen in dienst), de rest doet het via expediteurs en wij arme modelbrouwers hebben TNT). De douane is een onderdeel van belastingdienst en de belangrijkste taak is het incasseren van de invoerrechten en BTW. Nogmaals ik verdedig de douane niet, maar ik probeer een beetje uit te leggen hoe het systeem werkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement