Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2009 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
boonstra schreef:

Het invoeren van modelbouwspullen uit andere landen.

We kopen steeds meer via internet in andere landen. Daarbij lijken er nog wel eens misverstanden te zijn met kosten zoals invoerrechten, BTW etc. en met de procedures bij de douane. Hieronder heb ik de verschillende zaken die komen kijken bij het invoeren van modelbouwspullen op een rijtje gezet.

Inkopen in landen binnen de EU

Veel van onze modelbouw komt uit het voormalige Oostblok, Duitsland en Engeland. Vrijwel al die landen maken tegenwoordig deel uit van de EU:
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië,
Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden.
Als je spullen bestelt in deze landen, dan hoeven ze niet door de douane en betaal je ook geen inklaringskosten en invoerrechten. Het enige wat je betaalt is de BTW. Dat is in vrijwel alle gevallen de BTW van het land waar je koopt.
Hetzelfde geldt als je naar een van bovengenoemde landen toegaat en de spullen ter plaatse koopt.

Inkopen in landen buiten de EU

Voor alle landen buiten de EU gelden andere regels. Als je modelbouwspullen koopt in een land buiten de EU dan moet je rekening houden met invoerrechten en BTW. Er zijn grofweg drie mogelijkheden: reizigersbagage, post en koeriers

1. reizigersbagage

Stel je vliegt een keer naar de VS en koopt wat dozen met kits. Als je terugvliegt moet je in principe invoerrechten en BTW betalen. Alleen als de prijs van de verschillende dozen (of desnoods één doos) onder de 430 euro blijft mag je zonder invoerrechten en BTW te betalen door de douane. Is de waarde hoger dan moet je een mondelinge aangifte doen en meteen de invoerrechten en BTW aan de douane betalen. Het maakt niet uit, uit welk land je komt. Zorg wel dat je kunt aantonen wat de waarde is van de spullen die hebt gekocht. Een bewijsstuk dat Douane meestal wil zien is de aankoopbon. Heb je geen bewijsstukken dan gaan ze schatten.

2. post

Het merendeel van jullie koopt zijn spullen over de post. Voor de douane maakt het niet uit of je van een privé-persoon of van een bedrijf koopt. Als je modelbouwspullen invoert via de post moet je in principe invoerrechten en BTW betalen. Ook hier zijn weer uitzonderingen:
- stel je koopt via e-bay in de VS een kit van een privé-persoon (dus geen bedrijf) en de prijsvan de kit blijft onder de 45 euro (exclusief vracht en vervoerskosten), dan betaal je geen invoerrechten en BTW.
- Koop je nu een kit van bijvoorbeeld Tamiya in Japan (dus van een onderneming) en het wordt over de post naar je toe gestuurd en de prijs blijft onder de 22 euro (exclusief vracht en vervoerskosten) dan betaal je geen invoerrechten en BTW. Is de prijs tussen de 22 en 150 euro, dan betaal je geen invoerrechten, maar wel BTW.
Het pakket met de door jou gekochte modelbouwspullen komt aan op Schiphol en wordt door de TNT post ingeklaard. TNT betaalt op voorschot de BTW en invoerrechten. Als je het pakket later ophaalt op het postkantoor of via de postbode krijgt dan heeft TNT de kosten voor de inklaring, voorschotsprovisie, invoerrechten en BTW op de rekening gezet die je moet betalen. Je betaalt dus behalve de vrachtkosten (voor het verzenden van het pakket ) ook kosten voor de inklaring van het pakket. De douane mag overigens postpakketten openmaken als ze de zaak willen controleren (op verboden spullen zoals drugs, wapens etc.)

3. koeriers

Hoewel het een stuk duurder is dan verzenden per post, worden er ook pakketten per koerier verzonden (dit zijn bedrijven als bijvoorbeeld UPS, Fedex of DHL). Deze koeriers zijn wat voorzichtiger met de pakketten dan de post. Verder zal de koerier het pakket voor je inklaren bij de douane, en de invoerrechten en BTW voorschieten. Je krijgt van de koerier later een rekening waar ook weer de kosten voor inklaring, voorschotsprovisie (meestal 2%), invoerrechten en BTW bij inbegrepen zijn. Overigens zijn die rekeningen niet altijd duidelijk opgesteld zodat veel mensen denken dat ze geen BTW en invoerrechten hoeven te betalen. Bij koeriers gelden ook de vrijstellingen die ik onder Post heb vermeld.
Invoerrechten en BTW

Wat je betaal je nu aan invoerrechten en BTW. Ik kan het helaas niet over elk product geven (verf bijvoorbeeld heeft weer een ander invoerrecht dan een kit) dus zal ik me beperken tot onze core business, de modelbouwkit. De douane heeft kits ingedeeld onder code 9503 (minatuurmodellen vervaardigd door vormgieten) van metaal is het 9503 0085 00 een voor plastic 9503 0095 00. Het invoerrecht is 4,7% en de BTW is 19% (anno 2009).
De douane berekent alles als volgt:
- stel de waarde van je kit is 160 euro (andere valuta worden altijd omgerekend naar euro naar de dagkoers). Daar komt nog eens 20 euro vracht en verzekering bij. Dat is 180 euro, daarvoor wordt eerst het invoerrecht van 4,7% geheven = 8,46 euro. De BTW 19% wordt vervolgens geheven over de 180+8,46=188,46, dat betekent dat er nog eens 35,81 euro
Aan BTW bijkomt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2009 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Helaas weet ik er alles van :cry: . Hele mooie kits worden momenteel gemaakt door WingNutWings uit Nieuw Zeeland. Voor een kit van $ komt al snel de helft van dit bedrag bij voordat het bij mij op het bureau ligt...

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2009 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 sep, 2006 11:17 am
Berichten: 1482
Woonplaats: Winschoten
Ik heb nog nooit wat hoeven betalen.

Meestal zetten ze er een waarde van $5 op en dat het een gift is.

_________________
Afbeelding
Kijk ook eens op www.PSP-Media.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2009 0:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
M-tuning dat verhaal gaat niet helemaal op.

Deze week ben ik voor de tweede keer de pineut in de jaren dat ik al via internet koopt.

Dat was dus ook een gift een echte en dat stond dus ook op de doos maar ik moet toch wel even 18 eurries ophoesten, contact gehad met onze vrienden bij de douane en dit soort pakketjes worden gewoon zoals alle anderen behandeld, dus de geschatte prijs door de douane :?

Ik las ook ergens dat ze op moment weer stevig aan het controleren zijn op pakket post uit het buitenland, lekker want er is nog een bestelling onderweg :roll:

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2009 10:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 26 jul, 2007 14:02 pm
Berichten: 587
Woonplaats: Maarssen
Citaat:
Ik heb nog nooit wat hoeven betalen. Meestal zetten ze er een waarde van $5 op en dat het een gift is.


Het staat ook in de tekst dat als de waarde onder de 45 euro blijft en van een particulier (dus geen bedrijf) komt je niets hoeft te betalen. Bij commerciële zendingen moet je onder de 22 euro blijven. Het vervelende is alleen dat de douane de waarde mag aanpassen. Je kunt er wel 5 dollar op laten zetten, maar als de douane dat te laag vindt, dan gaan ze zoals Ron zegt schatten. En dat betekent vaak hoger dan 5 dollar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2009 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Ik kan er over mee praten, want ik had een pakketje uit hong kong wat 3 weken bij de douane stond.

Dat pakket was 90 euri's en daar kwamen dus keurig de btw en de inklaringskosten bij.
( dan ben je overigens nog steeds goedkoper uit, als je dat zelfde pakketje in Nederland zou kopen :D )

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2009 10:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik vraag me alleen af hoe de douane de waarde kan bepalen aan de hand van schattingen. Waar zijn deze schattingen op gebaseerd? Op de wiilekeur van de desbetreffende douanier? Dus als deze iets ziet wat hij mooi vindt wordt dit hoger ingeschat dan als hij iets lelijk vindt. Want ik kan mij niet voorstellen dat zij de PC gaan raadplegen naar de gemiddelde verkooppirjs gebaseerd op verkoopprijzen in diverse landen of alleen van het land van herkomst

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2009 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Bert Takken schreef:
Want ik kan mij niet voorstellen dat zij de PC gaan raadplegen naar de gemiddelde verkooppirjs gebaseerd op verkoopprijzen in diverse landen of alleen van het land van herkomst


Ze gaan het inderdaad wel vergelijken op de PC Bert, geen idee of ze dit in land van herkomst doen maar ze gaan wel van de gemiddelde prijs uit.

Ron

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2009 11:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
ok dan, dat valt mij dan weer mee

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2009 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 3:30 am
Berichten: 2637
Moet je voorstellen dat als ze dat doen bij een kitje die niet meer in productie is en niet vaak verkocht wordt.
Dat is lastig zoeken op een PCtje of schatten zonder vergelijkingsmatariaal.

Zal mij benieuwen hoeveel ik moet gaan betalen voor mijn zending van HLJ die nog gaat komen.
Is boven 7000 Yen dus zal iets van 65+ euro wezen.
Zie het wel.
Is niet de eerste keer en zeker niet de laatste.

Eigenlijk maak ik mij er geheel geen zorgen meer over omdat ze met die controlles ook de vervelende dingen en illegale dingen eruit halen.

Arno.

_________________
Mijn website
photo 564445 photo 564444


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 111 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement