Na het verzoek van een der brouwers of ik een verslag wilde neerzetten van de 2 Mig's die ik aan het bouwen ben achter de schermen voor deze groepsbouw maar even achter het toetsenbord gekropen.
Even een introductie van de kit:
Tot zover de inhoud, maar om er geen eenheidsworst van te maken en dat hier vervolgens allemaal gestreepte Koreaanse Mig's staan het grote plakkerboek in gekropen en daar dit velletje tevoorschijn gehaald.
Een blank metalen kist met nummer 2057, gevlogen door de 21 jarige Noord Koreaanse luitenant Kum Sok No.
En wat is er dan zo bijzonder aan deze kist met luitenantje?
Tijdens de Koreaanse oorlog waren er eigenlijk 2 toestellen die elkaar behoorlijk baas konden, zoals jullie ongetwijfeld allemaal weten de Amerikaanse F-86 Sabre en Van Russische makelij de Mig 15.
Nou was de Russische Mig op sommige punten net een tikkie beter dan zijn Amerikaanse opponent, zoals acceleratie, en net iets wendbaarder.
En de Amerikanen zouden de Amerikanen niet zijn als ze niet de hand wilden leggen op een Mig.
Om dat voor elkaar te krijgen werden bommenwerperladingen vol pamfletten uitgestrooid boven Koreaanse vliegvelden, met daarop de mededeling dat als een Noord Koreaan zou overlopen en een Mig ongeschonden in Amerikaanse handen wist te krijgen dat deze persoon politiek asiel zou krijgen, en $100.000.
Vervolgens 21 september 1953 vliegt Kum Sok No met zijn Mig naar Zuid Korea en land op een Amerikaanse basis.
Het hele verslag is in onderstaande link te lezen
http://www.historicwings.com/features98 ... ction.html
Een paar plaatjes van de Mig net nadat de kist geland was, de meeste foto's moesten ingeleverd worden i.v.m. geheimhouding.
Vervolgens is de Mig gedemonteerd en in een transportvliegtuig geladen en naar Amerika gevlogen om uitgebreid getest te worden.
In Amerika aangekomen werden Amerikaanse markings aangebracht en kreeg de kist tailnummer 616.
En dit is de 2e mig van de duobuild die ik heb gebouwd.
Dan de bouw, begonnen met de cockpit, deze heb ik wat opgepimpt, de stoelen van PE-riemen voorzien zodat het allemaal net wat mooier oogt.
De rompen zijn gesloten en de vleugels zitten erop.
Voor de rompen was behoorlijk wat geweld nodig om ze enigszins fatsoenlijk te sluiten.
Er stond behoorlijk wat spanning op rond de cockpits.
Rondje plamuur er achteraan en het is weer strak.
Vervolgens klaargemaakt voor de sproei
En na de sproei, waar bleek dat ik het naadje op de romphelften bij 1 van de Mig's niet helemaal glad had, en tja metallic verf is onverbiddelijk.
De naad die op de rug zat en na het spuiten te voorschijn was gekomen aangepakt.
Beide Mig's staan nu klaar voor een volgende ronde sproei.
En als je dan net lekker bezig bent komt daar zo'n klein manneke aangeteigerd die eigenlijk wel even van dichtbij wil zien wat papa nou allemaal aan het doen is......
Dus op schoot en meteen maar kennis laten maken met de hobby!
De Mig's hebben een nieuwe ronde Xf-11 ontvangen met het volgende resultaat.
Vervolgens de plakkertjes
Plakkers geseald
En de eindfoto's nadat de kisten als laatste een wash hebben gekregen.
Ik zal morgen bij daglich nog wat plaatjes schieten, want door de flits komt de wash niet helemaal tot zijn recht.
Roept u maar!