Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2010 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Mijn bijdrage aan de Korea groepsbouw gaat de Italeri (ex-AMT) Grumman F7F-3N Tigercat van 1/48 worden.
Afbeelding

Afbeelding

Wat achtergrondinformatie over de Tigercat in Korea:
De F7F Tigercat werd net te laat operationeel om nog aan de tweede wereldoorlog deel te nemen. Zo’n vijf jaar later bewees de Tigercat F7F-3N (waarbij N volgens mij staat voor een kist die voor nachtelijke operaties is uitgerust) echter goede diensten in Korea. In het vroege stadium van de Korea-oorlog verscheen de Tigercat ten tonele met de eenheden VMF(N) 513 en VMF(N)-542. Deze twee eenheden waren beide overigens gemixte eenheden bestaande uit een aantal F7F-3N Tigercats en een aantal F4U-5N Corsairs.

De Tigercats en Corsairs van de bovengenoemde eenheden werden al in een vroeg stadium van oorlog ingezet voor nachtelijke grond aanvallen. Bijvoorbeeld tijdens de dramatisch verlopen eerste maanden van het conflict toen de UN troepen in een klein gebied rond Pusan terug gedrongen werden. In eerste instantie opereerden Tigercats vanuit Japan, omdat er geen ruimte op de vliegvelden was binnen de steeds kleiner wordende Pusan perimeter op het Koreaanse schiereiland was. In een later stadium kwamen VMF-513 en VMF-542 naar het Koreaanse schiereiland. Daar gingen ze uiteraard verder met grond aanvallen, maar naarmate Bedcheck Charlie* een steeds groter probleem werd deden de Tigercats en Corsairs van VMF-513 en VMF-542 naderhand ook dienst als nachtjager. De bedoeling was dat er ’s nachts steeds eenheden boven de UN vliegvelden patrouilleerden om zo Bedcheck Charlie tegen te gaan. Op 1 juli 1951 behaalden Capt. Edwin Long en zijn radaroperator Buckingham van VMF-513 de eerste luchtoverwinning van een Tigercat door een PO-2 neer te schieten. Dat was nog niet zo makkelijk , want hoewel radar in de toestellen bestemd voor nachtelijke operaties tegen die tijd standaard was bleek de PO-2 dubbeldekker die de Noord-Koreanen gebruikten en grotendeels bestaande uit hout en doek, vanwege zijn lage radar signatuur zeer moeilijk te vinden in de nacht. Daarnaast was de PO-2 zo langzaam dat het zeer moeilijk was om met de moderne toestellen uit die tijd in een goede positie te komen om een PO-2 aan te vallen. Om deze reden is bedcheck charlie gedurende de hele Koreaanse oorlog een groot probleem gebleven en een echt gepast antwoord is er, tot grote frustratie van de UN troepen, nooit op gevonden en heeft het in verhouding enorme schade veroorzaakt.

Tot begin 1952 bleef de Tigercat, in steeds kleiner wordende aantallen, dienst doen in Korea als nachtjager en nachtelijk grondaanvalsvliegtuig totdat ze begin 1952 allemaal waren vervangen voor F3D-2 Skyknights

*Polikarpov PO-2/U2 dubbeldekkers van Russische makelij (1929) die er in de nachtelijke uren een gewoonte van maakten bommetjes op UN vliegvelden te gooien om zo heel wat peperdure F-86’s e.d. te verpesten)

achtergrond informatie afkomstig uit het boekje USN/USMC over Korea - US Navy & Marine Corps air operations over Korea 1950-1953

De Kit:
Zoals gezegd betreft het een ex-AMT kit. AMT had er zelf vinyl wielen bij bedacht maar dat was geen succes aangezien dat met verven niet handig was. Italeri heeft er zelf daarom een paar nieuwe styreen wielen bij gefabriekt. Verder ziet de kit er kwalitatief goed uit. Mooi fijn gegraveerde panels, vrij gedetailleerde motoren, een niet onacceptabele maar enigszins Spartaans aandoende cockpit. Wat ik over de kit heb kunnen lezen is dat hij best lekker moet weg bouwen zonder al teveel problemen. De voor de F7F-3N zo karakteristieke radome en neussectie schijnen er ten opzicht van ‘the real thing’ wat afwijkend uit te zien, maar dat laat ik maar mooi zo (hoewel er correctie-setjes voor zijn)

Waar ik wel wat mee wil gaan doen zijn de props. Tijdens mijn speurtocht naar info over deze kit kwam ik te weten dat een vrij specifieke welving op de props bij deze kit op de leading edge zitten, terwijl ze op de trailing edge moeten zitten (heeft dan te maken met welke kant de motoren opdraaien). Je moet het maar zien, maar wegens ik wil toch eens wat met resin proberen te werken heb ik er ook twee Ultracast props voor de Tigercat bijgedaan waarmee dat esthetische probleem dus ook op vrij eenvoudige wijze opgelost kan worden.

3rd party decals zijn er volgens mij voor deze kit niet al teveel, maar de decals bij de kit moeten van goede kwaliteit zijn en geven mogelijkheden om 4 kisten te maken, waarvan er 2 of 3 in Korea zaten, dus dat moet kunnen.

Wanneer ik er aan ga beginnen weet ik nog niet. Eerst wil ik de laatste hand leggen aan de Hurricane waar ik al lang mee bezig ben, en daarna ga ik mezelf ‘trakteren’ op een Tamiya shake & bake uit de vooraad, de F4F Wildcat. Maar goed, als deze groepsbouw echt goed los gaat dan moet deze kat zogezegd ook maar eens aan zijn staart getrokken worden.

Nou, tot zover de uitleg over mijn bijdrage aan deze groepsbouw. Als ik met deze kit a.d. slag ga verschijnen er uiteraard updates in dit draadje

Jelmer

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Laatst bijgewerkt door sorrowman op di 02 nov, 2010 15:19 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2010 17:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Leuke intro! Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Sorrowman
Dit vind ik een hele mooie ooit vroeger zelf de dagjager uitvoering gebouwd.

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2010 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Red Arrows schreef:
Sorrowman
Dit vind ik een hele mooie ooit vroeger zelf de dagjager uitvoering gebouwd.

Gerald


Inderdaad Gerald! Naar mijn mening toch wel een opvallend esthetisch verantwoorde verschijning tussen de andere, meest vrij 'chubby' , katjes van Grumman uit die jaren (Wildcat, Hellcat, Bearcat and the like) De documentatie over de Tigercat in Korea die ik tot nu toe verzameld heb laat al zien dat deze nachtjager uitvoering ook lekker verweerd en vies mag worden. Al met al een prima kit om de registers eens flink open te trekken.

't is dat er momenteel wat andere kits op de werkbank liggen die ik eerste graag wil afmaken en dat op de koop toe m'n compressor er mee op is gehouden afgelopen zaterdag....maar anders had ik hem waarschijnlijk al eerder opgepakt. Desondanks is deze groepsbouw ook een mooi moment om er mee aan de slag te gaan.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement