Hallo allemaal,
Ik had niet in de gaten dat men al bezig was om hun kitjes te presenteren. Natuurlijk kan ik dan al niet achterblijven. Degene die in Eemnes waren wisten het al, het gaat een mooie P-39 worden.
De P-39 was een bijzonder vliegtuig dat gemaakt werd voor het Amerikaanse leger. Het bijzondere aan dat vliegtuig was dat de motor niet voorin maar achterin zat. Het idee erachter was om zo het zwaartepunt te verleggen zodat het vliegtuig enorm wendbaar werd. Dat was het ook totdat men er allerlei wapens aan ging toevoegen van steeds zwaardere kalibers. Daarnaast werd er geen efficiënte turbocompressor in gebouwd. Verder is uniek aan dit vliegtuig dat er voorin een neuslandingsgestel zit en er zitten een soort autodeuren in in plaats van een cockpit die je open moet schuiven.
De Amerikanen hebben veel gebruik gemaakt van dit vliegtuig in Azië. Andere geallieerden ook maar uiteindelijk ontdekten de Russen de ware kracht van het vliegtuig. De Russen vochten op lagere hoogtes dan de andere geallieerden en juist daar vloog de P-39 uitstekend! De gebruikelijke benaming voor de geliefde Airacobra in de VVS (Russische luchtmacht) was Kobrushka, "kleine cobra", of Kobrastochka, een samentrekking van Kobra en Lastochka (zwaluw), "lieve cobra". Een totaal van 4.719 P-39s werden naar de Sovjet-Unie gebracht, goed voor meer dan een derde van alle Amerikaanse en Britse gevechtsvliegtuigen geleverd in de VVS, en bijna de helft van alle P-39 productie.
PE-setje voor de pit.
Sprues.
Plakkertjes en let eens op de deuren van clearparts.
Boekje.
Voor drie versies.
Aangezien iedereen wel die bovenste maakt (zie ook de boxart, dat is ook de beroemdste want die heeft megaveel vliegtuigen neergeknald) maak ik de laatste versie! Van Ivan Ilyich Babak.
Nu even anderhalve maand wachten en de Corsair afmaken en wat Bf109tjes
Eelco