Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 13:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 jul, 2022 13:02 pm
Berichten: 3
Hallo allemaal, Ik ben zoals ze mij noemen Day, ik ben van plan om te beginnen met modelbouw, heb mij altijd bezig gehouden met RC 1:10 en nu wil ik graag beginnen met
F-18 dubble seat,
F-14 tomcat
en de AH-64 apache.

Ik wil voor schaal 1:48 gaan maar weet niet welk merk ik moet pakken. het moet goed passen en niet dat ik alleen maar aan het plamuren ben.

Wie kan mij adviseren voor welk merk ik zonder problemen kan gaan?

greets,

Day


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Welkom.

Hoe ver sta je ongeveer qua skills?

Voor de F-18:
Ik bedoel: je hebt de kisten van Meng die aardig aan de prijs zijn... (enorm gedetailleerd, dat dan wel) maar niet voor een eerder beginner... je hebt ook Hasegawa (en de Revell heruitgaven, die de helft of zo kost, maar dan ook iets meer basic is. Begrijp me niet verkeerd, nog steeds een heel mooi toestel recht uit de doos.
Italeri is nog goedkoper dacht ik, maar vergt meer schuren en plamuren...

F-14:
Zelfde verhaal, maar Meng vervangen door Avantgarde/great Wall Hobby/Tamiya

AH-64:
Hasegawa is de duurste, en heb je ook het meeste kwaliteit voor.

De Revell/Italeri is goedkoper, maar vergt meer werk...

Eventueel ook eens bouwverslagen zoeken online om de ervaringen van bouwers te lezen.. een gewaarschuwd man enz...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Welkom!

Ik ben geen echte vliegtuigbouwer maar als je net instapt in de plastic kan een wat goedkopere Revell het best doen hoor. Ik neem aan dat je geen showmodel wilt gaan bouwen :D Begin eens rustig met een niet te duur model en probeer dat netjes in elkaar te zetten. Een beetje plamuur is geen ramp, dat is soms ook bij duurdere modellen nodig. Bouw gewoon rustig je model en als dat goed gaat zou ik rustig kijken naar de wat duurdere kits.

Overigens zijn de nieuwere uitgaves van Revell gewoon goede bouwkits die uit nieuwe mallen komen. Op Scalemates kun je snel zien wanneer een model gemaakt is en zie je ook of het bv oudere Monogram modellen zijn (in het geval van Revell). Laat die lekker liggen en kies voor een nieuwere ontwikkeling. Daar is de pasvorm gewoon goed van.

Succes!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 16:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 jul, 2022 13:02 pm
Berichten: 3
Bedankt voor de info :) ik ga eens zoeken. ik heb 1 plank boven mijn pc die ik graag wil voorzien van deze 3 toestellen. maar het moet wel een blikvanger worden omdat deze in mijn woonkamer staat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 12 jul, 2022 13:02 pm
Berichten: 3
Silenoz schreef:
Welkom.

Hoe ver sta je ongeveer qua skills?

Voor de F-18:
Ik bedoel: je hebt de kisten van Meng die aardig aan de prijs zijn... (enorm gedetailleerd, dat dan wel) maar niet voor een eerder beginner... je hebt ook Hasegawa (en de Revell heruitgaven, die de helft of zo kost, maar dan ook iets meer basic is. Begrijp me niet verkeerd, nog steeds een heel mooi toestel recht uit de doos.
Italeri is nog goedkoper dacht ik, maar vergt meer schuren en plamuren...

F-14:
Zelfde verhaal, maar Meng vervangen door Avantgarde/great Wall Hobby/Tamiya

AH-64:
Hasegawa is de duurste, en heb je ook het meeste kwaliteit voor.

De Revell/Italeri is goedkoper, maar vergt meer werk...

Eventueel ook eens bouwverslagen zoeken online om de ervaringen van bouwers te lezen.. een gewaarschuwd man enz...


Ik kan behoorlijk wel wat, had heel vroegen mijn kamer vol hangen met vliegtuigen. maar dat is 35 jaar geleden lol. ik heb veel modelbouw gedaan ook in het verleden met treinen HO. dus ja heb airbrusch sets mog steeds :) ook de verf nog haha maar die kan zowat weg zijn niet de juiste kleuren en al meed dan 10 jaar oud.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Dan zou ik eerst gewoon even een paar hele goedkope modelletjes maken 1/72 of zo.. De prijs is niet zo stijl, maar je leert er veel van. en als het mislukt of tegenvalt, dan valt het van niet zo hoog (financieel dan). Dit zijn dan oefenmodellen, naar plamuren, schuren, lijmen, enz... ik bedoel, je eerste en je 5 model gaan al een wereld uit elkaar liggen, gewoon door de ervaring die je zo opdoet. Ik wil gewoon zeggen, het ziet er soms eenvoudig uit, maar ik ben al een heleboel mensen tegengekomen die op een beurs een prachtig model hebben gekocht, met ook aftermarket (want in de boekjes en online gezien) en natuurlijk ook een AB, want zonder haal je toch dat resultaat niet... dan zit je algauw aan 80€ kit, 200€ AB als je direct een goede wil, 150€ compressor... en dan komt het.. eerste stukje lijmen... alles in orde... 2 de stukje... dju, aanhechtingspunt niet verwijderd.. proberen los te halen .. dju gebroken... nu ja, derde stukje.. lijmklodder

en uiteindelijk haalt de frustratie de bovenhand... en komt alles te koop...

Ik bedoel gewoon: begin met een paar goedkope revell modellen waar het niet op aan komt.. leer "de stiel" als het ware, en ga dan pas over naar je showroommodellen.. beste raad die ik je kan geven...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Silenoz schreef:
Ik bedoel gewoon: begin met een paar goedkope revell modellen waar het niet op aan komt.. leer "de stiel" als het ware, en ga dan pas over naar je showroommodellen.. beste raad die ik je kan geven...


Sluit ik me bij aan. Maar heel veel bouwers denken daar toch anders over. Zien bouwen is heel wat anders dan zelf bouwen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2022 7:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom bij Modelbouwers, Day. Je hebt vroeger al geschilderd, dan zou ik persoonlijk Revell laten links liggen. Er zit zelden iets in de doos waar je het vliegtuig opvallender mee kan maken, zoals resin of PE. Ik heb in de jaren 90 die toestellen van Revell gebouwd en toen waren ze redelijk, maar ik was toen ook een beginner. De andere genoemde merken zullen een gevorderde bouwer beter bekoren. Ik heb nu ook een paar toestellen vliegend op een standaard gebouwd, daardoor komen ze vaak ook beter tot hun recht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Day in da house
BerichtGeplaatst: vr 22 jul, 2022 19:10 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Welkom Day,

Tja zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik heb vroeger heel veel vliegtuigen gebouwd. Meestal de goedkope sets. Je kunt er best iets leuks van maken, maar als je veel detail wil, dan moet je aan de bak.

Mijn ervaring is vooral in 1/72, maar ik weet dat de kits van Hasegawa tussen de dure en de goedkope in zaten, met kwalitatief leuke sets.

In het algemeen zou ik zeggen, begin met Iteleri of Revell. De eerste modellen heb je nodig om het in de vingers te krijgen. Trakteer jezelf daarna eens op een kit van bijv Hasegawa. Voeg later pas detail sets toe, want voor je het weet ben je honderden euro's lichter.

Succes en toon vooral je bouwstappen.
Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement