Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuw lid nieuw project
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 12:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 sep, 2020 12:11 pm
Berichten: 8
Hallo mensen,

Nieuw lid hier :D
Na enige tijd meegelezen met de onderwerpen te hebben en toffe bouwprojecten gezien te hebben toch besloten om ook iets te gaan bouwen.
Daarom heb ik een vraag over het "diorama" dat ik erbij wil gaan maken, althans het is een dunne 24x24cm plaat waarop een koninklijke luchtmacht chinook 47F komt te staan.

Aangezien ze vaak in het echt vaak trainen rondom de veluwe leek het me juist gaaf om mijn diorama ook zo eruit te laten zien. Dus met heide-ondergond etc

Tips qua welke soort of versie van tuft, foliage of bodembedekking ik ervoor kan gebruiken krijg ik graag. Op het grote www kom ik er namelijk niet helemaal uit


Alvast bedankt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 12:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Kijk bijv. HIER

en anders even aanschrijven of bellen?


Zelf zou ik denk ik heel kort ijslandsmos nemen voor de heide plantjes, die je eventueel op de toppen drybrushed met blauw en paars (Ben al jaren niet meer op de hei geweest, sinds ik mijn hut daar verkocht hebt :) )

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 12:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ha Rick,

Welkom! 013 toevallig je netnummer?

Voor een dio met zo'n setting zou ik beginnen met een laag van op kleur gebracht zand aanbrengen.
Ik gebruik daarvoor kinetisch speelzand van mijn kinderen. Dat mengen met wat water en witte houtlijm tot een papje, aanbrengen en uit laten harden. Overigens zijn er ook andere soorten zand te gebruiken.

Qua tufts en foliage is er van alles te verkrijgen. Het ligt er een beetje aan of je een bepaald jaargetijde voor ogen heb om te bepalen welke kleuren je nodig hebt. Als je gras tufts wil, zou ik tufts met lang gras pakken. Dat lijkt al meteen een beetje op heideplantjes.

Kijk hier eens voor scenery materiaal: https://www.diodump.com/diorama-scenery

Om een golvend terrein te maken, kun je ook eerst stukken blauw schuim of piepschuim aanbrengen en afwerken en dan een laagje zand.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 sep, 2020 12:11 pm
Berichten: 8
Mannen, bedankt voor de tip(s). En ja ik kom uit Tilburg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2020 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Leuk. Ik ben er geboren en getogen. :D

Een paar weken geleden trouwens nog Chinooks met eigen ogen van dichtbij bezig gezien op de Oirschotse heide.
Was een machtig gezicht. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 16:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi leuk, welkom,

Rick neem ik even aan dat je een 1/72 Chinook hebt, misschien 1/48, maar als er geen directe correlatie is met de begroeiing, bijvoorbeeld de nadruk op figuren die er tussen moeten lopen, dan kun je het algemeen houden en is de treinenwinkel of website ideaal.

Ik weet niets van je leeftijd, inkomen e.d. maar diorama-bouwen is niet echt goedkoop te noemen. Ik kan me voorstellen dat als je hetzelfde als onderstaande voor de kit betaald hebt en dan nog verf, accessoires etc. dan wordt het gewoon wel een uitgave misschien. Onderstaande zijn wel top-of-the-bill, maar dan ben je ook bijna klaar gewoon.

Dus wat Bert bedoelde, Reality in Scale:
http://www.realityinscale.com/epages/61537336.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/61537336/Products/MAT08
of dit:
https://www.fallerstore.nl/faller-premium-landschaps-segment-bloemenweide-rood-180460.html
https://www.fallerstore.nl/faller-premium-landschaps-segment-spoordijk-talud-180474.html

Tot zover de theorie: als ik jou was en het is inderdaad 1/72 zou ik zoiets als deze onderstaande regelen, misschien even zoeken voor een mooie prijs, dan spuitbusjes in roze-rood en zandgeel kopen (kun je altijd nog wel wat mee qua modelbouw algemeen en dan beetje experimenteren met afstanden om de mat op de juist kleur te krijgen.
https://www.fallerstore.nl/faller-landschapsmat-steenslag-lichtbruin-180786-1000-x-750-mm.html
Zit ik me trouwens nog wel af te vragen, of die soldaten gewoon over die heide mogen lopen, of dat het beschermd is, om zandverstuivingen te voorkomen en ze dan alleen op de open plekken mogen.

Groetjes

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Rick013 schreef:
...waarop een koninklijke luchtmacht chinook 47F komt te staan.


Ik ben juist geïnteresseerd in je model. Italeri heeft een 1:48 CH-47F, maar ik weet niet of de juiste neus in de kit zit. KLu Chinooks hebben een spitse neus en de Britse neus is stomp.
Voor decals ben je aangewezen op bijvoorbeeld Dutchdecal (48076).

Ik ben benieuwd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Rick,

Welkom hier.

Ik heb op Gilze-Rijen veel aan deze machines gewerkt, Tilburg ligt er naast dus voorbeelden zat denk ik.
Ben heel benieuwd wat je er van ga maken.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 sep, 2020 12:11 pm
Berichten: 8
Thnx voor de reacties.. ja ik heb een italeri 1/72 chinook 47D nr045 (spitse neus) kit via marktplaats kunnen kopen.
Leuke side-note is dat ik zelf oud luchtmobiele infanterist ben.
in binnen en buitenland regelmatig heb samengewerkt met de grizzlys

Inmiddels heb ik na zoekwerk op het internet denk ik het juiste gekocht over hoe ik mijn "diaroma" in gedachten heb.
Ik heb op een miniatuur treinmodellen website namelijk een 30x21cm scenerymat met tufts gevonden, losse (paarse) tufts
En hoge grassen. Bij elkaar moet het gaan lukken.

Vorderingen over min project zal ik plaatsen in juiste topic.
Uiteindelijk wil ik toch voor een 47F conversie gaan. En voor de kenners gaat dat "ghostflight" of "flight 5" worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 0:47 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Rick, wil je dat ik dit topic dan verplaats naar het introductie-gedeelte? Dan kan je het bouwverslag hier meteen starten zoals het hoort, met foto's enzo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement