Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Herintroductie!
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hallo allemaal!

Zoals de titel al doet vermoeden, lid van het forum ben ik al een tijdje. Een nieuwe baan, opleidingen, nieuw huis, zoontje geboren, heb wat drukke jaren gehad waardoor ik al een jaar of 7 hier niet echt actief meer geweest ben. Wel aan het bouwen gebleven, maar op een vrij laag tempo. De verzameling (1/72) ziet er ondertussen als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had hier al draadjes lopen van een F4U-4B Corsair en een Mil MI-8T, maar die foto's zijn verdwenen, misschien herkennen sommigen ze nog.

Ik deed alles (zoals waarschijnlijk wel te zien is) met de kwast. Een arbeidsintensieve bezigheid, en doordat ik een hele tijd gedwongen was aan de keukentafel te bouwen had ik vaak niet zo'n zin om alles elke avond tevoorschijn te halen en weer netjes op te ruimen. Na de verhuizing een modelbouwhoekje kunnen creëren, dus dat was al een hele verbetering. Het afgelopen jaar ben ik begonnen aan een (1/72) Junkers JU 88, en was aangekomen bij het verfwerk. Dunne laagjes kwasten, avond na avond, laagje na laagje, kleur na kleur. Na een maand had ik het hele ding in de verf zitten. Spuitbusje glanslak uit de kast getrokken ter voorbereiding van de decals. Ik denk dat ik het model niet genoeg heb laten drogen of iets dergelijks want de glanslaag reageerde met de verflaag en het geheel werd om te janken! Had al mijn modelletjes op deze manier al gedaan maar het lage tempo zorgt er dan toch voor dat je uit de routines raakt en dit soort fouten gaat maken.

Maar goed, vrij gedeprimeerd en chagrijnig deed ik mijn verhaal natuurlijk bij mijn vriendin. Dat ik er zo van baalde en dat ik het hele model maar ging strippen en ooit wel eens opnieuw ging beginnen. Voorlopig even niet in ieder geval want de zin om verflaagjes te kwasten was wel even verdwenen. Misschien dat als ik ooit een airbrush had dan ik er dan wel weer aan zou beginnen.

Afgelopen juli was ik jarig en wat kreeg ik van mijn vriendin (die aan een half woord genoeg heeft)? Juist ja, een airbrushset! De lust en het enthousiasme voor het modelbouwen waren weer helemaal terug!

Inmiddels zit de onderzijde van de JU al in de lak en ben ik gisteravond begonnen met de bovenzijde. Ik gebruik de JU uiteraard als oefenprojectje om een beetje bekend te worden met de airbrush.

Afbeelding

Afbeelding

Doordat het enthousiasme dus weer helemaal terug is, en ik met de airbrush mijn niveau echt weer naar een hoger niveau wil trekken, heb ik besloten weer wat actiever te worden op het forum. Een grotere bak met kennis en ervaring om uit te putten is er, naar mijn mening, niet!

Dus mezelf voorzien van een verse avatar en ondertitel, ik ben er weer helemaal klaar voor!
Wie weet volgt er na dit oefenprojectje ook wel weer een brouwverslagje... :wink:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Herintroductie!
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2019 11:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Welkom terug. Mooi hoor die kits.
Je Lightning is een killer. Hoe heb je die invasiestrepen zo mooi strak en gelijkmatig erop gekregen?
En je Thunderbolt is van dezelfde eenheid als mijn Academy-kit:

Afbeelding

Afbeelding

O, en welke schaal bouw je eigenlijk?

Succes en groet,
Jan
(bouwperiodes; 1963-1969, 1982-1989, 2011 - till I die)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Herintroductie!
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 17:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
welkom terug, je bent het zeker nog niet verleerd

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Herintroductie!
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Trajanus schreef:
Welkom terug. Mooi hoor die kits.
Je Lightning is een killer. Hoe heb je die invasiestrepen zo mooi strak en gelijkmatig erop gekregen?
Strak tapejes zetten en veel geduld :wink:

Citaat:
En je Thunderbolt is van dezelfde eenheid als mijn Academy-kit
O tof! Dat is wel leen leuke om er ooit naast te kunnen zetten, heb 'm op mijn wish-list gezet!
We hebben nog wat gemeen hoor, ik ben via je onderschrift op het brouwverslag van je Nakajima terecht gekomen (erg mooi geworden trouwens!), en zie de laatste foto van mijn vitrinekast 8)
Dat doosje heb ik pas gekocht en gaat mijn eerste bouwsel worden met PE. Maar ga eerst mijn airbrushskills verder ontwikkelen met de JU waar ik nu mee bezig ben en hierna sowieso nog een Fockewulf. Dan de Nakajima, grappig feitje bij die kit is nog dat het de "Dave" betreft, die kon ik natuurlijk niet laten liggen (zie m'n nickname).

Citaat:
O, en welke schaal bouw je eigenlijk?
1/72

Citaat:
Succes en groet,
Jan
(bouwperiodes; 1963-1969, 1982-1989, 2011 - till I die)
Thanx!
Groet Davy

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op za 10 aug, 2019 21:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Herintroductie!
BerichtGeplaatst: za 10 aug, 2019 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Bert Takken schreef:
welkom terug, je bent het zeker nog niet verleerd
Bedankt Bert!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement