Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2018 19:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Je heb nu 4 lege postings gelinkt, ook wel spannend maar niet handig denk ik

De mast zal in een koker staan die aan de achterzijde open is, aan de voorkant het onderste deel en aan de bovenkant zal een spil zitten zodat de mast gestreken kan worden bij een brug oid

De giek zal met een gaffelvoet tegen de mast zitten en die zit voorlangs vast met een kralenband. Hierdoor kan de giek omhoog en omlaag.
De giek is aan de achterzijde en voorzijde getuigd met een lijn welke onder de top van de mast via blokken weer naar beneden gaat. De voorste zal vast gezet worden om een mastkikker (ophalen van de boom), de achterste lijn zal in de buurt van de achtersteven nogmaals door een blok gaan. Roerganger kan dan makkelijk overstag gaan. Voor zal de mast met 3 stagen vast staan aan de steven of soort boegspriet, links en rechts vast aan de binnenboordennet achter de mast.

Maar ik kan ook even googlen op soortement gellijkvormig schip en daarvan het tuigplan bij gaan zoeken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 okt, 2018 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 okt, 2018 18:38 pm
Berichten: 10
Hartelijk dank voor de reactie....die 4 foto`s ..jammer maar ik dacht dat het zo moest (via album),ga proberen of het lukt met de omschrijving anders hoor ik wel waar de bouwbeschrijving is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 okt, 2018 18:38 pm
Berichten: 10
hallo ,ga het nog eens proberen om foto in te laden.
dit om te laten zien wat mijn bedoeling is om de Neeltje Jacoba weer een beetje in een goede staat te krijgen..
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/posting ... 5&t=51370#
ik heb nu het groene vakje (wat onder de 4 foto`s staat aan de linkerkant )met een 1 naar hier gesleept maar denk dat het nog niet lukt..

Ga nu via ( IMG ) nogmaals doen..
[img]photo 458369
[/img]
Ziet er anders uit ,moet het dan zo????geloof het wel want bij het ( VOORBEELD )beneden voor ( bevestig )krijg ik wel een foto te zien..
ga nu de 3 andere ook zo doen.
[img]photo 458367
[/img]
[img]photo 458366
[/img]

[img]photo 458365
[/img]

Ik heb al een reactie ontvangen van iemand,maar nu is het misschien duidelijker wat ik bedoel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 20:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Nou, zoveel hoef je niet op te kanppen. Alleen de mastkoker is afgebroken volgens mij, die weer even rechtop zetten en de mast er in laten zakken, volgens mij is de tuigage nog compleet en vast

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 okt, 2018 18:38 pm
Berichten: 10
Dank je wel Bert..Er is i.d.d.niet veel afgebroken.
Maar volgens mij hebben ze de mast een paar keer in de rondte gedraaid.
Dus kan ik niet goed overweg met de tuigage
Daarom hoopte ik op een bouwtekening ,zodat ik van af een bepaald punt weer kon gaan opbouwen..
Als het zo blijft regenen ga ik v/d week een startje maken.
vooralsnog hartelijk dank.
john.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2018 22:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Als ik zo de zeilen zie, denk ik dat het reuze meevalt

Op de eerste foto zie je een dikkere zwart touwtje vanaf de zijkant waaraan een katrol zit, dit is een maststag. Heb je al eens geprobeerd om vanuit deze positie domweg de mast rechtop te zetten? Als je dat doet moet je even kijken of aan de masttop geen rond gedraaide lijntjes te zien zijn, anders even de mast weer iets laten terugzakken en de lijntjes oven over de masttop heen schuiven. Als ik namelijk zo het achterzeil zie en de richting van je schoot, ligt de mast gewoon plat. Ik denk dat de mast uit de dekopening is geschoten en de mastkoker losgewrikt heeft. Ik heb zo niet de indruk dat de mast gedraaid is. Ik denk dat het hooguit 10 minuten werk is , incl het lijmen van de mastkoker, wel even de open zijde aan de achterkant houden :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2018 17:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 okt, 2018 18:38 pm
Berichten: 10
Bert,alvast bedankt ,ga inderdaad eerst de oude lijm weg snijden,dan de mast overeind zetten.
Kan nog wel even duren ,heb nog een hoop andere dingen te doen.
Laat het weten als het is gelukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement