Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw hier
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2018 19:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Hoi allemaal,

Ik ben Sebastiaan, 34 jaar en woonachtig in het bourgondische Brabant.

Ik ben sinds anderhalf jaar bezig met modelbouw.
Ooit in een ver verleden een keer een model gebouwd van een YF-22, maar niet geschilderd etc en wat ik me vooral ervan herinner is dat er meer lijm aan mijn handen zat dan aan het model. :)

Ik ben geschiedenis- en maatschappijleerdocent en een liefhebber van militaire historie en als het om bouwen gaat vooral van Amerikaanse, Duitse en Britse legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog.
De schaal die ik bouw is 1:35 en ik bouw nu Tamiya kits. Ik vind ze erg prettig bouwen.

De eerste kit die ik gebouwd heb is een Panther Ausf. A:
Ik vond destijds dat deze er al heel behoorlijk uitzag. ;)
Afbeelding

Verder heb ik laatst een diorama gemaakt van mijn tweede model, een Tiger I initial production:
Afbeelding

Daarna de King Tiger Production Turret gebouwd:
Afbeelding

Ben nu bezig met een Sherman M4A3 105 mm howitzer:
Afbeelding

Die komt in een diorama en dat is momenteel work in progress en ben nu zover gekomen:
Afbeelding

M'n volgende bouwproject heb ik ook al in gedachten.

Mijn doel is zo realistisch mogelijk te bouwen, maar wel binnen de mogelijkheden die ik heb.
Voor mij is het een ontspannende en grensverleggende hobby want ik heb bepaald geen rechterhanden dus iets nauwkeurig schilderen is voor mij een echte uitdaging en een overwinning als dat lukt.

Ik heb van deze vier modellen tot nu toe al veel geleerd en vandaag en gisteren ook al het een en ander hier op dit forum geleerd en dat zal waarschijnlijk alleen nog maar meer worden.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op ma 21 mei, 2018 14:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw hier
BerichtGeplaatst: do 22 feb, 2018 23:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Welkom Sebastiaan!
Ook aan deze kant een (voormalig) geschiedenisleraar, maar dan op de Pabo (dus geschiedenis & didactiek).

Ben sinds een paar jaar weer lekker aan het pakken. Mij stiel zijn militaire WO-vliegtuigen. Ik bouw alleen 1/72 en soms ook viertuigen die ik in een diosetting kan benutten.

Succes! Je laat al wel een paar pareltjes zien!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw hier
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 2:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Welkom, dank voor je mooie uitgebreide voorstelling.

no leaf clover schreef:
M'n volgende bouwproject heb ik ook al in gedachten.


Ja, dat ken ik. En die daarna ook, en die daarna, en de volgende, etc. etc. en voor je het weet ligt je zolder vol met toekomstige projecten... :wink:

no leaf clover schreef:
Mijn doel is zo realistisch mogelijk te bouwen, maar wel binnen de mogelijkheden die ik heb.
Voor mij is het een ontspannende en grensverleggende hobby want ik heb bepaald geen rechterhanden dus iets nauwkeurig schilderen is voor mij een echte uitdaging en een overwinning als dat lukt.


Vooral lekker blijven plakken en ontspannen. De volgende 'kritieken' kun je dus met een korreltje zout nemen, het gaat er uiteindelijk om waar jij je lekker bij voelt.

De camo op de King Tiger ziet er heel mooi uit. De figuren glimmen nogal veel en de gezichten zijn uitdrukkingsloos. Nu is dat laatste een van de moeilijkste dingen om goed te schilderen. Ik heb gemerkt dat in den beginne een simpele wash om de accenten in het gezicht te benadrukken wel volstaat.

Overigens kunnen de voertuigen zelf ook nog wel een wash gebruiken om een iets levendiger en 'vervuild' beeld te krijgen.

no leaf clover schreef:
Ik heb van deze vier modellen tot nu toe al veel geleerd en vandaag en gisteren ook al het een en ander hier op dit forum geleerd en dat zal waarschijnlijk alleen nog maar meer worden.


De bouw ziet er netjes uit. Zoals gezegd is een wash geen overbodige luxe en kun je op latere modellen nog meer gaan experimenteren met verwering. Bij de Sherman valt me op, dat de tracks niet natuurlijk over de teruglooprollen liggen, wellicht kun je deze nog wat strakker bevestigen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw hier
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor de twee vriendelijke reacties.

Ik doe m'n best en probeer met elk model beter te worden.

Eerst was het doel netjes te bouwen en te lijmen en zorgvuldig te schilderen.
Nu ben ik bezig om diorama's maken te oefenen en te experimenteren met weathering.

Het bewerken van mijn modellen met een wash gaat zeker gebeuren in de toekomst.

Ook de figuren zo realistisch mogelijk maken, dus geen glimmende figuren meer en meer expressie in de gezichten is zeker een doel voor in de toekomst.
Nu was mijn doel met figuren om ze zo nauwkeurig mogelijk te schilderen zo klein als sommige details zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw hier
BerichtGeplaatst: vr 23 feb, 2018 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
MarChant schreef:
Bij de Sherman valt me op, dat de tracks niet natuurlijk over de teruglooprollen liggen, wellicht kun je deze nog wat strakker bevestigen.


Net gedaan en hoewel het een miniem verschil is, ziet er het meteen veel beter/realistischer uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement