Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe modelbouwer
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2017 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
Hi,

helemaal nieuw hier. 35 jaar, tv-maker en een grote fascinatie voor WW2.

Dus ben al een maand keihard bezig met alles hier te lezen, en wil binnenkort beginnen met mijn eerste kit. Aangezien ik de eerste waarschijnlijk toch niet goed aanpak wil ik nog even verven met de hand. Pas als ik het leuk vind (en een beetje kan) denk ik erover om te investeren in een airbrush.

Iemand nog leuke adviezen over wat mijn eerste kit zou moeten zijn? Zoek een kitje waar ik prima met de hand kan schilderen. Waar ik alvast kan oefenen met bouwen en ook met weatheren. Gezien de grote droom van een diorama (later als ik gepensioneerd ben ;) ) wordt de schaal 1:72

Een hele interessante periode vind ik eigenlijk alles van 6 juni '44 tot aan mei '45. En dan heb ik het wel over het Europese oorlogstoneel.

Kijk veel naar Tanks (Sherman/Tiger etc.) maar lijkt mij voor een eerste kitje beetje lastig. Of valt dat mee? Revell ziet er top uit, maar wellicht zijn er nog betere?
Bijvoorbeeld de PzKpfw VI 'Tiger' I Ausf E.? Of een Sd. Kfz. 7, maar dan wellicht ombouwen de gepantserde versie die je in Normandië in '44 zag, enfin, hoor graag jullie adviezen!

Nou dat was het wel! Hoop snel mijn eerste bouwverslag te beginnen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe modelbouwer
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 1:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Ten eerste welkom op het forum hier.

Bij de dozen van revell staat op de zijkant een nummertje met moeilijkheidsgraad (1 t/m 5) . Hoe hoger hoe meer onderdelen er bij zitten.

Als je met een doosje met moeilijkheidsgraad 3 begint lijkt mij dat prima.
(1 en 2 niet lijmen en verven)


Een airbrush zou ik pas aan gaan denken als je zeker weet dat je het allemaal leuk vind.

Succes,

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe modelbouwer
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2017 22:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom bij Modelbrouwers, Huub. Je mening over schilderen is zeker een goed idee want ook wie airbrusht zal nog steeds details met een penseel aanbrengen. Als je zegt te dromen van een diorama dan bedoel je daar blijkbaar een grote veldslag mee met een aantal voertuigen. Een diorama is eigenlijk alles waar meer dan een figuur en een voertuig op staan. Ik vermijd zelf de schaal 1/72 omdat die er op de foto veel onvergeeflijker uitziet dan 1/35, je spreekt over verwering maar die zal je heel spaarzaam moeten opbrengen. Van Revell heb ik wel enkele kits op die schaal gebouwd, ze waren ook niet van de gemakkelijkste al is de handleiding wel een pluspunt. Kies je kit vooral aan de hand van het type dat je wil bouwen en niet het merk. Vergelijk dan de merken die het in hun aanbod hebben. Gebruik bijvoorbeeld de volgende website voor die Ausf. E:

https://www.scalemates.com/search-solr.php?fkSECTION%5B%5D=All&q=1%3A72+Panzerkampfwagen+VI+Tiger+I+ausf+e*

Dus er zijn zeker zes merken die dat aanbieden. Voor de gepantserde half-track:

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=4480

Hier dus alleen Revell en Hasegawa.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe modelbouwer
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2017 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 23 jan, 2017 17:42 pm
Berichten: 214
StevenVD schreef:
Als je zegt te dromen van een diorama dan bedoel je daar blijkbaar een grote veldslag mee met een aantal voertuigen. Een diorama is eigenlijk alles waar meer dan een figuur en een voertuig op staan. Ik vermijd zelf de schaal 1/72 omdat die er op de foto veel onvergeeflijker uitziet dan 1/35, je spreekt over verwering maar die zal je heel spaarzaam moeten opbrengen. Van Revell heb ik wel enkele kits op die schaal gebouwd, ze waren ook niet van de gemakkelijkste al is de handleiding wel een pluspunt. Kies je kit vooral aan de hand van het type dat je wil bouwen en niet het merk. Vergelijk dan de merken die het in hun aanbod hebben. Gebruik bijvoorbeeld de volgende website voor die Ausf. E:

https://www.scalemates.com/search-solr.php?fkSECTION%5B%5D=All&q=1%3A72+Panzerkampfwagen+VI+Tiger+I+ausf+e*

Dus er zijn zeker zes merken die dat aanbieden. Voor de gepantserde half-track:

https://www.scalemates.com/topics/topic.php?id=4480

Hier dus alleen Revell en Hasegawa.


Thnx voor jullie reacties! Ja met een diorama bedoel ik inderdaad een grote veldslag. Ben wel eens in Caen geweest bij het oorlog van de vrede, daar heb ik diorama's zien staan die zo uitgebreid waren. Hele paratroopers gevechten, de landing op de stranden en alles wat er omheen gebeurde. Echt fascinerend. En alhoewel ik toen slechts 10 jaar was, ben ik die fascinatie nooit kwijt geraakt. Maar goed terug naar het nu. Ik probeer eerst een 1:72 kitje, en zal ook zeker even op de site die je voorstelde neuzen. Als ik dit formaat niets vind, of dat het niet mooi wordt, dan kan ik altijd nog naar 1:35 gaan. Hoop snel mijn eerste brouwverslag te openen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe modelbouwer
BerichtGeplaatst: do 02 feb, 2017 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 20 jan, 2017 11:09 am
Berichten: 9
WW2, wauw, daar moet ook een hoop over te vinden zijn! Tof, ik ben benieuwd naar je eerste brouwverslag


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuwe modelbouwer
BerichtGeplaatst: do 02 feb, 2017 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Welkom Huub,
Ik zie dat je al ingelezen bent, hier op de site, heb je nog meer vragen, vuur ze af en je krijgt zeker antwoord. Ik ben benieuwd naar je eerste brouwsel!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement