Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Even voorstellen
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2016 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 29 mei, 2016 13:51 pm
Berichten: 2
Na jaren weinig gedaan te hebben in de modelbouw kruipt ook bij mij het bloed waar het niet gaan kan.
Mijn grote passie lag bij het bouwen van indertijd de amerikaanse trucks, alleen het bouwen was op een gegeven moment te simpel en ik begon al snel met het nabouwen van een model waar ik een poster of foto van kon bemachtigen of tegenkwam.
De eerste Scaniabouwdoos van Heller was dan ook van mij en het idee was al snel geboren dat daar een bulktrailer met zwanehals achter moest komen. In mijn omgeving liepen een paar van deze combinaties o.a. bij de fa. H.J. van Bentum. De oplegger kwam van Van Hool en was een licentiebouw van Spitzer. Na een bezoek aan de vrachtautorai heb ik van de fa. Van Hool een tekening van de tank gekregen en aan de hand hiervan een massief model in gefiguurzaagde laagjes triplex gemaakt. Toen deze klaar was heb ik een deelbaar kistje gemaakt, het model ingesmeerd met vaseline en de twee delen volgegoten met gips. Daarna in beide negatieven met polyester en matjes twee halve modellen gemaakt, en deze door de openingen aan elkaar verbonde
Het geheel zag er door de polyestermatjes nogal harig uit en werd door mijn familie, mede door de kleur papa's varken genoemd. Na veel schuren en 's zondagsmiddags het opmeten van de onderdelen die ik in de loop van de week kon maken. ( Zondag stonden de opleggers meestal thuis en ik had toestemming na e.e.a. uitgelegd te hebben dan wat op te meten en eventueel foto's te maken.
Elders op dit forum zag ik dat er nu een pakket van zo'n bulkoplegger te koop is voor een prijs die me alleszins meevalt maar ja de mijne is van 1985 en toen waren er nog geen cnc banken en 3d printers, helaas.
De bouw van dit model heeft wel een vruchtbaar staartje gehad ik heb nog een aantal jaren voor de firma Van Hool modellen van containers gebouwd, ook schaal 1:24.
Mijn laatste project was het maken van een werkende Pantsertrein in schaal H0, deze is nu af en ik zit me nu te beraden om hier een pantserloc van het type BR50 bij te bouwen.
Misschien ten overvloede maar waar kan ik vinden op welke wijze ik foto's of afbeeldingen kan toevoegen?https://modelbrouwers.nl/phpBB3/posting.php?mode=edit&f=15&p=941598#
Een plaatje zegt meer dan 1000 woordenphoto 374219
photo 374220


Laatst bijgewerkt door bert52 op di 31 mei, 2016 20:00 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Even voorstellen
BerichtGeplaatst: ma 30 mei, 2016 20:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom bij Modelbrouwers, Bert. Het treft dat je contacten hebt gelegd met de firma Van Hool, sinds een paar maanden werk ik daar als uitvoeringstekenaar in de ontwerpafdeling bussen en cars. Mijn buurman werkt wel bij IV waar ze de trailers maken.

Om afbeeldingen te posten kan je de albums gebruiken, de uitleg daarover vind je hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=185&t=38716

Ik hoop je spoedig de bouwverslagen te land binnen te zien stomen...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement