Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 3:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 19:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 19:26 pm
Berichten: 3
Hoi,

Ik wil weer een oude hobby oppakken. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in tanks uit de Tweede Wereldoorlog. Met name de Duitse tanks en ook ander voertuigen.

Ik wil voor schaal 1/35 gaan.

Nu twijfel ik over het volgende. Ik vind het enerzijds mooi als ik zo trouw mogelijk kan blijven aan een bepaald merk. En rustig een degelijke serie/verzameling kan opbouwen van alle tanks die er zijn gemaakt in de tweede wereldoorlog. Maar nu loop ik tegen het volgende aan.

Als ik bijvoorbeeld alleen Revell wil kopen, zie ik dat er momenteel niet veel aanbod is in tanks (1/35) uit de Tweede Wereldoorlog. Mijn eerste vraag is dan ook: brengt Revell de komende jaren wel alle tanks op de markt. Of moet je uit nood dan ook uitstapjes maken naar tamiya of Italeri?

Het is me niet helemaal duidelijk hoe deze bedrijven te werk gaan. Of hoe modelbouwers te werk gaan. Zijn jullie honkvast als het om merken gaan? Het enige wat ik wil is een mooie strakke verzameling opbouwen, maar dan wil ik wel weten dat bijvoorbeeld Revell alle tanks ooit op de markt brengt.

En natuurlijk, Tamiya lees ik goede verhalen over en hebben mijn inziens veel meer aanbod, maar ja de prijs is wel wat hoger.

Dus kan iemand mij helpen met deze kwestie.

Alvast bedankt!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het is tweeledig: enerzijds wil je op 1/35 alle Duitse tanks bouwen die in WO2 werden gemaakt, anderzijds wil je je vastpinnen op één bepaald modelbouwmerk.
Het ene is niet echt met het andere te verzoenen, geen enkel modelbouwmerk heeft alle Duitse tanks uit WO2 in bouwdoos in zover al die tanks dan al in bouwdoos bestaan.
Als het je doelstelling is om zoveel mogelijk alle Duitse tanks uit WO2 op schaal te bouwen zou ik me daar op focussen en me niks aantrekken welk merk ze op schaal op de markt brengt.
Trouwens, elk merk heeft zijn gebreken, geen enkele kit is perfect... het ene merk is dan misschien al beter als een ander maar dat hangt dan ook vooral af van je ervaringen. Sommige merken brengen hetzelfde type tank uit, maar het ene heeft dit type in de collectie, andere merken dan weer andere types die dat of dat ander merk niet heeft.
Enne ja... het prijskaartje, uiteraard is niet elk merk even goedkoop of even duur en de prijs staat niet altijd garant voor kwaliteit, tenslotte heeft alles wel zijn prijs. Begin met de goedkopere modellen en vul je collectie stilaan aan met de duurdere.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik sluit me wel aan bij Walesha's gedachten. Alleen revell gaat 'm niet worden en tja, van tanks zijn er zo veel verschillende versies alleen al binnen enkele typen dat je bijna oneindig door kan gaan, wat het natuurlijk alleen maar leuker maakt.
Mijn ervaring voor wat betreft de drie merken die je noemt is kwalitatief gezien oplopend van revell via Italeri naar tamiya. Maar er zijn meer merken. Denk aan academy, hobby boss, bronco en trumpeter. Die zijn over het algemeen ook niet zo duur. Recentelijk opkomende producenten als takom en meng laten zien wat er mogelijk is. De prijs maakt ze wel weer wat minder aantrekkelijk maar je krijgt er wel waar voor terug.
Maar ja. Een vlotte bouw is misschien wel makkelijk maar weer niet zo'n uitdaging. Als ik zie hoe snel mijn Whippetje in elkaar vliegt. Het belangrijkste is misschien wel dat je er plezier aan beleefd. Ik kan niet in je beurs kijken maar als ik een tip mag geven, probeer de merken gewoon eens uit. Niet te dure modellen maar gewoon om te zien wat je bevalt en wat er in de markt is.

Klaasjan

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Een merk als Revell (en ieder ander merk denk ik wel, op Dragon na misschien, die doen vrij veel aan Duits WO2) zal waarschijnlijk niet als doel hebben om, in dit geval, de hele serie Duits WO2 uit te gaan brengen. Zij kijken vooral wat de markt op het moment "wil", zo zie je bijvoorbeeld op dit moment dat veel merken zich richten op de World Of Tanks-wereld.
Ikzelf pin me dus ook niet vast op 1 bepaald merk, al heb ik wel mijn voorkeuren. Het eerder genoemde Dragon heeft ontzettend veel Duits WO2 uitgebracht, en veel van deze kits zijn ook vaak de beste op de markt. Hun wat latere Pantherserie hebben bijvoorbeeld prachtige kits, al betaal je daar wel de prijs voor. Prijskaartjes van 50-60 euro zijn hier dan ook eerder regel dan uitzondering.
In het geval van de Panther zou je dan uit kunnen wijken naar Tamiya, Italeri, en ook Revell. Dit zijn goedkopere modellen. Denk hierbij aan rond de 30€ voor Italeri en Revell, en bij Tamiya ligt het eraan welke uitgave je koopt. Ze hebben Panthers voor 20€, al heb je dan wel een kit uit de jaren 70. De wat modernere Tamiya's gaan dan voor ongeveer 40€.

Als beginner zou ik aanraden om te beginnen met de wat oudere Tamiya's. Zij hebben in het verleden toch een redelijk aantal Duitse tanks uitgebracht, die qua prijs ook nog meevallen. Je hebt dan uuteraard wel niet de meest gedetailleerde kit die er te krijgen is, maar het zijn ook zeker geen slechte kits. Je kan er ook voor kiezen om gelijk voor het beste te gaan en bijvoorbeeld een Dragon aan te schaffen, maar dit zijn niet de gemakkelijkste kits (en het eerder genoemde prijskaartje dat een stuk hoger ligt).

Kortom, vastpinnen op 1 merk zou ik zelf niet doen, maar om te beginnen kun je je het beste wel eerst beperken tot de "toegankelijkere" merken, zoals Revell en Tamiya. Meestal valt bij deze merken de prijs goed mee, en ze hebben een vrij goede collectie WO2 Duits (met name Tamiya).

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Klaasjan noemt nog een aantal merken op die ook Duitse tanks aanbieden en haalt ook de grote diversiteit aan van types tanks die de Duitsers in WO2 hadden.
Buiten de plastic bouwdozen heb je dan ook nog de aftermarket: conversiesets in resin en update-sets in PE waar je nog meer types mee kan maken van één en dezelfde tank, maar dat zal waarschijnlijk voor jou op dit moment wel te hoog gegrepen zijn. :roll:
Bovendien hangt er daar een deftig prijskaartje aan. Rustig aan beginnen dus! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 22:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom Mwouters, dit is eigenlijk je introductietopic, dus heb ik het verplaatst naar de daarvoor bedoelde plek. Bij de bouwverslagen moet je al een beslissing genomen hebben en de kit voorstellen aan de hand van foto's, daar kan je dan een van je volgende topics starten.

Ik ben ook ooit begonnen met Revell en Italeri kitjes, aangezien je daar op de meeste plaatsen zowat een monopolie van aantreft. Er zijn merken die met hun nieuwe aanbod nogal op veilig spelen en Revell hoort daarbij. Zo zal je bij hen vaak kits zien verschijnen die in een andere vorm al eens verschenen zijn, zo komt er bij hen elk jaar ofzo wel een variant van de Eurocopter EC135 uit met andere decals, of oude kits in een nieuwe doos. Als ze wel iets nieuws maken, dan is dat wel goed in orde, op de merkwaardige kleurenkeuze van het plastic na. Je kan er dus van uitgaan dat ze elk jaar zowat één nieuwe tank uit WO2 gaan uitbrengen, al dan niet nieuw. Ze maken de laatste tijd ook veel voertuigen uit de moderne Bundeswehr.

Je zou ook even moeten aangeven of je strikt het onderscheid maakt tussen tanks en andere aanvalsvoertuigen. Er zijn ook merken die zich bezighouden met een aantal obscure Duitse tankprojecten zoals de E-serie die vooral door Trumpeter uitgebracht zijn. Dat is een Chinees merk dat de laatste tijd wel een opmars gemaakt heeft. Die zie je dan weer niet bij Revell of Tamiya. Er zijn ook mensen die zich bezighouden met één enkel bekend type en daar alle varianten en camouflageschema's van maken, bijvoorbeeld Panthers.

photo 364795

Zelf beperk ik me tot geen vaste periode of gamma omdat je vaak veel kan bijleren door eens buiten je vaarwater te gaan. Ik vind het ook minder de moeite waard om een complete verzameling volgens het boekje aan te leggen, dan om een onvolledige maar meer excentrieke collectie te maken, waar anderen ideeën uit zouden kunnen halen.

Hier nog een link naar een pagina waar je een voorbeeld ziet van wat elk merk dit jaar aan nieuwe kits voortgebracht heeft. http://www.primeportal.net/models/nuremberg_2016.htm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2016 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 sep, 2013 13:53 pm
Berichten: 403
Hallo M,

Je "moet" jezelf de volgende vragen eens stellen:

- Welk niveau heb ik?
- Welk niveau wil ik naartoe?

Zelf ben ik een kleine tien jaar geleden weer begonnen. Ben een kind van de jaren '70 dus Tamiya en Italeri waren destijds mijn referentie punten (Francois Verlinden :D !). Toen ik de hobby weer oppakte ben ik met die kits weer begonnen. Voordeel van deze oudere kits is dat ze heden ten dage (2e hands) best wel goedkoop zijn. Bij het vraag en aanbod gedeelte van sites zoals Twenot en ook hier zie je regelmatig deze kits voorbij komen tussen de €12,50 (Italeri/Revell) en €20,00 (Tamiya). Dan heb ik het dus over kits uit de jaren '70 en '80.

Nadeel is dat ze veel werk nodig hebben om tot een bepaald resultaat te komen. En dan kom ik weer op mijn twee vragen: bouw je puur voor je plezier en ben je bereid "bloed, zweet en tranen" in je model te stoppen dan kan je ook met deze modellen een redelijk mooi resultaat halen.

Wil je verder met je niveau dan ontkom je er eigenlijk niet aan om nieuwere kits te kopen (lees: van de laatste tien jaar). Deze kosten ook navenant duurder, 2e hands altijd nog zo tussen de €25,00 en €40,00. Meer heb ik in al die jaren nog nooit voor één model uitgegeven (ik koop sowieso nóóit een nieuwe kit maar geef dit geld liever uit aan goed gereedschap en verf).

Voordeel van deze nieuwere kits is dat ze vaak minder gietpunten hebben, beter passen en veel mooier gedetailleerd zijn (ook logisch: de technieken om de kits te produceren zijn in dertig, veertig jaar natuurlijk ook verbeterd...).

Een kort overzicht van merken zoals ik ze zie:

- Italeri/Revell/Zvesda: redelijke modellen voor middenklasse prijzen. Bewerkelijk, want gietpunten en matige pasvorm. Wisselen onderling mallen uit.
- Tamiya: Perfecte pasvorm, prettige bouwtekeningen, soms wat vereenvoudigd om productiekosten te drukken. Mooie subtopper met nieuw toch wel hoge prijzen.
- Dragon/AFV/Trumpeter: merken die zich de laatste twintig jaar op de markt hebben geprofileerd. Ook hier geld: hoe ouder de kit, hoeveel meer kinderziektes. Hoe nieuwer de kit, hoe belachelijk hoog de prijzen nieuw tegenwoordig liggen (€80+ is niet uitzonderlijk :roll: ...). Maar de kwaliteit is vaak goed tot uitstekend, met weinig schoonmaak en veel mooie details.

Daarnaast zijn er nog meer merken zoals Hobbyboss, wat de ietwat goedkopere lijn van Trumpeter is.

Nog een tip: zoek bij het kopen van een kit eerst eens een referentie/review op het internet. Veel producenten leveren "nieuwe" kits door simpelweg één nieuwe sprue bij een kit te voegen of minimale aanpassingen te doen, maar dan wel bijv. 20€ bij de prijs op te doen.....

Kortom: ik zou me niet op één merk vastpinnen. Kijk wat je wil, kijk wat er op de markt te koop is en ga lekker plakken :D :brouw: ! Mocht je verder nog vragen hebben dan PB je me maar...

Groeten, Richard.

_________________
Mijn huidige projecten:
Geen.

Afgerond:
Another one bites the dust - CCKW 353 GMC Truck with Bofors 40mm AA Gun
What lies ahead - Pacific theatre 1944


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2016 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 19:26 pm
Berichten: 3
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Hier heb ik echt iets aan. Ook leuk om te zien dat dit een levendig forum is. Ik laat het idee varen op basis van jullie antwoorden om trouw te blijven aan een merk. Wat niet kan, kan niet. Ik ga zeker nog wat vragen posten op dit forum. Nogmaals bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 0:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Hoi mwouters,

Ook van hier een paar antwoorden op jouw vragen:

Trouw blijven aan slechts één bepaald merk heb ik nog nooit gedaan. Er is ook zeker geen noodzaak toe, tenzij dat nu juist je doelstelling zou zijn. Zo is er hier iemand op het forum die zich tot doel heeft gesteld om alle Matchbox diorama kitjes te bouwen (ben even te gemakzuchtig om na te gaan wie dat was). Dat is een redelijk overzichtelijke doelstelling, want die kitjes kwamen jaren geleden al uit en er komen er geen nieuwe meer bij.

Alle (Duitse) tanks uit WOII bouwen is geen realistisch doel (maar laat je vooral door mij niet tegenhouden om het alsnog te proberen). Van zeker niet alle varianten bestaat een model, laat staan in de schaal die je zoekt. Je moet jezelf dan ook de vraag stellen wat je zou willen. Is één Panzer III voor jou genoeg, of wil je alle varianten op de plank hebben? In dat laatste geval kun je je misschien beter concentreren op één type en zul je ook bereid moeten zijn om in de wereld van ombouwsets en kleine fabrikanten te duiken (met de bijbehorende financiële offers...).

Alle waar is naar zijn geld. Revell en Italeri (en Zvseda) zijn over het algemeen niet te duur (hetzelfde geldt voor 'oude' kits van bv. Dragon of Trumpeter), maar daar zijn pasvorm en detaillering ook vaak naar. Details die bij de ene fabrikant al deel van een groter onderdeel worden gegoten zijn bij de andere fabrikant vaak losse (en meer gedetailleerde) delen.

Staar je vooral niet blind op de prijzen maar bouw / verzamel vooral wat je wil bouwen.

BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 mei, 2016 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Hier nog even aan toevoegen dat je ook kan beginnen met de tweedehandsmarkt af te speuren... daar kan je bouwdozen vinden aan dikwijls een leuk prijsje (wel uitkijken voor woekeraars).
Zo vond ik op één van die sites onder meer de Dragon wagon van Tamiya, nog nieuw in de doos voor de helft van de gewone winkelprijs en zo deed ik al heel wat koopjes.
Zo'n koopsite's zijn er in overvloed: Ebay, Kapaza, Tweehands.be en .nl, Marktplaats en anderen.
Ook op de fora en op sociale netwerken zoals Facebook worden vaak bouwdozen aangeboden aan een leuke prijs.
Stuit je op die manier op iets interessants: vergelijk dan eerst hoeveel de normale winkelprijs bedraagt, soms vraagt men voor tweedehands meer dan de normale nieuwwaarde. :roll:
En uiteraard ook rekening houden met eventuele verzendingskosten.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement