Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ook even hallo zeggen...
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2015 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 06 nov, 2015 22:16 pm
Berichten: 3
Ook nieuw op het forum dus ook maar even voorstellen.

Ik ben Marcel ben 37 jaar oud en woon samen met mijn vriendin in Gennep.
Ben al ruim 30 jaar modelbouwer en dan wel een rc bouwer mijn vader deed het toen die tijd dus met de paplepel ingegoten.

Vooral het rc racen heb het meest van die jaren gedaan op het circuit met tamiya en xray modellen.
Onder tussen denk ik tientallen tamiya auto's gebouwd van off-road tot de high tech race chassis en daarmee lokale clubraces en in het nk klassement mee gereden.

Toen ik mijn vriendin leerde kennen is het racen een beetje in een slob geraakt de interesses kom dan toch ergens anders te liggen :wink: en het racen op een beetje niveau is toch een tijd rovende aangelegenheid.

Na een poosje samen te wonen begon het rc toch weer te kriebelen, je hebt het virus of je hebt het niet :brouw: hier in de buurt een vereniging gezocht en dat werd de lokale vlieg lub een bezoekje aan het veld en ja hoor ik had het weer. Vliegtuig gekocht, leren vliegen met een leraar en walla een nieuwe tak hobby was geboren. Daarna fpv (first person view) gaan vliegen met een quad copter.
Nu de winter maanden zijn aangebroken is het niet echt vlieg weer en mijn handen jeuken toch om wat te brouwen.

Bij de lokale speelgoed winkel een Revell kit gekocht van de Ford mustang fastback.
Boekje erbij en doorspitten maar tekeningen komen erg overeen met die van tamiya die ik ken dus das geen probleem.
Lijstje gemaakt van kleurnummers en naar de modelbouw winkel eenmaal buiten met een flinke tas met potjes enamel verf van Revell een aantal spuitbusjes, potjes, kwastjes en nog meer aanverwante artikelen.

De bouw is begonnen en een nieuw soort virus ook :lol:

Nu heb ik een paar (praktische) vragen, ik stel ze even hier. Neem me niet kwalijk als dat niet de bedoeling ik.

Ik heb de spreu leeg geknipt en op prikkers gelijmd met houtlijm en daarna in de primer gezet maar is het niet handiger om te primeren als het allemaal nog in de spreu zit?

Ik heb de potjes enamel van Revell gekocht maar is er een beter merk of ik dit ook prima. Jullie hebben er vast ervaring mee.

Wat zijn goede penselen en waar vind ik die?

Om het niet een te lang verhaal te laten worden :roll: (er moet ook nog gebouwd worden :wink:) laat ik het hierbij.
Vragen komen er zeker maar die kom je wel tegen in het desbetreffende forum.

Groeten Marcel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2015 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Hallo Marcel, welkom.
Ik zou jou methode gewoon aanhouden, wanneer je het in de spreu gaat primeren heb je nog steeds hinder van gietrandjes en de aanhechtingen die je nadien weer moet verwijderen en dus ook weer primer verwijderd.
In plaats van houtlijm zou je ook gebruik kunnen maken van zogenaamde posterbuddy, daar heb ik goede ervaringen mee. Hecht iets beter zonder de kans dat je het halverwege wegblaast.

Wat de penselen betreft gebruik ik 3 soorten; Winsor & Newton, Harolds marterhaar penselen en de zogenaamde slepers van Da Vinci. Het aanbod is qua penselen gigantisch groot, maar voor de "betere" soorten kun je liefst iets meer uitgeven dan hier op te bezuinigen. Vooral het splijten van haren zie je vaak voorkomen, je wilt tenslotte een puntige penseel nietwaar.
Door ze goed te behandelen, eerst met terpentine/wasbenzine en daarna met lauw water en zeep in de handpalm nareinigen en met een beetje spuug wegleggen heb je er jaren plezier van.

Ikzelf heb mij gevonden in de Tamiya verven voor de airbrush, maar ik ben een tankbouwer en heb geen of weinig ervaring met die glansverven, wellicht dat anderen je hier beter in kunnen adviseren.

Elk geval succes voor de bouwerij.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2015 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Welkom Marcel,

Ik zelf gebruik de potjes van revell voor de kwast en de flesjes Vallejo air voor de airbrush, kwasten heb ik een setje uit Engeland besteld, deze, heb je alles in 1 keer.
Persoonlijk haal ik ook alles uit de gietramen wat ik nodig heb, wat macabre ook zegt, het schoon maken e.d. gaat wat makkelijker en dan inderdaad posterbuddy's of bluetac gebruiken.

Spit het forum eens door, je wil niet weten wat een schat aan info hier staat.

Veel plezier met het bouwen.

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement