Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Eigenlijk wilde ik in eerste instantie niet meedoen aan deze BCC ivm een vrij drukke bouwagenda, maar ik vind het toch altijd wel weer een leuk gebeuren zo'n Brouwersbrede bouw. Zojuist heb ik dan maar op Evil bay de bouwdoos besteld die voor mij het meest geschikt is, de Nieuport 17 van Eduard gebasseerd op de film Flyboys. De cover van de bouwdoos:

Afbeelding


Afbeelding
Flyboys is een Hollywood film uit 2006 dat gaat over een groep Amerikaanse vrijwilligers dat in 1916 naar Frankrijk gaat om met de Fransen mee te vechten tegen de Duitsers. Zij vormen het zgn Lafayette Escadrille. Dat is zo ongveer het enige dat overeenstemt met de werkelijkheid, want zoals iedere Holywood productie weet deze film totaal belachelijk om te gaan met de werkelijkheid. D'r klopt historisch gezien werkelijk geen ene hout van! Daarbij was de film ook dermate slecht dat ie in Nederland nooit in de bioscopen terecht gekomen is.

Meest belachelijke fout is namelijk het onderwerp van deze kit zelf; de Nieuport 17. In het tijdsbestek dat deze film zich afspeelde was dit vliegtuig nog niet eens aan het front verschenen. De Lafayette escadrille vloog namelijk in de Nieport 11, en moest er ongeveer zo uit hebben gezien:

Afbeelding

Wat verder ook grappig is, is het gegeven dat de Nieuports in de film overduidelijk replica's zijn. Zo'n Nieuport had namelijk een rotatiemotor en dat wil zeggen dat de motor net zo snel omwentelde als de prop. Tijdens de filmopnames zie je een gewone stermotor (dit eventjes ter opmerking, want op zich vind ik dit een ter vegeven fout)


Afbeelding
Meest belachelijk zijn echter de vliegtuigen van de Duiste tegenstanders. Namelijk nagenoeg allemaal rood geschilderde Fokker driedekkers. Totaal flauwekul omdat de Driedekker in 1916 eveneens nog lang niet aan het front was, en ook omdat er tijdens W.O.1 ooit maar ÉÉN rode driedekker geweest is (en die kennen we allemaal wel) .

Verder zien we deze kwetsbare eerste wereldoorlog vliegtuigen manouvres uitvoeren waarvan een F16 misschien nog uit elkaar zou vallen. Spectaculair, maar weer buitengewoon onrealistisch.

Afbeelding

Uiteraard laat deze film duidelijk GOED versus SLECHT zien. De Duitsers zijn overduidelijk een stel "EVIL BASTARDS" en onze Amerikaanse vrienden vechten voor democratie en gerechtigheid en meer van die Amerikaanse propaganda blah blah onzin.

kortom; ik heb er zin in!

Het zal nog wel even duren voordat ik echt begin, maar ik heb nog een paar maandjes :wink: .

groet, Nico

P.S> : DOEL IS VOOR DEZE GROEPSBOUW ALLESBEHALVE EEN HISTORISCH CORRECTE NIEUPORT NEER TE ZETTEN MAAR JUIST WÉL EEN HOLLYWOODFOUTE NIEUPORT. IK VERMOED DUS DAT DE KIT JUIST WÉL EEN CORRECTE ROTATIEMOTOR ZAL BEVATTEN. IK GA PROBEREN EN EEN 'VERKEERDE' STERMOTOR IN TE DOEN!

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 18 jul, 2010 19:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 apr, 2008 9:55 am
Berichten: 2261
Woonplaats: Biddinghuizen
He Kitboy.
Dit is een mooie film, ze laten inderdaad goed zien tussen slecht en goed :)
Leuke thema heb je gekozen! Ga je zeker volgen. Veel succes!

Groeten Idaniël :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
En wat ook raar is.. de leuke Franse dame heeft ineens een spoedcursus Engels gedaan..

In ieder geval toch een erg leuke kist!

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 17:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Historisch correct of niet. De film heeft een lekker hoog wegkijk gehalte.
Heb ooit es gepost dat de film destijds op tv kwam. Daar kwam uiteraard commentaar op omdat er van alles mis was, wat jij ook al schreef..

welke hollywood vliegtuigfilm klopt wel...

Ik vind dit een cool ding, hoe je m ook bouwt. En inderdaad.. Het leuke franse dametje... :D

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik hoopte al dat deze voorbij zou gaan komen in deze BCC. Ik heb er zelf ook nog mee in m'n handen gestaan in de LHS maar het feit dat er van die hele film geen hout klopt hield me tegen.
Buiten dat vind ik de film zelf toch wel erg gaaf om naar te kijken hoor. De dogfights zijn leuk om te zien en het filmwerk is indrukwekkend.
Er is trouwens in 2008 een andere WO-1 film uitgekomen:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Red_Baron_(film)
Iemand die deze gezien heeft? Ik vraag me af in hoeverre deze klopt en of het de moeite waard is om 'm te kopen

Anyway, succes met de bouw Nico :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 mei, 2008 16:23 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Hey,
die eduard is een leuke kit. Ik heb me de weekend editie gemaakt: zie hier:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/thumbnails.php?album=3871 gemaakt:

_________________
als ik iets makkelijk wil bouwen, neem ik een tankje :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ook de Red baron heb ik eveneens gezien. Onze Manfred werd afgeschilderd als ware hij een pacifist... Qua vliegtuigen in ieder geval ietwat correcter dan Flyboys. Tsja, als je ergens redelijk wat verstand van heb, dan blijf je dingen zien... Qua WW1 vliegtuigflims vind ik "The Blue Max" één van de meest realistische en daarin zijn de dogfights in ieder geval echt gefilmd en niet met computergraphics gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
(En waar kennen wie die hoofdrol speler toch van ? )


groetjes, Nico

Edit: en vergeet vooral "Hells Angels" uit 1929niet, briljante dogfight en daar hebben een paar stunvliegers zelfs hun leven voor verloren).

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2010 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
... I love it when a plan comes together !!

(ook) ik heb weinig verstand van WW1 vliegtuigen. Had ook geen verstand van WW1, is toch voor de meesten van ons wat bij ons langs gegaan, maar heb met vermaak naar deze film zitten kijken en heb hem laatst voor €2,50 gescoord (origineel !!). Afgelopen zomer o.a. in Verdun geweest en me inmiddels wat meer verdiept in wat daar zich allemaal heeft afgespeeld....

...diep respect voor wie die HEL heeft overleefd !!

In een museum vlak bij Verdun (Memorial de Verdun) hangt een Fokker Eindecker E III (1916) en een BB Nieuwport (1916), toen dacht ik inderdaad even aan deze film.

Mocht je ooit in de buurt van Verdun komen, plan een aantal dagen in om daar rond te kijken. Errug impressive.

Suc6 met je vliegtuig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2010 8:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 mei, 2008 16:23 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
en niet vergeten dat in het militair museum van brussel (vliegtuigmuseum)http://www.airmuseum.be/en/virtueel.php een zeer uitgebreide collectie heeft van WOI - met unieke stukken - geen replica's

_________________
als ik iets makkelijk wil bouwen, neem ik een tankje :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2010 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
tsjopper bob schreef:
Mocht je ooit in de buurt van Verdun komen, plan een aantal dagen in om daar rond te kijken. Errug impressive.

René


Ik ben er "pas" een keer of 5 geweest, trouwens ook in het Somme gebied, Ieper, Vimy Ridge en Arras. Ik heb mijn slagveldbezoeken wel gehad :wink: .

Brussel museum is overigens perfect!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement