Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 feb, 2017 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
Ik kan me inderdaad in de mening vinden. Wat is interessant voor de grote groep om er als maker profijt van te hebben. En dan nog het "verkoop" plaatje er omheen.

Ik zag net via facebook dat Luuk misschien toch nog een setje uit wilt brengen en daar is hij redelijk direct in zijn toon. De eerste reactie nadien is ook behoorlijk direct.
Ik geloof echt dat er "genoeg" mensen zijn die het zouden willen maar als ze dan lezen hoe het word "verkocht" denken laat maar.

Ik hoop dat er nog voldoende mensen zijn die de sheet willen.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 17:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Ik vind het een beetje jammer om Luuk de zwarte Piet toe te spelen. Jarenlang heeft hij de Nederlandse modelbouwers voorzien van leuke decals maar kon hij 30 jaar geleden fluitend 500 setjes laten drukken. nu is 50 stuks al teveel. Waar Luuk, en Flevodecal overigens ook, veel last van heeft is het 'kijken, kijken maar niet kopen' mentaliteit van veel bouwers.
Nu is zo dat er een overkill aan producten op de markt is en de portemonee maar dun dus er moeten keuzes gemaakt worden. Ook is met internet de wereld heel klein geworden. 25 jaar geleden bestond internet niet en was je afhankelijk van de modelbouwbladen en lokale winkels. Nu ga je het net op en kan er een keuze gemaakt, afgerekend en opgestuurd worden in een winkel 12 uur vliegen van je voordeur. Aangezien die chinezen met kleine marges werken is het, incl. verzendkosten nog goedkoper als lokale aanschaf. Daarnaast heeft de computer ook het zelf maken van producten binnen het bereik gebracht van de modelbouwer die daarmee zelf zijn decals maakt (soms zelfs door het inscannen van Luuks werk) en met een 3D programma zelf zijn onderdelen print. Of met een eenvoudig DIY resin pakketje gewoon voor zichzelf en zijn vrienden onderdelen van anderen kopieert. De modelbouwer is sterk veranderd in zijn kooppatroon maar moet ook leren accepteren dat dingen zullen verdwijnen; de Nederlandse producenten, de modelbouwwinkels om de hoek en, uiteindelijk, ook de fysieke modelbouwclubs. Daarvoor in de plaats komt Marktplaats, de verschillende webwinkels in het verre en de fora op het internet zoals jullie eigen Modelbrouwers. Ik veroordeel niemands keuze, maar leer wel leven met de gevolgen van die keuzen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 mei, 2006 19:29 pm
Berichten: 1086
Woonplaats: Oudenbosch
@Branky

Sorry met mijn opmerking hiervoor. Ik wil echt Luuk niet de zwarte Piet toe spelen. Ik snap zijn beweeg rede helemaal en toen ik het las heb ik hem ook gelijk een mail gestuurd met mijn interesse zoals hij vraagt. Tenminste toen ik thuis was.

Ik heb hem de afgelopen 2x op esm mogen spreken en toen was al duidelijk dat hij tegen dit probleem kwa afzet aanliep.

Mocht ik er iemand mee beledigt hebben was dat niet mijn bedoeling maar ik vond het apart zoals het ging op facebook. Het gevaar van de social media helaas.

Gr Ashwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 20:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Zou de oorzaak kunnen zijn dat de hobby zelf minder populair is? Je zou denken dat door de verkoop via internst je makkelijker de decals verkoopt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb me in ieder geval maar aangemeld voor de T-33 sheet. Ook al heb ik nog een geen T-33 in huis. Ik hoop van harte dat de 50 geïnteresseerden gehaald worden en deze set er gewoon komt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2017 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
13048 schreef:
Zou de oorzaak kunnen zijn dat de hobby zelf minder populair is? Je zou denken dat door de verkoop via internst je makkelijker de decals verkoopt

Het is allemaal niet zo eenvoudig, handel drijven is en blijft steeds een gok... vandaag gaat het uitstekend en morgen verkoop je niks meer. Er zijn zoveel factoren die meespelen en die zijn voor elk bedrijf anders, als je ziet naar het aantal falingen en stopzettingen en dat zelfs multinationals vestigingen sluiten met alle sociale gevolgen van dien? :roll:
Zoals ik eerder al zei: "modelbouw is een vrijetijdsbesteding en net daar wordt in voorkomend geval het eerst op bespaard door de consument" en dat gaat ten koste van de fabrikant en de handelaar!
Het is trouwens niet de eerste keer dat we in een economische crisis zitten: in de jaren '80 ging het sterk bergaf in de bouwsector, velen legden de boeken neer en velen verloren hun job. In die tijd hadden modelbouwwinkels (om het hierbij te laten) ook heel wat problemen om het hoofd boven water te houden. In de jaren '90 kwam het internet dat er nog een schepje bovenop deed en de doodsteek betekende voor heel wat fysieke winkels... Blokker bvb die in België alleen al 69 winkels gaat sluiten en 300 mensen wandelen stuurt. Een ander fenomeen was na de koude oorlog de toevloed van (modelbouw)producten uit het voormalige Oostblok dat onlangs ook tot de stopzetting van VP heeft geleid. Wereldwijd en niet enkel bij ons en in Europa worden besparingen allerhande doorgevoerd, de kleine man wordt meer en meer op alles en nog wat belast en houdt steeds minder koopkracht over en wie is de pineut? Juist: de handelaar en de fabrikanten want niet verkopen is niet produceren en niet produceren is geen werkvolk nodig en zo is de cirkel rond! Bedrijf weg en hun werknemers leven van een uitkering die vele malen minder is dan hun voormalig loon.
Een investering dient op te brengen en als dat niet lukt, tja: dan kan je beter stoppen want vandaag de dag zullen heel veel modelbouwers ook drie keer nadenken hoe en aan wat ze hun (kleine) nog beschikbare hobbybudget spenderen.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement