Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 13 sep, 2026 10:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2026 20:05 pm 
Brouwer

Echt wel :D … bij vlagen zelfs verbazingwekkend goed. Ik gebruik AI regelmatig, zowel in het werk als privé - maar had het nog nooit voor de modelbouwhobby gebruikt. Het op onderzoek uitgaan, voor 99% op het Internet, is één van de leuke dingen, vind ik. En dat deed ik op de ouderwetse manier.

Ik ben nu bezig met de MFH 1/12 Auto Union Type C (1936), en buiten foto’s van de auto in zijn geheel en van het imposante motorblok is er eigenlijk niet zoveel beschikbaar. De detailfoto’s die er wel zijn, betreft de gerestaureerde exemplaren en daar wordt soms afgeweken / andere kleuren gebruikt dan het origineel. En de verf-instructies van MFH staan in schril contrast met de rest van de kwaliteit van kit en manual: bij MFH is alles ‘zilver’ (ook in andere kits!), aluminium / dark aluminium / steel etc. wordt niet gebruikt.

Dus ik ben een avondje in gesprek geweest met CoPilot :D … en zoals vaker met AI, de initiële antwoorden zijn soms niet correct. Het gekke is dat als je ‘tegenspreekt’ de AI zegt ‘scherp opgemerkt’ o.i.d. En dan met een onderbouwd / gefundeerd antwoord of correctie komt wat wel klopt. Net als in real life heeft AI toegevoegde waarde als je kunt onderkennen dat iets niet klopt of iets slechts een aanname is.

Ik laat standaard CoPilot aangeven van welke bronnen gebruik is gemaakt en je moet duidelijk stellen dat modellen of gerestaureerde exemplaren (geeft-ie zelf ook al aan) niet als ‘per definitie correct’ gezien moeten worden.

Maar een lang verhaal kort:

- CoPilot snapt dat je met 1/12 modelbouw bezig bent en stemt adviezen daarop af (bijv. ten aanzien van kleurnuances);

- ik heb een compleet verfplan met de kleurcodes van Tamiya LP, AK Extreme Metal en Mr. Hobby (de merken die ik gebruik) met zelfs suggesties waar de metallic waxes van AK realistischer zijn. Goed aangegeven ook wat glans / satin of mat moet zijn of welke mixen kunnen worden gemaakt (drupje van dit of dat erbij).
Ook wordt aangegeven wat de oorspronkelijke kleuren zijn en hoe dat door de hoge temperaturen kan veranderen.

- ik heb een beschreven en getekend (ASCI) schema hoe de diverse leidingen lopen en uit welk materiaal die bestaan;

- ik heb een bevestiging van het vraagstuk benzine-tank (geen referentiefoto van te vinden!) dus die kan ik nu goed bouwen / spuiten;

- ik heb een bevestiging van twee ‘fouten’ in de manual, de benzine-vuldop moet 180 graden worden gedraaid t.o.v. manual en de kleurstelling van de radiator is niet correct.

- Ik heb een bevestiging in welke landen met de rode nummers of zwarte nummers is gereden (zowel de rode als zwarte cijfers zitten bij de kit)

Geweldig hulpmiddel dus. Vervangt dit het ‘oude onderzoek’? Zeker niet. Maar het is minimaal een extra bron, en bij twijfel kun een onderbouwde beslissing nemen :D

Onderhanden: MFH 1/12 Lotus 97T Senna | Estoril
Recent Afgerond: MFH Lancia 037 1/20, MFH 1/12 Renault EF15 engine kit, MFH 1/12 McLaren MP4/5B, Tamiya 1/12 Lotus 49 Ford F1
Volgend project: MFH Brough Superior 1/9 of MFH 1/12 Ferrari 250 GTO of MFH Honda V6 F1 blok 1/12 of wat anders :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 15:16 pm 
Brouwer

Interessante discussie! De manier waarop jij het inzet klinkt op zich waardevol en bruikbaar.
Toch lukt het me niet om er enthousiast van te worden.

Waar ik meteen bij wil zeggen: ik voel me zelf ook een negentiende-eeuwse opa die woest met zijn wandelstok naar stoommachines staat te zwaaien.

Als kind van 1990 heb ik het internet voor thuisgebruik zien opkomen. Vervolgens de mobiele telefoon. En... De samensmelting van die twee: smartphones.
Noem me een conservatieve angsthaas, maar wat zijn we hier de verkeerde weg ingeslagen met z'n allen. We hebben alle kennis van de wereld in ons broekzak, maar zijn we er collectief slimmer, efficiënter, verstandiger van geworden? Ik ben overtuigd van het tegenovergestelde.

En toen moesten de voor het grote publiek toegankelijke AI-modellen zoals ChatGPT nog komen. Ik zie overal om me heen dat die het laatste beetje kritisch denkvermogen en creativiteit hebben weggeslagen. Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat we nog schamper konden lachen om een affiche getypt in Comic Sans.
Interne nieuwsbrieven bij grote bedrijven worden niet meer getypt, met bijbehorende charmante tenenkrommende spelfouten, maar automatisch gegenereerd.

Mijn vraag aan deze 'auteurs' is dan:
Waarom zou ik moeite doen om jouw tekst of 'kunstwerk' te bekijken als jij er zelf geen enkele moeite in hebt willen steken?

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de immense impact op ons leefklimaat, veroorzaakt door de datacentra die moeten draaien om de enorme hoeveelheid AI-dataverkeer te ondersteunen.

We hebben met het internet een draak gecreëerd met oneindig veel koppen, niemand weet eigenlijk nog hoe dat beest te temmen is, en we voeden het allemaal, ikzelf ook, getuige mijn zinloze rant op dit forum.

Terug naar de slimme manier waarop jij AI inzet: is het daadwerkelijk een toevoeging op je research, of is jouw manier gewoon noodzakelijk geworden om je door een grotendeels gezombificeerd internet te kunnen navigeren?
Er was ooit een moment dat Google daadwerkelijk gebruikt kon worden als objectieve zoekmachine. En dat is niet eens zo lang geleden.

Deze opa moet even naar buiten, denk ik :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 16:25 pm 
Brouwer

Ik heb eigenlijk maar één gedachte: Terminator 1 (1984) was zijn tijd ver vooruit, maar kon binnenkort wel eens werkelijkheid worden.

Afbeelding

Ik snap de voordelen en de jongere generatie groeit ermee op, maar ik heb er niks mee en doe er tot nu toe ook nog niks mee.

Ik organiseer de voetbalpoule op het werk, gewoon 2 A4-tjes invullen en met de hand en Excel hou ik de punten bij. Ik weet het, er zijn talloze apps die dit ook kunnen, maar dit vind ik leuker.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2026 16:32 pm 
Brouwer

TheFlyingDutchman schreef:
Terug naar de slimme manier waarop jij AI inzet: is het daadwerkelijk een toevoeging op je research, of is jouw manier gewoon noodzakelijk geworden om je door een grotendeels gezombificeerd internet te kunnen navigeren?
Er was ooit een moment dat Google daadwerkelijk gebruikt kon worden als objectieve zoekmachine. En dat is niet eens zo lang geleden.

Deze opa moet even naar buiten, denk ik :D

Ik ben ook opa, hoor :D . En ben het met je eens dat AI óók in meerdere opzichten risico-vol is. Foute antwoorden die als ‘waar’ worden beschouwd, het niet meer zelf nadenken of onderzoek doen. Ik heb les gegeven aan een Hogeschool, en in jaar 3 en 4 steeds meer studenten gezien die erachter kwamen dat ze een grote kennisachterstand hadden door het gebruik van AI in jaar 1 en 2.

Antwoord op jouw vraag: mijn startpunt is en blijft Google, voor gerichte zoekopdrachten. Maar daar waar informatie gecombineerd moet worden, gefundeerde aannames maken op basis van een verscheidenheid aan bronnen - dat kon Google niet. Nu wel overigens, je zult gezien hebben dat het eerste antwoord meestal een AI-gegenereerd stuk tekst is.

Met AI kun je ‘verfijnen’, met Google blijft het een individuele zoekopdracht, met AI kun je dat breder maken. Dus voor mij is het een extra tool, dat ik inschakel als ik er met ander onderzoek niet uitkom. De (gemotiveerde) feedback van CoPilot op vragen die ik had over benzinetank en radiator van de Auto Union heb ik met Google niet kunnen achterhalen, maar de motivatie en bronnen waarop gebaseerd acht ik plausibel - en dat wordt dan mijn keuze :D

Onderhanden: MFH 1/12 Lotus 97T Senna | Estoril
Recent Afgerond: MFH Lancia 037 1/20, MFH 1/12 Renault EF15 engine kit, MFH 1/12 McLaren MP4/5B, Tamiya 1/12 Lotus 49 Ford F1
Volgend project: MFH Brough Superior 1/9 of MFH 1/12 Ferrari 250 GTO of MFH Honda V6 F1 blok 1/12 of wat anders :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2026 10:17 am 
Brouwer

Dit hele AI systeem gaat zichzelf de nek omdraaien naar mijn mening. Het word gevoed door ordinair jatwerk uit databanken waar ook een gigantische zooi rotzooi en persoonlijke dingen in staan. En zoals Tsjopper bob hierboven al aangeeft, we leren robots/drones autonome beslissingen te nemen. Ja zelfs raak schieten.

Ik ben zelf ook van de generatie X, bezoek musea en bibliotheken en beurzen. En nog mooier, oude papieren archieven.

En ja, daar reis ik voor, leer nieuwe mensen in real life kennen, heb interessante gesprekken met ze. En snap gelijk wat ze bedoelen omdat je de emotie ziet waarmee ze iets vertellen. De oh zo broodnodige non verbale communicatie die je niet met een emoticon kunt uitdrukken.

En ja, AI heeft ook nuttige toepassingen zoals de gezondheidszorg, maar er komt ook een aartsluie ongedisciplineerde generatie uit voort die nog te lui is om te poepen. Scherm zombies noem ik ze, de afgelopen week liep ik door het centrum van een mooie Franse stad, 90% van de mensen die ik op de vroege zaterdagmorgen tegenkam was verdiept in hun telefoonschermpje.

Inclusief een jonge moeder met wandelwagen en een blozend klein kind voor zich. Ik mag haar daar helaas niet meer op aanspreken van mijn Frau. Bang om zombie reacties te krijgen.

Het zal mijn tijd wel duren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2026 20:31 pm 
Brouwer

:lol: :lol:

Ik kan mij wel vinden in jullie commentaren. AI wordt steeds slimmer maar de gebruikers (vooral de mensen die zelf niet meer denken) worden dat helaas niet.

Toch ben ik ook van mening dat AI toch een goede aanvulling kan/zal zijn. Het moet alleen nog hel veel leren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2026 16:53 pm 
Admin
Admin

De AI bots kunnen in ieder geval niet meer deze website indexeren en als trainingsdata gebruiken, want het veroorzaakt zoveel overlast dat het óf blokkeren is, óf dat dit een bepaalde website moet gaan worden om de beheerkosten en hostingkosten te kunnen betalen.

Misschien ben ik ook ouderwets, maar ik denk dat het forum/website vooral beschikbaar moet blijven voor de mensen die daadwerkelijk met de hobby bezig zijn, en niet voor automatische bots. Verder zie je ook dat alle research-resultaten op deze manier individueel blijven, en de kans kleiner wordt dat dit met de rest van de wereld gedeeld wordt, en dit soort trends zijn nefast voor een forum.

Ik ben geen fan dus :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2026 16:12 pm 
Brouwer

Leuk topic. Zoals iedere nieuwe technologie heeft het zijn toepassingen, soms in positieve zin en soms in negatieve zin. De vraag is natuurlijk een beetje wat je verstaat onder AI. Hebben we het over informatie vergaren en verwerken en processen verbeteren en versnellen, dan is het voor het voorbeeld wat je geeft zeker relevant. Je kunt het goed als bron gebruiken om van te leren. Een beetje zoals je makkelijk op youtube allerlei tutorials vindt voor modelbouw. Maar hebben we het ook over creëren en uitvoeren van activiteiten, dan denk ik dat het voor modelbouw relatief weinig nut heeft. Je kunt er misschien makkelijk een ontwerp voor een onderdeel dat je 3D geprint wilt hebben meet laten maken, maar dan kan je net zo goed kant-en-klaar modellen gaan verzamelen wat mij betreft.

Het leuke van modelbouw is wat mij betreft juist zelf je eigen inbeeldingsvermogen, creativiteit en priegelkwaliteiten gebruiken en ontwikkelen. Ik denk dat het woord authenticiteit/authentiek steeds meer betekenis zal gaan krijgen in de toekomst. Iets wat door de een mens gemaakt is blijft een perfecte imperfectie hebben. Het consumeren van nepvermaak is even leuk, maar zal bij iedereen op den duur gaan vervelen. Toevallig zat ik twee avonden geleden wat "documentaires" te kijken op youtube waaronder het bijzondere verhaal van een vliegtuig van JAT dat midden in de lucht een plotselinge decompressie/explosie had. Ik kende het verhaal niet, maar het is wel bijzonder omdat ene Vesna Vulović een val 33.000 voet heeft overleefd. Logischerwijs is dat een record. Maar na 5 minuten kijken had ik dat al 20 keer gehoord dus inhoudelijk voegt het geen waarde toe. Daarnaast was het een DC-9, maar AI had het de staart van een Caravelle gegeven en daar kan ik dan ook slecht tegen. En dit bemerk ik met meer van dit soort "documentaires". Het gevolg is dat ik er niet eens mee aan ga beginnen om dit soort filmpjes te kijken. De kwaliteit van de echte goede makers van documentaires, bijvoorbeeld Mark Felton Productions, is kennelijk (nog) niet te evenaren. Maar je merkt ook op de manier waarop het ingesproken is dat je naar iemand luistert die er passie voor heeft. Het is net als Formule g1 of het WK antivoetbal, het spelletjes is in de basis leuk, maar kapot gemaakt door de kunstmatigheid van de VAR of computers die registreren of alle vier de wielen nog wel aan de ene of andere kant van een lijntje zijn.

Ik denk dat we in een tijd aangekomen zijn waarin veel mensen gaan inzien wat waarde heeft en dat men gaat ontdekken de ze meer uit moeten gaan vanuit hun eigen vermogen. Ik hoop maar dat de opkomst van AI tot gevolg heeft dat uiteindelijk de werkdruk voor mensen minder hoog wordt en er meer vrije tijd ontstaat om de belangrijke dingen in het leven meer tijd te kunnen geven zoals vrienden en familie, een gezondere levensstijl en ook meer creativiteit en spiritualiteit in welke zin dan ook. Hopelijk zien we dan ook meer mensen weer actief in de modelbouw. We gaan het meemaken...

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2026 19:24 pm 
Brouwer

Als 67 jarige en min of meer ''Digibeet'' moet ik er niet zoveel van hebben, voor info surf ik wel over het internet voor foto's en dergelijke.

Gerhard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 sep, 2026 19:56 pm 
Moderator
Moderator

Als historisch correct ligt op het kerkhof en behoorlijke digibeet.
Vertrouw ik op mijn eigen inzicht en wat ik vind passen.
Heel veel historische auto's en motoren in het echt gezien en weet ondertussen de kleuren van de motordelen en ophanging wel.
Vroeger hadden ze niet zoveel verschillende middelen.
Ga je naar de jaren 70 dan zijn er al meer kleuren beschikbaar ( ijzer/ staal , Aluminium, Magnesium al dan niet geschilderd ).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]