Echt wel

… bij vlagen zelfs verbazingwekkend goed. Ik gebruik AI regelmatig, zowel in het werk als privé - maar had het nog nooit voor de modelbouwhobby gebruikt. Het op onderzoek uitgaan, voor 99% op het Internet, is één van de leuke dingen, vind ik. En dat deed ik op de ouderwetse manier.
Ik ben nu bezig met de MFH 1/12 Auto Union Type C (1936), en buiten foto’s van de auto in zijn geheel en van het imposante motorblok is er eigenlijk niet zoveel beschikbaar. De detailfoto’s die er wel zijn, betreft de gerestaureerde exemplaren en daar wordt soms afgeweken / andere kleuren gebruikt dan het origineel. En de verf-instructies van MFH staan in schril contrast met de rest van de kwaliteit van kit en manual: bij MFH is alles ‘zilver’ (ook in andere kits!), aluminium / dark aluminium / steel etc. wordt niet gebruikt.
Dus ik ben een avondje in gesprek geweest met CoPilot

… en zoals vaker met AI, de initiële antwoorden zijn soms niet correct. Het gekke is dat als je ‘tegenspreekt’ de AI zegt ‘scherp opgemerkt’ o.i.d. En dan met een onderbouwd / gefundeerd antwoord of correctie komt wat wel klopt. Net als in real life heeft AI toegevoegde waarde als je kunt onderkennen dat iets niet klopt of iets slechts een aanname is.
Ik laat standaard CoPilot aangeven van welke bronnen gebruik is gemaakt en je moet duidelijk stellen dat modellen of gerestaureerde exemplaren (geeft-ie zelf ook al aan) niet als ‘per definitie correct’ gezien moeten worden.
Maar een lang verhaal kort:
- CoPilot snapt dat je met 1/12 modelbouw bezig bent en stemt adviezen daarop af (bijv. ten aanzien van kleurnuances);
- ik heb een compleet verfplan met de kleurcodes van Tamiya LP, AK Extreme Metal en Mr. Hobby (de merken die ik gebruik) met zelfs suggesties waar de metallic waxes van AK realistischer zijn. Goed aangegeven ook wat glans / satin of mat moet zijn of welke mixen kunnen worden gemaakt (drupje van dit of dat erbij).
Ook wordt aangegeven wat de oorspronkelijke kleuren zijn en hoe dat door de hoge temperaturen kan veranderen.
- ik heb een beschreven en getekend (ASCI) schema hoe de diverse leidingen lopen en uit welk materiaal die bestaan;
- ik heb een bevestiging van het vraagstuk benzine-tank (geen referentiefoto van te vinden!) dus die kan ik nu goed bouwen / spuiten;
- ik heb een bevestiging van twee ‘fouten’ in de manual, de benzine-vuldop moet 180 graden worden gedraaid t.o.v. manual en de kleurstelling van de radiator is niet correct.
- Ik heb een bevestiging in welke landen met de rode nummers of zwarte nummers is gereden (zowel de rode als zwarte cijfers zitten bij de kit)
Geweldig hulpmiddel dus. Vervangt dit het ‘oude onderzoek’? Zeker niet. Maar het is minimaal een extra bron, en bij twijfel kun een onderbouwde beslissing nemen