Dan zal ik ook maar het spits afbijten met mijn brouwsel.
Ik kreeg mijn pakje twee dagen voor de Kerst en omdat ik niets aan Kerst doe dit jaar besloot ik tot therapeutisch plakken over te gaan en niets leent zich daar beter toe dan een compleet nieuw verrassend kitje. Ik nam mij dus voor, wat het ook is, ik begin er aan en ik maak het af, liefst dit jaar nog. Dussss..... voorzichtig het papiertje eraf gepulkt en grote grijns verscheen op mijn smoelwerk. Deze Santa weet precies wat ik nodig heb. Een mooi vliegtuig, eens wat anders dan altijd maar tanks en ander rollend materieel. En dan de A10, ik lees altijd de bouwbeschrijvingen van de A10 als ik er eentje tegenkom. Dikke twee jaar geleden heb ik er ook eentje gebrouwen, maar die is totaal beneden wat ik nu als acceptabel beschouw. Dat lag op zijn minst aan mijzelf en mijn brouwersvaardigheden van toen.
Dus ik ben blij met deze herkansing!
Meteen maar de doos op de foto gezet:
Er zit een velletje decals bij:
De vorige kit, van Revell, had van die enorme lappen plakkers die helemaal langs de romp liepen en die ik dus met geen mogelijkheid strak en recht kreeg. Dit ziet er stukken beter uit!
Dan maar de sprues:
Begonnen met de bestuurskamer, ik heb de paneeltjes eerst zwart geverfd en er toen een wittig-grijs wasje overheen gedaan waardoor je de contouren van de knopjes en metertjes te zien krijgt. Een grote knop moet nog een opvallender kleurtje krijgen. Ik ben nog niet zo vaardig op de vierkante milimeter, voorlopig laat ik het even zo.
Ook de bestuurdersstoel even onder handen genomen:
De twee kneiters van motoren natuurlijk eens goed van dichtbij bekeken. Binnenkant donker gemaakt, motor met schoepenrad/ventilator/vogelversnipperaar geverfd en een en ander in elkaar gezet:
En dan eens kijken of het bestuurdersgedeelte op zijn plek wil passen.
Dan nemen we een sprongetje, want een en ander wilde allemaal zo lekker passen, dat de grote stukken ineens op hun plek zaten en je al echt van een vliegding kan spreken. Over de pasvorm, met een klein naadje hier en daar als uitzondering, dus geen klagen.
Voor de mensen die zich afvragen wat dat lood onder de bestuurszetel doet. Een vliegtuig heeft het landingsgestel over het algemeen in de vleugels, zoals deze A10, of als de romp breed genoeg is, in de romp. In ieder geval, het landingsgestel zit zo ongeveer halverwege het toestel. Omdat de A10 uitgerust is met twee machtige motoren en een groot staartstuk met stabilisators, ligt het zwaartepunt zover naar achteren, dat het vliegtuig eenmaal op zijn wielen staand, meteen achterover klapt. Dus moet er met verzwarend lood gewerkt worden. Ooit heb ik een Airbus geprobeerd, daar gingen een aantal 2 euromunten voorin, maar daar heb ik hier geen ruimte voor. Eerst maar eens geprobeerd uit te vissen hoeveel gewicht we nodig hebben. De brouwbeschrijving stelt ongeveer 30 gram. Is dat zo?
Het vliegtuig weegt ongeveer 53 gram, dus om hem te doen kantelen zou 30 gram genoeg moeten zijn.
Uitgeprobeerd met een stapeltje stuivers op de neus en ziedaar,
dit stapeltje is genoeg om de neus weer naar beneden te laten duiken, dus zullen we iets moeten vinden wat 35 gram of meer weegt en zover mogelijk voorin de neus van het vliegtig past. Bladlood is wel aardig, maar heeft te weinig massa. De vorm van de ruimte in de neus en onder de cockpit is ook vrij complex. Dan maar een andere oplossing, kleine pakketjes loden kogeltjes.
dat ziet er al beter uit, alleen ging tijdens het in elkaar zetten van de romp het aluminium folie stuk zodat de A10 nu een beetje op een rammelaar gelijkt. Maar, er is nog een kleine opening achter de cockpitstoel, daar kunnen nog kogeltjes bij en als de zaak echt niet meer achterover kiepert stouw ik aluminium folie erdoorheen tot de kogeltjes klem zitten en niet meer naar achteren kunnen. En verder is het een model om naar te kijken, niet om mee te schudden, toch?
Een blik van de cockpit van bovenaf, ik maak nog wel een duidelijkere, maar voorlopig het idee.
Het ineenzetten van het vliegtuig verliep dus gladjes, behalve het gedeelte van de neus onder de cockpit. Dat zag er eerst zo uit:
Maar na enig vul- en schuurwerk is dat dus opgelost. Ziet er nu nog even eng uit, al die schuurplekken, maar na een lagje grondverf zal het een stuk mooier worden.
Het vliegtuig in elkaar komt er dus zo uit te zien:
De onderkant met alle bevestigingspunten voor de bezorgdienst:
En de af te leveren goederen zelf:
En dat is de stand tot nu toe. Nog wat beslismomentjes, luikjes open en trappetje uit of alles dicht? Als dat ook op zijn plek zit kan de cockpit afgeplakt worden en gaat vliegtuigje in de grondverf.
Wordt vervolgd.