Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Maar eens een kistje maken dat snel te bouwen is zodat er voor de ESM ook nog wat op tafel staat. De F-27 schiet echt voor geen meter op maar ik hoop hem toch nog voor het eind van het (Fokker)jaar af te hebben.

Tijdens het na de "Start" min of meer verplichte bezoek aan de luchtvaarthobbyshop kwam ik een goedkope Fokker E-II/E-III van Eduard tegen. Alleen verpakt in een ziplock zakje en decals voor 1 uitvoering was deze maar € 4,95. Weinig onderdelen, dus perfect om snel in elkaar te flanzen.

De geschiedenis.

Door dit toestel werd Fokker in Duitsland een befaamde vliegtuigfabrikant en heeft zo aan de basis gestaan van de latere successen van Fokker.

Als vliegtuig stelde het niet bijster veel voor, het was een afgeleide van de Morane Saulnier type H.
Het toestel had geen rolroeren, maar stuurde door het torderen van de vleugel. Dit was geen ongebruikelijke constructie in de beginjaren van de luchtvaart, ook de Wright flyer stuurde op deze manier net zoals de Bleriot van de bekende kanaaloversteek.
Het toestel was voorzien van een Oberursel U-1, een kopie van de Gnôme Monosoupape, met 100 pk. Deze motor was een knap staaltje werktuigbouw, de cilinders startten als een massief stuk nikkelstaal van 43,5 kg en waren na bewerking nog maar 1,5 mm dik en wogen slechts 2,5 kg!

Afbeelding
(Bron)

Het bijzondere aan deze motor was dat de krukas stil stond en de rest van de motor, met de propellor, draaide. Dit had het voordeel dat de motor geen vliegwiel nodig had en door het draaien meteen voldoende koeling had. De motor werd gesmeerd met wonderolie die direct uit de uitlaatklep bovenop de cilinderkop verdween, de motor had dus geen uitlaatsysteem. Dit had als gevolg dat de onderkant van het toestel zeer snel in een vette bende veranderde (per uur verstookte de motor zo'n 9 liter olie) en de vlieger een "gesmeerde" stoelgang had! Volgens sommige auteurs werd dit tegengegaan door geregeld met alcohol bij te vullen (o.a Goshawk squadron door Derek Robinson). De motor had voor zijn tijd een goede gewicht/pk verhouding, maar was door de constructie beperkt in doorontwikkelmogelijkheden.

Zoals uit al dit gekopieer blijkt was Frankrijk vóór de eerste wereldoorlog de leidende luchtvaartnatie.

Wat deze Fokker zo bijzonder maakte was het feit dat zij als eerste was voorzien van een synchronisatiesysteem dat mogelijk maakte tussen de propellorbladen door te schieten. Hierdoor was het mogelijk dat dit niet opzienbarende toestel de Luftstreitkräfte in 1915 de luchtsuperioriteit gaf. Er werden zoveel geallieerde neergeschoten dat men sprak van de "Fokker scourge".
Fokker zou dit synchronisatiesysteem na het bekijken van de Morane Saulnier van Garros in 2 dagen ontwikkeld en gebouwd hebben, maar was hier duidelijk al veel eerder mee bezig. Waarschijnlijk was het systeem gebaseerd op een patent van ene Herr Schneider, die nog tot in 1933 rechtzaken voerde tegen Fokker en ook in het gelijk werd gesteld. Fokker heeft echter nooit één cent aan Schneider betaald.
De geallieerden kwamen echter snel met tegenmaatregelen, eerst de F.E.2b en D.H.2 met duwschroef en de Nieuport 11 met een trekschroef en een mitrailleur op de bovenvleugel die over de propellor heen schoot. Zo was de luchtstrijd in 1916 weer in balans en tegen deze tijd kwamen de geallierden met hun eigen synchronisatiesysteem op de proppen.



Het kitje;

Afbeelding

Het voorbeeld;

Afbeelding
(bron: Windsock datafile 15, Fokker E-III)

De vorderingen;

De romp in elkaar gezet en het "instrumentenpaneel" voorzien van het polijst effect. Eerst een laag gunmetal aangebracht, daarna met een fijn penseeltje in aluminium de "swirls" aangebracht.
Afbeelding

Het toestelletje word zo uit het zakje gebouwd, maar ik kon het niet nalaten de motor wat te detailleren. Van huis uit ben ik werktuigbouwer en ik vind dit een mooi stukje techniek. Het modelletje mist de prominente stoterstangen voor de uitlaatklep en die horen er toch wel op. Eerst wat gaatjes in de krukkast geboord en daarna met koperdraad de stangen aangebracht;
Afbeelding

Afbeelding

Momenteel staat het even stil, ik moet tot morgen wachten tot de verf goed droog is. De volgende week ben ik nog vrij en dan moet dit kistje wel af zijn.

Ik hou jullie op de hoogte!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op do 16 sep, 2010 12:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Goed om te zien Shake, dat je deze er ook tegen aan gooit. Ik geloof dat er heel wat Eindeckertjes in de gallerij eindigen zo!

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Tja, het geeft een beetje een eentonig beeld, maar deze is tenminste wel snel te bouwen :mrgreen: . Ik probeer voor de ESM ook nog een D-VII neer te zetten, maar twijfel nog tussen de MBC en Roden.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Erg leuke intro van deze Eindecker. Op deze manier leer je ook nog eens, aangezien WO I nooit echt mijn interesse heeft kunnen wekken. Maar het verhaal van het motortje vond ik toch wel opzienbarend! :o

Veel succes met de bouw!

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
DALCE schreef:
...... Maar het verhaal van het motortje vond ik toch wel opzienbarend! :o

Het word nog mooier, de motor had maar 2 standen; volgas en uit! Op de stuurknuppel zat een schakelaar waarmee de ontsteking kon worden onderbroken (de "blipswitch") zodat bij het landen de snelheid nog een beetje geregeld kon worden. Als je het Engels een beetje machtig bent moet je maar eens op het linkje onder foto van de cilinder klikken, daar word de werking van deze motor mooi uitgelegd.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Misschien nog aardig om te weten. De Oberursel kopieën waren van een stuk mindere kwaliteit in vergelijking tot hun Franse tegenhangers. Van Duits topaas Werner Vos is bekend dat hij een Franse motor in zijn Fokker F1 heeft gebouwd.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Geweldig! En wij maar zeuren over CO2 uitstoot en groene of minder groene labels van onze auto-motoren. Dit is veul en veul leukerderder om te lezen en op te nemen!
Ik heb van het weekend wat leesvoer!
Engels is geen probleem, net zomin als Duits, dus dat komt wel goed!

Cheers,
Joost

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 19:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Goeie remedie als het door een kromme kit wat tegenzit, Sjaak!
Je kunt je nu ook weer lekker uitleven op de techniek der gepolijste motorkappen en wellicht is dit ook eens een mooie gelegenheid om eens een heel model met de kwast te schilderen...
Ik heb het kitje gezien toen je het kocht en het is wel een hele verbetering ten opzichte van de Revell E-III.
Die heeft overigens wel de stoterstangen op de motor aangebracht:
Afbeelding

Tja, en ook ik heb als ijzerboer wel een zwak voor dergelijke techniek.
Voor de liefhebbers hier een cursus omgaan met aan/uit-rotatiemotoren. :wink:

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Om m'n eigen topic nog maar eens een beetje vol te spammen; hier een filmpje over de Camel met een 160 pk Gnome. Let eens op het gyroscopisch effect, de hele kist beweegt heen en weer op de grond en ook de landing is niet eenvoudig. Vergelijk dat eens met Merlin van de Spitfire aan het eind van het filmpje! Van dat geluid lopen de rillingen over m'n rug, zo mooi!
En hier nog een PDF'je waarin het nog eens duidelijk word uitgelegd.

@Paul; Je hebt teveel stangetjes! :mrgreen: Revell heeft het bijna goed, ze hebben de motor van een E-IV nagemaakt met een lager aan de voorkant om de zwaardere motor (2 rijen cilinders) te ondersteunen. [/klinknagelteller]
Met de hand schilderen waag ik me niet aan, ik ken mijn beperkingen! Vanmorgen de boel in de linnenkleur gespoten en morgen de motorkappen in kleur. Zondag polijsteffect erop, decallen en de vleugels eraan en dan moet het me zeker voor eind volgende week lukken deze af te hebben.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2010 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Mooi, aan het eind van het filmpje kun je goed zien hoe de onderkant van de Camel onder de olie zit.
Over die stangetjes, ik heb er zelf een paar bij gefabriekt aan de voorzijde, bedoel je die soms?

Gr.
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement