Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2010 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De review van Edwin over de 1/72 Fokker CX van AZmodels deed me toch wel ernstig achter het hoofd krabben over de zin en vooral tegenzin om met dit model aan de gang te gaan. Daarom ben ik tot de aanschaf over gegaan van het 1/48 model van Geromy:

Afbeelding

Op zich een aardige duit die je er voor neer moet tellen, maar ja het is vind ik wel zo dat zo'n klein bedrijf toch maar eventjes met iets bijzonders op de markt komt en een bijzonder welkome modellen aanbiedt voor de liefhebber van de Nederlandse luchtmacht. De layout is bijzonder fraai weergegeven. Verder zit er een mooie bouwbeschrijving bij en een fraaie decalvel (die laatste twee vergeten te fotograferen).

Gelukkig heb ik de inhoud wel fanatiek gefotografeerd:

Afbeelding

En de bovenvleugel:

Afbeelding


Resin bouwdozen brengen vaak het risico met zich mee van luchtbellen in de delen, en helaas vormt deze CX hierop geen uitzondering:

Afbeelding

Hierover heb ik met Geromy al contact opgenomen en als het goed is krijg ik deze week een nieuwe set binnen. Prima dat ze dit doen, maar het lijkt me vooral handig dat ze zelf dit soort dingen toch zien te ondervangen, want het nazenden van mislukte delen lijkt me vooral voor hen toch een extra kostenpost.

De rompstructuur nog even dichterbij gefotografeerd:
Afbeelding

De oppervlakte structuur vind ik nogal dik aangezet en ik denk dat ik ze nog wat vlak zal schuren. Het scheelt dat ik een alles nog met de kwast doe en met een extra dikke laag verf kom je ook al een heel eind, want ook voor de vleugel structuur geldt in mindere mate hetzelfde.

Dit is de binnenkant van de romp:
Afbeelding

De onderdelen voorziening voor het interieur is verder vrij basic, stoeltje voor vlieger en waarnemer, vloertje, knuppel, dashboards en dan begint het einde wel in zicht te komen. Ik vrees dat ik in geval van dit model niet onder het e.e.a. aan "scratbuilding" uit ga komen al was het al frame / beugel waaraan de vliegeniersstoel vastzit. Ook aan het exterieur heb ik al de nodige delen ontdekt die ik zelf moet maken. Ik denk aan de driehoekige luchthapper voor onderaan de neus, vizier en nog wel wat kleine deeltjes, Verder is de neus voorzien van twee mitraileursleuven, ik geloof zo eventjes uit mijn hoofd dat alleen de eerste paar exemplaren dit hadden en dat er vervolgens maar één sleuf zat. Ook in deze heeft de kitreview van Edwin mij in ieder geval opmerkzaam gemaakt voor vele van deze opmerkingen.

Verder zijn vleugesltijlen en landingsgestel in witmetaal uitgevoerd. Dat is wel een erg prettig aspect van deze kit, want resin is voor deze gevoelige delen niet te gebruiken:

Afbeelding

De vleugelstijlen zullen nog wel wat moeten worden afgerond, ze zijn nog wat hoekig.

Gelukkig heb ik ook deze onontbeerlijke referentie:

Afbeelding

Met name interieurfoto's zijn nog wel welkom. Er wordt er momenteel eentje herbouwd en ik hoop hiervan nog wat meer foto's te kunnen vinden.

Nu eerst de C1 en DXXI afronden en dat zal ik medio september zo'n beetje met deze beginnen. Ik benieuwd hoever ik 'm af heb ten tijde van de ESM.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 21 nov, 2010 22:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2010 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Haaaa! Die kit heb ik ook. maar geen problemen hier met de onderdelen. Ze zien er allemaal gaaf... euh... nouja, even 'gaaf' uit. Ik wil eens kijken wat jij er van maakt. Succes ermee! :brouw:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Eerst maar eens begonnen met aanpassingen aan de buitenkant. Ik zie al veel overeenkomsten met de AZmodels kit. Aan de ondervleugels zijn namelijk landingskleppen weergegeven, maar die zaten daar alleen bij de eerste paar productie exemplaren. Dit zelfde geldt ook voor de dubbele mitraileur in de neus. Ook weg plamuren dus.

Afbeelding

Nu hoorde ik een paar maanden geleden dat Tamiya Putty niet meer te koop is in Nederland. Jammer, want dat is volgens mij het meest geschikt voor het plamuren van resin. Dus maar een nieuwe tube via Ebay gekocht (wat bijkant goedkoper dan eentje in de winkel; ondanks dat ie uit Singapore kwam). Alles afgeplakt met plakband en daarna de Putty er overheen.

Nu me maar eens ernstig over het interieur buigen :roll: .

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Succes! Je had die foto's van me gekregen, toch?

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dat klopt,

Ik zit wat betreft het interieur nog wel met wat vraagjes. Ik heb nog nauwelijks enig idee over de vrom van de radio achter de piloot stoel...

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mmmh,.....

.....'t wordt er niet leuker op. Zoals op de foto is te zien heb ik beide romphelften tegen elkaar aan zitten dmv een elastiekje. Toen ik eens een nauwkeurige blik wierp op beide romphelften viel me ineens op dat de romp, met name ter hoogte van de cockpit opening volgens mij een heel groot stuk te smal is:

Afbeelding

De rechterhelft lijkt met name te smal te zijn. of ik nu tijdens het opschonen teveel heb weg geschuurd?! :oops: Ik weet het niet.... Weet iemand een goede manier om een romp te verbreden? Mijn gedachte is met plastic strips aan de gang te gaan.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 21:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Ik heb net mijn Su-25k afgerond dus kan ik wel even met je mee bouwen.

Ik heb de romp deeltjes er bij gepakt en digitaal gemeten.

voor de cockpit opening linkerdeel met als uitgang de paneellijn 8.4mm
rechterdeel 7.6mm

linker onderkant bij het voorste gat 16.47mm
rechteronderkant 15.87mm

het zijn maar fracties, die opzich bij een resin model helemaal niet gek zijn.

Ik heb al gezien dat de vloer er niet in wil, dus moet er aan de onderkant van het buizenframe wat weg gezaagt worden waar de vloer invalt.
Tevens denk ik dat het goed is het rudder er af halen, vlak te schuren en weer te monteren

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Inmiddels heb ik de cockpitkap uitgesneden en op de romp geplaatst:

Afbeelding

Buiten dat deze de te smalle romp nog eens extra accentueert, is ook duidelijk dat de aansluiting ook voor geen kant klopt. Dit laatste is op zich wel vaker iets dat je bij resin kits ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens heb ik het idee dat het vloertje de goede basis is om de romp omheen te construeren qua breedte.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Je krijgt het idee dat de romp eerst gemaakt is en de vorm van de canopy, maar dat daarna de romp met de lintzaag in tweeen is gezaagd, daar door is de master van de canopy te groot geworden, tel daar de dikte van het pastic bij op en de neiging van het plastic weer uit te zetten dan krijg je dit.


eigenlijk is er maar een goede oplossing en dat is zelf een nieuwe master te maken en dan eventueel voor een paar cent te laten trekken bij Hobby-in , waar deze ook waarschijnlijk gemaakt zijn.
Als je 20 masters hebt dan heb je voor minder dan 10 euro, 20 canopys

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Twee zielen twee meningen. Ik denk nml. dat de cocpiktkap wél de goede afmetingen heeft en ik zie dus de oplossing in het aanpassen van de romp en niet in het aanpassen van de cockpitkap. Als ik een 1/48 pilootje bij het gat van mijn CX houdt, dan moet ie wel héééle dunne schouders hebben om er in te passen. Ik denk dat ik als volgt te werk ga: ik probeer de romphelften om het vloertje heen te bouwen en de enorme kieren op te vullen. Ik weet niet in hoeverre dit gaat lukken en of het resin ook de mate van spanning aan zal kunnen die die met zich mee brengt.

Hier staat dan ook nog eens tegenover dat ik in eerste instantie me dus niet uit ga leven op het interieur gezien hoe eea verder gaat.

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement