Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Fokker D VII 1/72
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 apr, 2010 0:03 am
Berichten: 111
De Thunderjet is klaar dus tijd voor een nieuw model, in dit geval de Fokker D VII in 1 op 72 van Revell. Onlangs voor €3,50 op de kop getikt bij een beurs en een beetje kleur op de kast staat altijd leuk natuurlijk. Ik zal maar gelijk beginnen met het obligate sprue-overzicht

Afbeelding

Is op de foto niet zo goed te zien, maar revell heeft het plastic voorzien van een zeer fijn weefsel textuur, hoop dat ik dat heel kan houden met het wegwerken van de ejector marks die her en der zitten.

Voor ik het vergeet een plaatje van de box-art:

Afbeelding

Ziet er best onschuldig uit, drie kleuren, mooie rechte lijnen om af te plakken. Wat ze er niet bij vermelden is dat de onderkant van de vleugels en het staartvlak voorzien waren van een lozenge-schema. Ik kwam er zelf achter toen ik na de aanschaf op de zijkant van de doos 'lozenge-decals included' zag staan. Nou dat valt dan weer mee dacht ik nog. Maar wat blijkt, dit is wat Revell verstaat onder lozenge-decals:

Afbeelding

Juist ja, iedereen kan schilderen met Revell :twisted: Ach ja, het houdt me straks van de straat zullen we maar zeggen.

Beetje rondkijken op Google en Wikipedia leert trouwens ook dat iemand bij Revell z'n huiswerk niet helemaal goed heeft gemaakt. Revell claimt namelijk dat deze kit het vliegtuig van Oberleutnant Rudolph Berthold van JaSta 11 voorstelt. Nou komen de kleuren inderaad overeen met de kist van Oberlt. Berthold, (die volgens Wiki in 1917 al tot Hauptmann was gepromoveerd) maar voor zover ik heb kunnen nagaan was de beste man toch echt de baas van JagdGeschwader II en daarvoor van JaSta 18. JaSta 11 was van zijn beroemde collega Manfred von R. Ook de aanduiding 1918 vond ik nogal algemeen, mei-augustus 1918 is nauwkeuriger (Fokker D VII werd in mei in dienst gesteld, in augustus raakte Berthold dusdanig gewond dat hij tot het einde van de oorlog in een ziekenhuis zat). Tot zover de geschiedenisles eerst wat eten en dan eens beginnen met kleur aanbrengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Altijd leuk, zo'n D-7
't is mijn eerste (en enige) dubbeldekkertje tot op heden geweest, de mijne werd een LVA kist met uiteindelijk een scheve bovenvleugel :twisted:

Op zich is het kitje best te doen, succes met het schilderen op nummer!
Eventueel zijn er wel ingekleurde lovogne decals te bestellen her en der

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Wat zijn dat nou voor decals Niels en waar bestel je die dan? Lovogne :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Plasticprutser Peter schreef:
Wat zijn dat nou voor decals Niels en waar bestel je die dan? Lovogne :mrgreen:


'k heb die zooi nooit fatsoenlijk uit kunnen spreken :D waarom noemt het niet gewoon "Duitse ruit" of zo, is toch makkelijker :)

Lozenge bedoel ik dus :mrgreen:

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
lozenge is kant en klaar op schaal op vel te verkrijgen. bij de lhs bijvoorbeeld.
Heb ook ooit een vel aangeschaft. destijds in de kast gelegd en nooit meer wat mee gedaan...

Overigens heb je daar nog wel wat werk van, maar jij hebt hier de vormen al klaar liggen, dus dat zal wel werk besparen.
Voor het geld hoef je het niet te laten, dus gewoon aanschaffen die meuk..

Succes met de fokkert.

p.s. waarom bouw je deze niet in de fokker groepsbouw. Neem aan dat je deze wel makkelijk voor 31-12 af krijgt..

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De term lozenge is ooit uit Amerika over komen waaien, de Duitsers spraken toen over "Kamouflage linnen". Lozenge is gewoon een vormaanduiding.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 mei, 2010 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Ha! da's mooi, ik hou niet zo van dat ver-amerikaniseren, dus, vanaf vandaag noem ik het ook gewoon weer kamouflage linnen :D

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
1. Heel goed punt van 'Darka': waarom niet in de groepsbouw? Als je het er zelf mee eens bent vraag dan even een mod om dit topic daarin te laten vliegen. Gaat toch al niet al te hard in deze groepsbouw (met 'beschuldigende vinger' naar zich zelf wijzend :( ).
2. Ik vond lovogne wel een mooi woord (moest het direct googlen, leek wel Frans wat weer raar is voor iets op een duitse Fokker :D ) dus wat mij betreft mag het die naam hebben. Wel bizar dat Revell hierop heeft bezuinigd (2-kleurendruk decalvel) en geen 'full color print' heeft aangeboden.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 4:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 dec, 2009 17:49 pm
Berichten: 195
Woonplaats: Basel-Stadt
Ten eerste een leuke dubbeldekker, en extra leuk door het vrijwel ontbreken van spandraden.
Ten tweede, door het kiezen voor een twee-kleurendruk ontduikt Revell wel heel elegant de eeuwige discussie over de juistheid van de gebruikte kleuren. Het zal wel een hele klus worden om het in te kleuren, maar volgens mij kun je dat toch gewoon op het papier al verven, correct me if I am wrong.
In ieder geval succes.
Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 nov, 2006 21:28 pm
Berichten: 1150
Heb je niet toevallig gewoon een misdruk?
Want ik zag net in het te koop gedeelte een fokker van revell te koop staan en die heeft wel gekleurde decals.
Afbeelding
Plaatje geleend uit het verkooptopic van paulus de boskabouwer.

Ik weet dat het niet dezelfde is als die van jou, maar lijkt me toch vreemd dat revell zulke decals bijvoegd.
Als het inderdaad een misdruk is kun je nieuwe decals aanvragen bij revell.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement