Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 10:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik denk niet dat de omhoogstaande airleron schuin naar boven zal wijzen, maar die zal gewoon of recht of ook iets naar beneden staan, het is kabelbesturing en als je geen kracht via de stick op de kabels houd zal alles in ruststand staan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, maar als een en ander dan dus in evenwicht is, kan de ene nooit omhoog staan en de andere naar beneden. Elke stand zou (linker airelon gespiegelde stand aan de rechter) dan een ruststand zijn, maar net wanneer je de stick loslaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2010 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Over het groene Fokkertje: het klopt dat de rolroeren niet goed staan op het modelletje, in principe horen ze altijd óf tegengesteld aan elkaar te staan óf beiden recht.
Wat Bert zegt klopt dan weer niet helemaal: als ik wat foto's van geparkeerde houtje-touwtje vliegtuigen bekijk waarbij de rolroeren uit neutrale stand staan, staat er wel degelijk eentje omhoog i.p.v. plat. Doordat ze met elkaar verbonden zijn d.m.v. kabels trekt degene die omlaag wijst de ander omhoog, waardoor ze dus alsnog in evenwicht staan.

Overigens is het niet altijd zo dat de rolroeren met elkaar in verbinding staan: bij moderne kisten die met een hydraulisch systeem werken in plaats van kabels, zakken beide rolroeren vaak omlaag als er geen druk op het systeem staat. Moderne airliners laten soms ook beide rolroeren naar beneden wijzen tijdens de start, waarbij ze fungeren als flaps en daarmee het vleugeloppervlak vergroten. Dan heten het weer 'flaperons' (kruising van flaps en ailerons dus :wink: :P )


On-topic, over het rode Fokkertje dus: ziet er leuk uit tot dusver, de motor en machinegeweren zijn netjes gedaan. Ik vraag me alleen af wat je als spandraad gebruikt, bij je Tiger Moth viel het me ook al op dat ze best wel dik zijn. Ik gebruik zelf visdraad vastgezet met secondelijm, of anders boven een kaarsje uitgerekte sprue (gietraam). Dat laatste zal nooit slap gaan hangen en is toch erg dun :)


groet,
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 1:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 dec, 2009 11:19 am
Berichten: 109
Over die spandraden. Aan de voorkant en tussen de wielen zit ijzergaren.
Ik denk dat dit ongeveer 0.15 mm is. Voordeel is dat dit daadwerkelijk aan de stevigheid van het vliegtuigje bijdraagd, het werkt net als in het echt.
(maar dat zullen andere oplossingen ook wel doen)
de overige draden zijn gewoon garen dat drie keer zo dunner is.
Op de macro foto's lijkt het een beetje te pluizen, maar in het echt zie je dat niet. (het hele model is niet groter dan de palm van mijn hand)
Hier zie het het dunne garen.
Afbeelding
Ik heb ook visgaren van 0.25 mm geprobeerd maar dat is veel de dik voor die besturingsdraden, bovendien had ik problemen met het lijmen van het visgaren.
Ik heb ook geexperimenteerd met veerstaal, dat was echter 0.3 mm en ook veel te dik. (De tiger moth is hierbij telkens tiger-guinea-pig geweest en hij zal nog wel wat meer te verduren krijgen..)

Streched Spreu heb ik nog niet geprobeerd. Wel een goed idee, ik heb het direct toegepast voor die 'handles' die je hier ziet. Als spandraad lijkt me dit wel heel er kwetsbaar.
Afbeelding
<Nogmaals een foto met een lucifer>
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De besturing naar de vleugels.
Op de foto zie ik nu pas dat dit niet lijkt te kloppen met die steun, met het blote oog heb ik dit nooit gezien :shock:
Afbeelding
<vooraanzicht>

... hij is nu echt bijna klaar... hier en daar moet nog een heel klein beetje geverfd worden.

Ik heb nog twee decals over


Afbeelding

Die twee ronde dingen naast de 10. Ze zijn hooguit 1mm groot.
Er lijkt een A en Xial te staan.
Weet iemand waar die horen? Zijn het benzine doppen of zo?
Ik zie het ook niet terug bij die 1:32 DR1 in de groepsbouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Staat het ook in de handleiding waar ze je moet plaatsen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 1:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 dec, 2009 11:19 am
Berichten: 109
In de handleiding kan ik niets vinden....
Die staat overigens gewoon online...
http://www.revell.de/manual/04116.PDF
En ook de foto's van het model bij Revell onthullen het niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Axial (dat staat er inderdaad) was een propellerfabriek, dus.... op de propeller :)

Ik gebruik overigens voor de bespanning/controlekabels meestal 0,08mm visdraad, gelijmd met secondelijm. Werkt voor mij prima. :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 13:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 26 dec, 2009 11:19 am
Berichten: 109
Prachtig detail dat Axial decaltje. Bedankt voor de tip.
Even verder zoeken kwam ik hier.
http://www.michaelp.org/photos/fantasy_of_flight/fokker_dr.1_triplane_engine_and_propellor.jpg
Er staat "Axial Berlin" en het staat er twee keer op met de A boven als het blad beneden staat.
Ik ga het zo maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Leuk model.Ik kwam laatst een trailer tegen waarin deze voorkomt.
http://useloos.com/mediaplayer?itemid=10247

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Zo op die detailfoto's ziet hij er erg goed uit van dichtbij, vooral de details rondom de cockpit.
Die twee ronde decals moeten inderdaad voorop elk propellerblad, ongeveer in het midden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement