Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Nog 4 dagen voordat de groepsbouw van start gaat, nog iets langer voordat ik ermee van start ga, maar bij deze wil ik graag mijn deelname bekend maken; De Fokker D-XXI 4 Sarja "Retracting Undercarriage" van Korat models, schaal 1/72. Een kit van een door de Finse staatsfabriek Valtion Lentokonetehdas in licentie gebouwde Fokker D-XXI, welke voorzien is van een intrekbaar onderstel.

Afbeelding

Naast deze Finse aanpassing van een bstaande D-XXI heeft Fokker zelf ook plannen gehad om de D-XXI te voorzien van een intrekbaar onderstel. Persoonlijk vind ik dat de "oude" D-XXI hiermee een echte volwaardige jager is geworden.

De kit bestaat uit resin delen aangevuld met PE parts, vacu vorm canopy en een setje stevige metalen onderstel poten. Een niet al te complexe kit, naar mijn mening ideaal om de eerste stap naar een resin kit te zetten.

Afbeelding

Naast een Fokker model, ook eindelijk eens een Finse kist op de werkbank... Ook een van de Europese luchtmachten waar ik een beetje een zwak voor heb.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op do 04 nov, 2010 0:44 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Leuk leuk!

Zal een mooi duo vormen naast de mijne!

Succes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Leuke kit Maarten!

Dit is 1 van de weinige Fokkers D-XXI's die nog mist in mijn collectie!

We wachten geduldig af, en ben benieuwd wat je er van gaat maken!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 23:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Bijzonder zo'n Fokker.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2009 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Tsja,

Als het om de tweede wereldoorlog gaat, hebben Fokker vliegtuigen in Finland toch eigenlijk de meeste furore gemaakt...

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Finland is één van de weinige landen die gebruik hebben gemaakt van diverse Fokker typen en niet binnen enkele dagen onder de voet zijn gelopen. De Nederlandse Fokkers hebben daarentegen maar enkele dagen van actie gezien, de Finse Fokkers meerdere jaren. Zelfs na de oorlog tot 1958 hebben enkele Fokkers nog gevlogen. Logisch gevolg dat er veel info en kits zijn te vinden over de Finse uitvoeringen.

Als de oorlog iets later was begonnen had zelfs de T-8w furore kunnen maken in Finland (2 besteld)

Trouwens, afgelopen week was het alweer exact 70 jaar geleden dat Anthony Fokker op 49 jarige leeftijd, in New York overleed... (23 December 1939)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Ah, da's een mooie Fokker! Eentje die ook in mijn verzameling nog ontbreekt... Ik ben benieuwd hoe je hier aan gekomen bent! Als je ze op Ebay tegenkomt, betaal je er de hoofdprijs voor.

De Finnen ware goede klanten van Fokker! Ze hebben de D.VII, D.X, D.XXI, C.V, C.X en T.VIII gekocht, en zonder uitzondering ook in licentie gebouwd (hoewel ik dat voor de D.VII niet helemaal zeker weet. Voor de T.VIII waren er plannen om ze te gaan bouwen.)

Deze variant was in de praktijk trouwens geen succes, de kist werd er te langzaam door, en heb ergens een foto gezien dat een van de twee kisten door een kraaklanding aan zijn einde is gekomen.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Tja, ik moet toegeven dat hij inderdaad vrij prijzig is... (Ook op de plek waar ik hem vandaan heb, de LHS.) Maar als je dat weg streept tegen de diverse kits die ik tegen spotprijzen ooit heb kunnen kopen (dankzij evilbay :wink: ), dan kan zo iets nog wel een keertje.

Toegegeven, de kit ziet er ook erg goed uit. Geen zwakke resin onderstel delen, maar ze zijn hier uitgevoerd in metaal. Een bescheiden hoeveelheid PE, niet te klein en niet teveel. Er zijn zelfs 2 miniscule buisjes bijgevoegd, bedoeld als uitlaatbuis. :D De resindelen zelf ogen niet fragiel en zijn niet te complex. Helaas zit er wel maar 1 vacuvorm canopy bij, maar deze is ook niet super complex. Vandaar dat ik deze kit wel aandurf. En mocht er iets misgaan tijdens de bouw, dan is het zoeken naar een (goedkopere) donorkit van een latere Finse P&W uitvoering en daar alle onderdelen in verwerken.

Maar boven alles, deze Fokker met intrekbare pootjes vind ik gewoon echt een stoere verschijning. Met zijn brede sporing past hij zo in het rijtje met andere indrukwekkende jagers met stermotor zoals de Fw-190, P-47, Fait G-50, etc. Voor mij echt een must-have! :D

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 14:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
de kist werd er te langzaam door

Oh, dat is verrassend om te horen, je verwacht juist van niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Ondanks dat de D-XXI minder weerstand kreeg, nam het gewicht van het toestel toe, en daardoor werd hij langzamer (Correct me if I'm wrong)

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement