Naast het extra gewicht/te weing snelheidswinst was de modificatie vooral ook te duur. Reden; te complex. Het is wel even iets meer dan een paar intrekbare pootjes monteren.
De houten vleugel moest aangepast worden; naast een uitsparing om de wielen en wielpoot te herbergen, diende de vleugel rondom de wheel bays verstevigd te worden. Een extra hydraulisch/ pneumatisch/elektrisch/mechanisch systeem inclusief de bedrading, slangen, buizen, pomp, reservoire, accumulators, actuators, brackets, up-lock, down-lock systemen, indicatie- en bedieningsystemen dienen aangelegd te worden. Kortom, alleen dat is al geen eenvoudige klus.
Het extra gewicht hiervan zorgt weer voor een vermindering van je hoeveelheid brandstof en munitie die de kist mee kon nemen. Ik vraag me af of de werkelijk behaalde snelheden langzamer waren dan een D-XXI met vaste pootjes. Dat denk ik niet. (Let bij het vliegen maar eens op hoeveel effect het uitklappen van een paar pootjes heeft op de snelheid...
)
Maar het behaalde snelheidsverschil zal gewoon te laag geweest zijn om zo'n grote ombouw te rechtvaardigen. Een totaal nieuw ontworpen vleugel in combinatie met een zwaardere motor zal een beter resultaat hebben gehad, maar helaas heeft de Fokker fabriek daar geen tijd meer voor gehad.
Als ik de foto's trouwens bekijk, krijg ik de indruk dat ze het onderstel van een Fiat G-50 hebben gemonteerd. Natturlijk geen idelae situatie voor een ombouw.