Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 dec, 2009 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mijn interpretatie van onderstaande foto is dat afbeelding 85 van Snautzer het bij het goede eind heeft. Het shirt van mickey is voor mij duidelijk lichter dan de zwarte broek.

Afbeelding
(Bron: Luftwaffe colours; Jagdwaffe; The Spanish civil war)

Gr. Sjaak (die de laatste weken geen fluit meer heeft uitgevoerd)

Ik bedoel;

Viva la República,

Sjaak (die de laatste weken niet zo revolutionair is :wink: )

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 dec, 2009 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 jun, 2008 13:06 pm
Berichten: 622
Mickey werd door de Lufwaffe mannen vaak gebruikt. In allerlei poses maar meestal wel gekleurd zoals de jaren 30 mickey was of gewoon in zw/wt.

Ik denk dat de afbeelding zoals gepost correct is.

shake heb je de fout van Jagdwaffe al gespot?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 dec, 2009 23:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
@kitboy: Over de grijze kleuren. Dat is niet helemaal waar, het is en blijft een discussie maar hier wordt wat anders gezegd http://www.zi.ku.dk/personal/drnash/mod ... codes.html

"A further good example of this is provided by the grey upper surface colour used on Condor Legion fighters, examples of which are given to the right. 20 years ago, every colour reproduction of Bf109s in Spain showed them bearing a light neutral grey scheme, often called "gull grey". However, recent research, based on contemporary German records and surviving aircraft parts, seems to point to the grey being a much darker, greener hue. In fact many of the fighter aircraft sent to Spain may have been finished in a colour much closer to, if not actually, the famous RLM Grau 02.

Much of this research was incorporated into the recent Jagdwaffe title by Mombeek, Smith & Creek (1999), which caused many reviewers to remark unfavourably on the dark colours they had given to their aircraft. Merrick (2005) expands on this research considerably, suggesting that the earliest Bf 109s were finished in bare metal with a yellowish-greenish-grey protective varnish applied, and that all Bf 109s were repainted in RLM 72 or 73 on the uppersides at some later point.

The pictures to the right show scans of profiles of the same aircraft from (Top to bottom) Flying colours (1981), A mid-1990's decal sheet and Mombeek et al. (1999).

Of course, trying to reproduce colours on a web page to be viewed on a computer screen adds yet another layer of complexity to the whole question. So I would like to proudly claim that all the colours on my web site are completely and utterly inaccurate!

The difficulties of estimating colours from monochrome photographs are discussed further by Ian Huntley (1994)."

Op de website staan ook wat voorbeelden. Maar ik heb mijn HE112 ook grijs gemaakt. Een mooi kleurtje. Ik ben ook nog in twijfel wat ik met mijn me109 ga doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 dec, 2009 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De kleur is inderdaad een groot variabel raadsel. Ook volgens het Hikoki boek kunnen het diverse kleuren zijn. RLM 02, RLM 63, L40/52 of zelfs plaatselijk verkrijgbare verf. Een breed gamma aan keuze dus. Ook schijnen er in het verleden verkeerde benamingen voor de kleur gebruikt te zijn.

Net zoals bij de Ju-86 houd ik de licht grijze versie aan, namelijk L40/52. Maar zelfs ten tijde van de oorlog zouden de kleuren aangepast kunnen zijn.


Mickey is inmiddels al afgevallen.. :cry: Jammer. De 6 O 119 met een omhoog kijkend figuur kan ook nog als versie. Maar ik denk toch dat ik het lekker standaard bij de "Hoge Hoed"houd.

Bedankt voor alle info en het meedenken trouwens. :D

Stand van zaken na een avondje; (canopy is alleen dry-fit)

Afbeelding

Werkt tot op heden lekker mee. Zacht plastic, goede passing, is behoorlijk motiverend!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2010 0:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Inmiddels hoog tijd voor een korte update;

Zoals in het Ju-86 topic al gemeld; momenteel ben ik druk bezig met een verhuizing (die eerlijk gezegd toch nog een beetje onverwacht vroeg komt. Uiteraard allemaal positief, dat wel)
Daarnaast was ik vlak voor het nieuws van de verhuizing net weer actief begonnen als vrijwilliger en oa gestart met de training tot gwk DC-3. Dat probeer ik dus ook nog een beetje bij te houden de komende tijd. Alles komt altijd tegelijk, maar dat terzijde.

De Ju-86 wordt voor mij dus een beetje moeilijk om op tijd af te ronden. Vandaar dat de Bf-109 nu alle aandacht krijgt om ten minste 1 model af te ronden in deze bouw.

De huidige toestand;

Afbeelding

Om de witte vlakken aan te kunnen brengen staan de staart en vleugels al gedeeltelijk in de L40/52 kleur. Persoonlijk leek het mij ook makkelijker om de decals op de fin aan te brengen voordat het stabilo gemonteerd was. Het onderstel is net gemonteerd en de rest volgt spoedig.

Onlangs tijdens een ebay aankoop (geen modellen, alleen maar documentatie :wink: ) voor 1 euro een setje resin weighted wheels van True Detail erbij kunnen scoren. Staat een heel stuk beter dan wat er in de kit aanwezig was. Ook voor het eerst eens een andere kleuren "test" voor de banden. Op oude zwart-wit foto's lijken de velgen zeer donker, zo niet zwart. Vandaar dat ik bij dit model eens een lichtere banden kleur probeer.

Het oogt allemaal wat rommelig, maar ik hoop er eind Februari toch een compleet model te hebben staan. Afwachten of het gaat lukken in deze drukke periode... :roll:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 5:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Vandaag eindelijk weer eens even tijd gehad voor deze Emil. Niet veel bijzonders te zien, maar ze staat inmiddels bijna geheel in het L40/52 en RLM 65 schema. Het White Ensign is toch nog wel even anders om te verfen in vergelijking met het vertrouwde Humbrol. Het ziet er momenteel niet superstrak uit, maar dat zal na de laklaag wel bijtrekken.

Afbeelding


Het metaal van de uitlaten is zojuist ook voorzien van een kleurtje. Morgen komt de uitdaging van het afplakken van de zwarte banden op de neus. Toch waren er nog de nodige vraagtekens. De handleiding, wings palette en andere voorbeelden van modellen op het net laten nog vele verschillen in de vorm van deze zwarte band zien, maar bijvoorbeeld ook nog over de kleur van de propeller spinner. De handleiding zegt wit. Wings palette toont naast grijze spinners ook nog zwarte varianten... :? (dan heb ik het alleen maar over de latere E-1/E-3 series met drie-blads prop)

Maar de volgende foto hielp mij enorm en gebruik ik dan ook als voorbeeld;

Afbeelding

De spinner wordt dus ook gewoon L40/52.


Binnenkort meer.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 18:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Er komt al wat meer kleur op de "saai grijze" Bf-109; vandaag aan één kant de zwarte bant aangebracht. Resultaat valt me gelukkig erg mee.

Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Dat begint er al goed uit te zien Maarten! hopelijk krijg je deze tussen de drukte van het verhuizen en gwk cursus door wel af!

Zo te zien was mijn keuze voor het grijs niet eens zo slecht, aangezien die van jou vrijwel dezelfde tint heeft.

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 20:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Als ik naar de foto bovenaan deze pagina kijk is het schuine gedeelte achter de stoel juist lichter dan de romp.. weet je zeker dat het deze kleur is?

Verder vind ik het een mooie kist in een zelden gezien keurenschema, en dat is uiteraard zeer prettig voor het oog.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2010 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Sid de Koning schreef:
Als ik naar de foto bovenaan deze pagina kijk is het schuine gedeelte achter de stoel juist lichter dan de romp.. weet je zeker dat het deze kleur is?

Verder vind ik het een mooie kist in een zelden gezien keurenschema, en dat is uiteraard zeer prettig voor het oog.

Gr.
Sid


Nu je het zegt, nee, dat weet ik niet zeker... Het Hikoki referentie boek staat sinds gisteren ook al in de verhuisdoos elders, dus even opzoeken zit er ook niet meer in.

Maar aangezien het eigenlijk een deel van de rompconstructie is zou het mij niet verbazen als deze ook gewoon grijs geweest is. Daar moet ik dus ook nog even over nadenken. :wink:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement