Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Nationalistische Heinkel He-51B Hasegawa 1/72. KLAAR!
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=136&t=24804
Pagina 1 van 3

Auteur:  david [ zo 01 nov, 2009 14:24 pm ]
Berichttitel:  Nationalistische Heinkel He-51B Hasegawa 1/72. KLAAR!

Aangezien het leeuwendeel Nationalistas alhier bestaat uit CR-32, wat een hele gave kist is, heb ik besloten om daar een Heinkel He-51B naast te zetten, de minder succesvolle voorganger. Deze Hasegawa uitvoering komt zowel in een uitvoering met wielen als met drijvers. De drijversversie heeft niet in Spanje gevlogen maar de drijvers zijn mooier dan die van ICM, waar ik ook een He-51B van heb. Mooi voor de sparesbox dus.

Een beetje achtergrond:

Operational history

On 6 August 1936, six of the He 51s were delivered to Spain to fight in the Spanish Civil War. Initial operations were successful, with the Heinkels meeting and defeating a number of older biplane designs, with two Nieuport Ni-52 fighters, a Breguet 19 and a Potez 54 destroyed on 18 August 1936, the first day of operations by Spanish-flown He 51s. Deliveries continued as the hostilities increased, with two Nationalist squadrons equipped by November, and the Legion Kondor forming three squadrons of 12 aircraft each manned by German "volunteers".

This time of superiority was short lived, with the arrival of large numbers of modern aircraft from the Soviet Union, including the Polikarpov I-15 biplane and new Polikarpov I-16 monoplane, together with the Tupolev SB bomber, which was 110 km/h (70 mph) faster. The He 51 proved unable to protect the Legion Kondor's bombers, forcing it to switch to night operations, while also unable to intercept the much faster SB. The He 51 was therefore withdrawn from fighter duty and relegated to the ground-attack role by both the Legion Kondor and the Spanish Nationalists, It was replaced in the fighter role by the Fiat CR.32 in the Nationalist Air Force, with the Legion Kondor receiving Messerschmitt Bf 109s from April 1937 to allow it to operate successfully in fighter operations.

While a failure as a fighter, the Heinkel proved successful as a ground-attack aircraft, being used by Wolfram von Richthofen to develop the close support tactics which were used by the Luftwaffe in World War II. It continued in use as a ground attack aircraft for the remainder of the Civil War, although losses were heavy. After the war the 46 surviving aircraft would be joined by another 15 new builds, and serve in the utility role in Spain until 1952.

The experiences in Spain would prove once and for all that the days of the biplane fighter were over. Although the later model Fiat biplanes were superior to the He 51 and continued to soldier on in Nationalist service, the I-16s were basically untouchable because of their speed. If the conditions were right, they could use their heavy armament in a quick pass and then leave; if things weren't so favorable, they simply flew away. The lesson learned by all of the participants was that speed was far more important in combat than maneuverability.

The He 51 continued in front-line service with the Luftwaffe until 1938, with it remaining in service as an advanced trainer for the first few years of World War II.

Kortom een niet zo succesvolle jager, maar wel goed inzetbaar voor grondaanvallen.

De kit, gekocht van de nu al bekende Limburger/hofleverancier van deze groepsbouw:

Afbeelding

De inhoud:

Afbeelding

Een klein beetje de cockpit uitgebreid met klokwerk en de kleine uitlaatjes ietwat uitgeboord.

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag maar eens verder met deze Heinkel.

Auteur:  Shake [ zo 01 nov, 2009 14:28 pm ]
Berichttitel: 

Mooi klassiek Hasegawa doosje. Weet je al wat voor kleurenschema je gaat maken?

Viva la República,

Sjaak

Auteur:  david [ zo 01 nov, 2009 15:27 pm ]
Berichttitel: 

Ik denk dat het een grijze ondergrond met groen/bruin camo wordt:

Afbeelding

Auteur:  david [ ma 02 nov, 2009 22:01 pm ]
Berichttitel: 

Nog even een klein bouw-tussenstandje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even en we gaan weer eens klieren met spandraden :?
Maar eerst de naden wegwerken met plamuur/schuur.

Auteur:  Eelcog [ di 03 nov, 2009 0:41 am ]
Berichttitel: 

Leuke introductie. Ben benieuwd naar de rest, dit is ook al zo een bijzonder vliegtuig.

Auteur:  KitBoy [ di 03 nov, 2009 9:54 am ]
Berichttitel: 

Succes met de bovenvleugel. Mooi vliegtuig, ik heb 'm ook nog liggen, net als mijn CR 32 1/48 van Classic Aiframes. Helaas heb ik die toentertijd niet in de Spaanse Burgeroorlog versie gekocht.

Groetjes, NIco

Auteur:  david [ di 03 nov, 2009 17:39 pm ]
Berichttitel: 

Mijn versie van ICM was ook alleen een Duitse vroege versie, met drijvers/wielen. Ik hebdaarom gekozen om deze van Hasegawa erbij te nemen voor de groepsbouw omdat het een iets netter gegoten kit is. De ICM uitvoering heeft nogal wat flash/korrelige structuur. Dat is iets voor ander keertje. :)

Auteur:  Pedro1 [ di 17 nov, 2009 12:23 pm ]
Berichttitel: 

De Hasegawa kit ziet er leuk uit en is goed te bouwen, er ontbreekt alleen een droptank terwijl die altijd meegenomen werd. Die moet eventueel uit de spares box komen of zelf gefabriekt worden.

Tussenstand ziet er al goed uit

Grtz

Peter

Auteur:  david [ di 24 nov, 2009 16:42 pm ]
Berichttitel: 

Goed dat je het zegt! Ik heb nmeteen even in de doos van de ICM He51 met drijvers gekeken. Die heb ik ook liggen hier. Daar zat er een in. Meteen overgeplaatst om het zo maar te zeggen.

Binnenkort een foto-update.

Auteur:  david [ ma 21 dec, 2009 22:35 pm ]
Berichttitel: 

Er zitten inmiddels wat kleurtjes op. Onderkant in Hu65, bovenkant heb ik gekozen voor Hu78, een mooi blauw/grijs. Daarop komen nog de bruine en groene camo's. Brandstoftank is ook geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk heb ik deze voor de kerst ook in de kleuren zitten.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/