De Kist
De DH89 werd ontwikkeld uit de viermotorige DH86, en was begin jaren 30 één van de belangrijkste, zo niet
het belangrijkste verkeersvliegtuig dat in het VK geproduceerd werd. In een tijd van metalen Junkers 52 en DC-2's doet het wel gedateerd aan, maar ja, als je kijkt waar de Engelsen mee vlogen als jachtvliegtuigen, valt het allemaal weer op z'n plaats.
De DH89 werd ook voor militaire doeleinden gebruikt, en was bij de RAF en aanverwandte luchtmachten (zoals ook de Nederlandse) bekend als "Dominie". Duurzaam was het wel, want tot in de jaren '70 werden ze operationeel gebruikt! Tegenwoordig vliegen er nog een stuk of 5-6 als historische airliner voor rondvluchten.
Speciale militaire varianten werden echter al halverwege jaren 30 als de DH89M verkocht; voorzien van een opening met ring voor een mitrailleur in de rug en één raam minder. Daarnaast had de 89M ook een groter staartvlak. Deze versies werden ongeveer eerlijk verdeeld tussen Republikeinen en Nationalisten, waarbij ze bij gebrek aan beter, als bommenwerper ingezet werden, voorzien van geïmproviseerde bomrekken en machinegeweren in de neus! De Republikeinen gebruiken dit toestel daarnaast voor opleidingen, verbindings- en transportvluchten en kochten er illegaal meerdere van in onder andere Frankrijk en Engeland, via stromannen en andere schimmige organisaties omdat er nog immer een wapenembargo van kracht was.
De Kit
Hiervoor ga ik de Airfix DH-89 kit gebruiken, die eigenlijk van Heller afskomstig is. Omdat je deze niet zo veel ziet, toch maar wat gietboompjes gefotooot... Deze heb ik bij Curt Summers gekocht en is vandaag bezorgd!
Helaas is het glaswerk wel stuk... moet ik Airfix nog voor mailen... Hopelijk is hun customer support een beetje OK!
Kit decals:
Het kitje zelf is redelijk simpel, met fijne opliggende lijntjes als doek-effect, stukken beter als die enorme heuvels en dalen die je vaak op dit soort oudere kitjes ziet -ik laat dit dan ook mooi zitten. Het glaswerk vervormd wat, dus erg veel moeite in het interieur stoppen heeft niet veel zin ben ik bang. Verder ziet het er netjes uit en lijkt in een dryfit ook wel goed te passen, maar de tijd zal het leren!
De uitvoering
De DH89 die ik voor deze groepsbouw wil gaan maken is echter niet zo'n DH89M, maar een gewone civiele DH89A -civiel? Ja, civiel, want met dit gecharterde Britse toestel werd Franco opgehaald van Gran Canaria toen de revolutie los barstte.
Zoiets moet het worden:
Aangezien ik hem net binnen heb, verder nog geen nieuws, maar het mailtje naar Airfix is al verstuurd!
Groeten Jeroen