Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2021 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hallo
Ik wil jullie mijn eerste volledig zelfgemaakt dio/vignet voorstellen

Het betreft dus een 1/72 T34 van Revell.
Kleine verbeteringen werden aangebracht : holle uitlaten, extra lasnaad en handgrepen in koperdraad op de turret en battle-damage door shelfinslag.

Ik was al een tijdje in het bezit van een leeg plastic beschermkoffertje van één of ander electronisch (meet)toestel met in gedachten daarin een simpel mini-dioramaatje te maken.

Het tankje was dus het proefkonijn.

Opbouw van het dio werd gedaan met eerst een stuk isolatieplaat, uitholling voor een bomkrater en reliëf uitgepeuterd en alles glad gesmeerd met DAS-klei. Daarin werden een paar steentjes ingeduwd om wat variatie te hebben.
Bruin-kleurtjes in allerlei tinten gekwast als basislaag.
Het eerste idee was dus dat de tank goed in de modder (in een bomkrater) staat ergens in een desolaat modderveld en dus werd alles bedekt met een laagje Heavy-earth van MIG met daarover gedroogde keukenkruiden (tijm, origano en basilicum) gestrooid. dit moet kleine takjes, blaadjes... voorstellen
Maar na droging zag het dio eruit als een drol :? echt een str*ntkleur :evil:
dus werd alles nogmaals behandelt met allerlei basistechnieken: oilwashes, drybrushing, nat-in-nat,...in verschillende vormen van verdunning en hoeveelheid.
Nog enkele stukjes haagtakjes als boomstronken ingeplant om kale hoekjes op te vullen.

Enfin een hele uitleg maar jullie hebben liever foto's, hé

Het doosje :

photo 546241

Met het doosje open zie je dit: turret ligt naast de onderbouw. Anders kon het doosje niet dicht :oops:

photo 546240

photo 546242

photo 546243

photo 546244

photo 546245


Het is dus niet het dioramaatje dat ik in eerste instantie in gedachte had, maar gaandeweg ben ik wel tevreden geworden met het resultaat.

Tot de volgende :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2021 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wel leuk gevonden, zo kun je je dio overal mee naar toe nemen. Weegt er nog flink in met al die klei denk ik?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 nov, 2021 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Ja, René het feit dat je het dioke overal kan meenemen, zelf in je binnenzak letterlijk, is mooi meegenomen :lol:
De klei zorgt niet voor het gewicht, dat is maar een miniem laagje op de isolatie.
Ik denk dat die paar steentjes er wel goed aan doen om tegengewicht te krijgen zodat het doosje niet achterover kantelt :wink:

groetjes
Ives


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement