Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 dec, 2014 17:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Hallo,

ik zelf maar ook een vriend van me zijn groot Anime (Japanse animatiefilms en -series) liefhebbers. Als verrassing voor hem wilde ik graag een model maken van Kiki's Delivery Service, een Studio Ghibli film uit 1989 van Hayao Miyazaki.

Afbeelding

Afbeelding

Het is dus een volledig papieren model geworden. Ik heb me verkeken op de complexiteit en de benodigde tijd van dit model, zeker gezien het feit dat er geen instructies bij zijn. Uiteindelijk heb ik er zo'n slordige 35 uurtjes aan gewerkt, maar ik ben wel tevreden. Het model is circa 25 cm groot. Omdat je bij sommige kleuren wel witte lijnen krijgt te zien van het insnijden van de vouwlijnen, heb ik met acrylverf en een penseeltje die witte lijnen bijgewerkt. Naderhand heb ik het model in matte blanke lak gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voor degenen die erin geïnteresseerd zijn:

Het is dus een papercraft model, dus volledig van papier. In dit geval kon ik zo'n handig .pdo bestandje downloaden van het internet. Dit bestand is vervolgens in te lezen met het programma Pepakura Viewer (leuk weetje: pepakura alsin de fonetische spelling van de manier waarop Japanners Papercraft uitspreken).

Afbeelding

Met de designer versie van dit programma kun je 3D modellen inlezen en er automatisch papieren uitsnedes van laten genereren. In mijn geval hoef ik dus alleen maar het bestand te openen en de pagina's met knipsels af te drukken. Links zie je een 3D model dat je kunt roteren, rechts zie je de diverse knipsels verdeeld over de pagina's.

Afbeelding

Als je op een van de knipsels klikt krijg je te zien waar deze in het model geplaatst dient te worden.

Afbeelding

Tevens kun je zien welke zijden van welk knipsel bij elkaar gevoegd dienen te worden.

Afbeelding

Wat dat betreft zijn er dus eigenlijk ook geen instructies nodig, maar desalniettemin is het soms erg lastig om uit te zoeken hoe knipsels gevouwen, geplakt en geplaatst moeten worden. Het grote voordeel van papier is uiteraard dat je altijd weer een nieuwe pagina kunt afdrukken en opnieuw kunt beginnen.

Er zijn behoorlijk wat papercraft modellen, ook gratis, te vinden op het internet. Dus leef je uit! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2015 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Zo zeg...wat een arbeidsintensieve klus....en een mooi resultaat zeg. Het poesje vind ik erg leuk.

Gebruik je hiervoor gewoon "kopieerpapier" of wat zwaarder papier ?

Kun je een willekeurig figuur van het internet plukken en dat programma maakt er een 3d versie van?

Wellicht dat ik me er ooit eens aan waag als ik uitgekeken ben op plastic.
Op beurzen zie je heel mooie creaties van dieren tot schepen en gebouwen.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2015 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Dank je voor het compliment!! :)

Ik heb hiervoor 160 gr/m2 papier gebruikt, kopieerpapier is volgens mijn 90 gr/m2. Het is dus zeker wel wat dikker papier. M.i. is dat de beste dikte om mee te werken. Het is niet te dik om goed te kunnen vouwen of goed te kunnen buigen, maar wel dik genoeg om met houtlijm goede lijmverbindingen te maken zonder dat de lijm door het papier heen trekt of de verbinding te zwak is of te snel scheurt.

Het is niet zo dat het programma van een plaatje (.jpg bijvoorbeeld) een 3D model kan maken als je dat bedoelt. Wat dat programma kan is "knipsels" genereren van 3D modellen zodat je deze kunt uitprinten om er een "papercraft" bouwpakketje van te maken. Er zal evengoed wel wat fine tuning nodig zijn om de knipsels echt geschikt te maken voor het bouwen van een model. Maar als je dus een 3D model bestand hebt van een object dat je wilt bouwen, dan is dit programma een enorme hulp.

Ik kan papercraft absoluut aanraden om eens een keertje tussen de plastic kitjes door te proberen. Het is weer eens wat anders en met minimale middelen kun je toch iets heel leuks neerzetten. En als iets mislukt, print je het gewoon opnieuw uit. Ideaal toch?

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2015 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Hey Loek,

ik ga het zeker eens proberen....zag nl. dat er ook Star Wars figuren zijn...hoofden/helmen en laat dat nou een oude liefde zijn :lol:

Waar pluk je de 3d bestanden weg?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 jan, 2015 17:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 aug, 2012 22:09 pm
Berichten: 786
Mja, dat hangt denk ik af van wat Google je kan voorschotelen. Er zijn best een aantal 3D-bestandstypes die worden ondersteund door Pepakura Designer.

In het geval van Star Wars zijn er legio papercraft projecten. Hier al een voorbeeldje: http://www.paperhollywood.com/paper-hol ... -of-6.html

Veel downloads die je via die site kunt vinden zijn al .PDO bestanden die gewoon in Pepakura Viewer in te lezen zijn. Maar het hoeft natuurlijk niet persé een .PDO bestand te zijn. Als je alleen de af te drukken pagina's met knipsels hebt en een instructiepagina die er vaak wel bij zit, is het ook goed te doen hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement