Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2013 2:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Hallo mede modelbouwers,

Na het bekijken van al die prachtige modellen hier op het (ruimtevaart)forum, durf ik haast mijn simpele modelletje
van een oude satelliet niet meer te noemen. Het stelt niet zo veel meer voor, vergeleken met al het andere "geweld"
dat hier vaak tentoongesteld wordt ! Ik ben bijna elke keer erg onder de indruk. Ook op de ESM zag ik jullie aan het
werk en mocht de modellen met eigen ogen aanschouwen.

Mijn nieuwste creatie is er één van een oude satelliet uit 1963: Explorer 18. Het model ziet er dan misschien niet erg
ingewikkeld uit, maar het viel me toch niet mee om er een goed model van te maken. Dat gezegd hebbende, ik heb
tot nu toe maar één prototype gebouwd. Een tweede zal er veel beter uitzien, mocht ik die ooit gaan bouwen. Het
belangrijkste bij dit model is een stevige basis. De achtkantige behuizing heeft beslist inwendige versterking nodig
door middel van karton op alle vlakken aan de binnenkant.

Ik vind het echter zo'n bijzonder ding met zulke leuke vormen dat ik jullie er toch even attent op wilde maken.

Wie hem gebouwd heeft, mag graag enkele foto's opsturen of posten op dit forum. Commentaar op het model is van harte
welkom. Als ik hem kan verbeteren, dan graag.

De bol die ik gebruikte is van plastic. Het was een grote nep-parel waarvan ik de glimmende laag af kon pellen. Zo was
hij precies 22 mm in diameter. Houten bollen bleken alleen in stappen van 5 mm verkrijgbaar: 15 mm, 20 mm, 25 mm,
30 mm etc. 20 is echt te klein en 25 weer veel te groot.

Even zoeken loont dus echt de moeite.

photo 501272

photo 501271

photo 501270

photo 501273


_______________________________________________

Mijn website bestaat niet meer vanwege Chinese piraten.



__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op ma 23 maart, 2020 0:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2013 16:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Hoi Erik,

Je model ziet er goed uit, maar ik kan alleen zo uit jouw tekst niet halen of het model in van papier of van plastic is? Mocht stevigheid namelijk een probleem zijn, dan kun je hem volgens mij makkelijk uit plastic plaat maken.
En heb je toevallig een foto oid van het origineel? Ik ben niet zo'n ruimtevaart kenner, dus het zou een mooie aanvulling zijn op je post.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2013 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Het model is te downloaden van mijn website en daar staan uitsluitend papieren modellen. Niet alle ruimtevaartuigen zijn volledig uit papier te maken
omdat sommige vormen dat niet toelaten. Tenzij de bouwer bereid is om grote compromissen te sluiten.
Daarom heb ik besloten om Explorer 18 onderdelen te geven uit andere materialen zoals plastic, hout en metaal. Zonder deze niet-papieren
onderdelen is het model niet nauwkeurig en ook niet sterk genoeg. De lange antennes zijn niet accuraat in papier weer te geven, net als de kleine
antennes trouwens. Misschien met superlijm, maar ze blijven dan uiterst kwetsbaar.
Die bol moet gewoon van hout of plastic zijn. Dat staat gewoon veel beter. De lange antennes zijn van één stuk dun staaldraad. Het komt uit
oude opbergmappen. Je stopt zo'n draad in het midden van een maandblad, het draad steekt aan beide zijden iets uit, en wordt daar onder een randje
in de map gestoken. Dit soort staaldraad is lekker sterk en heeft de juiste diameter.
De kleine antennes zijn van verhit en uitgetrokken plastic gietraam van bouwmodellen. De stok waarop de bol zit is bij mijn model van plastic maar mag
ook van hout zijn.
De armen waar de zonnepanelen aan vast zitten zijn grote paperclips die eerst zijn opengevouwen, daarna in vorm gebogen. Vastgelijmd met superlijm.
De binnenkant van de achthoek is verstevigd met karton op de boven- en onderkant en een extra laag papier rondom de vertikale rand.

Als ik ook de romp uit plastic of hout zou maken vind ik het model niet meer in de categorie "Papieren modelbouw" passen. Nu nog wel. Net aan.....

Echter, wie een beetje handig is zou er een prachtig model van kunnen maken als er geen papier gebruikt zou worden. Maar dan is het geen papieren
model meer. De scharnierende armen van de zonnepanelen heb ik weggelaten omdat ik ze te klein en te kwestbaar vond maar die zijn van metaal prima
te maken.

Foto's van het origineel....... Zoek maar eens op internet..... Explorer 18....klik op afbeeldingen. En maar zoeken en maar zoeken. Nu weet je waarom ik
jaren geleden begonnen ben aan het model en dat het nu pas klaar is. En nóg heb ik niet alle info gevonden waar ik naar zocht.
Ach, dat is dan weer een voordeel voor mij: niemand kan mij vertellen of het model accuraat is of niet, want goede info is gewoon niet te vinden. Ik wou
alleen maar een leuke model toevoegen aan mijn verzameling. Ik ben tevreden, missie geslaagd. inmiddels werk ik al weer aan een volgend model.

Op dit moment werk ik voor ESA, ik maak een model in opdracht. Het wordt een model van MetOp sat. Ik krijg tekeningen en foto's van ESA die niet
op het net te vinden zijn.....en dan NOG spreken mijn drie bronnen elkaar tegen: ik heb foto's van de website van ESA en foto's rechtstreeks van ESA
via de mail, tekeningen en een schaalmodel dat ze mij opstuurden. Wel jammer dat niemand het model zelf goed inpakte.....|-( Onderweg naar mij
kwam het model los en rammelde in de doos waarbij onderdelen afbraken en vooral het grote zonnepaneel en de basis ernstig beschadigd raakten omdat
het zware model, met metalen delen erop, alles bekraste.....
Een zware domper..... Dan krijg ik eindelijk een model van ESA zelf....is het zwaar beschadigd omdat niemand het goed inpakte. Repareren is onmogelijk.
De krassen dan, die blijven. De afgebroken delen kan ik wel weer teruglijmen.
Zo zie je maar, dat zelfs het maken van een model van een moderne satelliet, met hulp van de bron, het alsnog een hele opgave is om er een fatsoenlijk
model van te maken.


___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2013 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Aah mooi gemaakt man !!! en niet een makkelijke , heb de mijne hier ook op de site staan zelfbouw uit styreen .

Kun je die Zonne panelen niet meer repareren ?

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2013 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Welke heb je ook gebouwd? Explorer 18 of MetOp ? Geen van beide kan ik vinden, hier op dit forum.

En de zonnepanelen van het ESA model zijn helaas reddeloos verloren. Dunne metalen platen zijn bedrukt met
hoogglans verf. En dan ook nog eens in verschillende kleuren metalliclak. Elke vorm van reparatie van mijn kant
zou uitsteken als een moddervlek op een vlaggeschip (in plaats van een vlag op een modderschuit).

Op de foto's lijkt de schade mee te vallen, maar met eigen ogen zie je echt overal krassen..... Zo jammer en zo
onnodig, als ze bij ESA maar even de moeite hadden genomen het model vast te zetten.......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan is het model ook nog eens tamelijk onnauwkeurig... Valt me best wel tegen. Eigenlijk geen verrassing, want hier in
Middelburg, op de sterrenwacht, staat een groot model van de ISO satelliet en van alle proporties klopt al helemaal niks en
enkele onderdelen zitten op de verkeerde plek. Blijkbaar hebben de bouwers van zulke modellen geen toegang tot goede en
bruikbare tekeningen ..!? Aan de andere kant, beide modellen, ISO en MetOp, zijn best wel netjes gebouwd. Zeker MetOp is
door één of meerdere ervaren modelbouwers in elkaar gezet. Het MetOp model is echt vakwerk, dat staat boven elke twijfel !
Gelukkig heb ik wel goede foto's van MetOp, dus met behulp van alle andere info krijg ik het wel voor elkaar om een behoorlijk
accuraat model neer te zetten.

________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2013 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
dat model lijkt me van hupkens uit Maastricht ,,

Ik vind die van guarniero de fransman die in Nederland werkt toch iets mooier :wink:

http://www.guarniero.nl/index.php/en/pr ... s/18-metop

maar kun je het nog solderen ? want hij is het wel waard , want deze krengen zijn behoorlijk duur .

Mijn explorer 18 is verwijderd hier , snap niet waarom :?

hier wat foto's van mijn styreen versie

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

http://www.ninfinger.org/models/html_pi ... rer18.html

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2013 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ach......DAT model....ja, die herinner ik me zeker.
Heel mooi gebouwd. Groot respect en vele complimenten, nogmaals !! Maar....helaas...omdat jij een oud model van Hawk als voorbeeld gebruikte,
kopieerde je ook de fouten van het model. Ik vind het nog steeds raar dat Hawk het model maar twee zonnepanelen gaf, want op elke oude tekening,
postzegel en foto staat Explorer 18 elke keer weer met vier panelen afgebeeld, nooit met twee..... Raar dus dat Hawk koos voor twee panelen.

Hupkens was ik helemaal vergeten. Wel eens spullen van gezien op het net, lang geleden, maar weer vergeten.
Guarniero ken ik zeker nog wel. Vanwege de prachtige modellen en de hele leuke prijskaartjes die aan de modellen hangen........... Die kleine modellen
zijn nog wel betaalbaar, maar zijn - in mijn ogen - veel te grof afgewerkt voor hun geld. De grotere modellen variëren in prijs van duizenden euro's
tot een leuk jaarsalaris. Wie kan zoiets nou betalen? De meeste hobbyisten niet, althans. Ze zijn echter wel su-per-mooi. Dat mag ook wel, voor dat geld.

Het MetOp model repareren gaat echt moeilijk worden. Solderen betekent dat ik eerst hier en daar verf moet gaan verwijderen. Het betekent ook dat
het plastic ernaast kan smelten, tenzij ik eerst de metalen delen los kan halen.... Afijn...het beste lijkt me om het model maar gewoon te laten zoals
het nu is. De kans dat ik het erger maak is veel te groot.

Voorlopig concentreer ik me op het papieren model.

___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 nov, 2013 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 dec, 2006 22:51 pm
Berichten: 2618
Woonplaats: gelderland
Yep klopt , maar ik wist het toen niet , sommige op de VD site ook niet , hoorde er niets :brouw:

_________________
http://bubblespacemodels.blogspot.com/2011/09/models-dioramas-from-past.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement