Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2018 18:11 pm
Berichten: 7
Nu doet zich het volgende probleem voor...

Voor de decals aan te brengen moest ik eerst een blanke laklaag aanbrengen.
Nu had ik hiervoor een mooi busje van tamiya gekocht, want ik dacht dat is goed spul en ik keek hier al wat vaker rond en zag dat mensen nog wel eens problemen kregen met het aanbrengen van blanke lak.
De verf is trouwens enamel van humbrol. Met een grijze primer van tamiya.

Nu wil het geval dat ik na het oplappen van de washfout ditzelfde verschijnsel ook heb gekregen...

photo 485702

photo 485701

Nu baal ik als een stekker, want dit was al een zeer moeizame en langzame bouw door ziekte en dan helaas gaat dit dan mis in de laatste fase van de bouw...

Maargoed nu heb ik dus nog een vraag of dit nog op te lossen is? Of dat deze maar tentoongesteld moet worden aan de vuilnisbak?
En is er een manier om dit in de toekomst te kunnen voorkomen? Door andere lak te gebruiken misschien?

De verf heeft tijd zat gehad om uit te harden (denk zo'n 48 uur tussen de kleuren), maar dat mag blijkbaar dus niet helpen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
da's balen, ik denk dat er hier niet veel meer opzit dan voorzichtig de verf te verwijderen en te herbeginnen... again. zou wel zonde zijn om deze naar het ronde archief te verwijzen na de kostprijs van de aankoop van deze kit. Misschien 1 van de oplosmiddelen uit de spuitbus...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Tja, je gooit verschillende middelen door elkaar. En soms reageren die lagen op elkaar.
Er kan een hele chemische analyse aan gehangen worden. Maar met combinaties van Tamiya en enamels en gaat het vaak niet goed.
Ook hier geldt, en dat is al eerder door Silenoz gezegd, testen! Een klein teststukje met dezelfde onderlagen had dit probleem al aan het licht kunnen brengen zonder de verf op je model te beschadigen.

Maar weer achteraf gezeur nu. 8)

Een oplossing heb ik niet echt. Verf er af door het model te weken met een oplosmiddel dat de grondlaag goed oplost. Tamiya cleaner? Blue wonder?? Alchol??? Geen idee. En dan opnieuw beginnen.
Met schuren ben ik bang dat je veel details kwijt raakt.

Succes!

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Het sleutelwoord is hier, mistcoats.

Ook al droogt de onderlaag goed, zoals je hier zegt 48 uur, dan nog kan er altijd (al laat je het twee weken drogen) een reactie ontstaan, zoals op jouw model te zien.

Een wetcoat bevat veel thinner en als die thinner de kans krijgt, probeert hij de onderlaag op te vreten (vooral met lakgedragen / oliegedragen verf; in dit geval dus enamel zijnde een oliegedragen verf). Wanneer de wetcoat gedroogd is, is de thinner vervlogen en stopt die werking.

Breng je echter eerst twee of drie beschermlaagjes aan (=mistcoats), dan vervliegt het grootste deel van de thinner al in de lucht, op weg van airbrush/spuitbus richting het model, en komt de verf droog op de onderlaag aan. De rest van de thinner zal vaak al heel snel drogen (vaak na een kwartier). Er zal dan geen reactie plaatsvinden.

Voor wie onze vlogs volgt (hieronder), we hebben toevallig gisteren deze kwestie aangekaart en dit zal dan ook binnenkort in de vlog terugkomen. Een zeer agressieve tweecomponentenvernis is nu probleemloos aangebracht op de Tamiya ondergrond (na 3 mistcoats, steeds een kwartier na elkaar, en 1 wetcoat).

Wat de oplossing betreft, sluit ik me aan bij de vorige sprekers. Het komt neer op opnieuw beginnen. Bedenk, voordat je het model weggooit (nooit doen), dat je er véél meer werk in hebt zitten dan dat het je nu kost om het te herstellen. Ook al ben je 3 uur bezig met herstel, het kostte je veel meer tijd om hier te komen. Bovendien zou ik het zien als een goede oefening, waardoor je je vaardigheden aanwendt en methoden leert. Elk nadeel heeft ook weer een voordeel.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement