Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2013 18:05 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Omdat ik even geen zin had in een kit met een boel clearparts en gewoon even een tussendoortje wilde doen heb ik een 1/350 duikbootje gepakt.

Mag ik jullie voorstellen:
U-boot Type XXI
Afbeelding
U-2540 zoals ze er nu bij ligt in de Bremerhaven

De Type XXI duikboten werden tussen 1943 en 1945 gebouwd en waren de eerste duikboten die ontworpen waren om, in tegenstelling tot de voorgaande types, hoofdzakelijk onder water te opereren.
Om dit te bewerkstelligen was de accu capaciteit 3 keer zoveel als van de voorgaande types, hierdoor kon de type XXI 2 á 3 dagen onder water varen met een gemiddelde snelheid van 5kn. Als de accu's opgeladen moesten worden kon dit door de snorkel te gebruiken binnen 5 uur gedaan zijn.
Een andere verbetering was een vriescel om het voedsel voor de bemanning in te bewaren. :mrgreen:
Afbeelding
Type XXI's in Bergen, Noorwegen.

Afbeelding
Schematische tekening van een Type-XXI door de Amerikaanse marine.

Er zijn tussen 1943 en 1945 118 Type XXI's gebouwd, maar van die 118 U-boten waren er aan het eind van de oorlog maar 4 gevechtsklaar.
Alleen de boten U-2511 en U-3008 zijn in de oorlog ingezet, maar geen van beiden heeft een vijandelijk schip tot zinken gebracht.
Voor de U-2511 had dat weinig gescheeld, trouwens. De U-2511 had namelijk een Engelse kruiser in het vizier op het moment dat het bericht kwam dat de oorlog voorbij was. De U-2511 maakte nog een oefenings nadering, en verliet daarna ongezien het 'toneel'.
Een derde Type XXI, de U-2540, welk aan het eind van de oorlog was afgezonken, werd in 1957 omhoog gehaald en omgebouwd tot het onderzoeksvaartuig Wilhelm Bauer en vanaf 1984 ligt ze in Bremerhaven als onderdeel van het Deutsches Schiffahrtmuseum en is opengesteld voor publiek.
(misschien eens kijken om er een keer naartoe te gaan... :idea: )

De U-2518 kwam bij de Franse marine terecht en werd omgedoopt tot de Roland Morillot. Ze heeft actieve dienst gezien tijdens de Suez crisis, en bleef in dienst tot 1967. Ze werd verschroot in 1969.

Vier Type XXI's zijn door de Potsdam Overeenkomst aan Rusland toegewezen. Dit waren U-3515, U-2529, U-3035, en U-3041, deze schepen zijn tot 1955 voor testvaarten gebruikt en tussen 1958 en 1973 tot zinken gebracht of gebruikt voor wapentests.

De U-3017 was bij het Verenigde Koninkrijk in dienst als testvaartuig en in 1949 verschroot.

De U-2513 en U-3008 waren door de Amerikaanse Marine over genomen, en gebruikt voor vaarten over de Atlantische oceaan.
In November 1946 werd President Harry S. Truman de eerste president die met een duikboot heeft gereisd. De duikboot dook tot een diepte van 130 meter met de president aan boord.
Dit wist ik trouwens nog niet toen ik aan dit schip begon. :!: De U-2513 werd in 1951 als doelwit gebruikt en tot zinken gebracht, en de U-3008 werd in 1956 verschroot.

Lengte: 76,7m
Grootste breedte: 8m
Diepgang: 6,32m


Tijd voor wat foto's dacht ik zo!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het scheepje is zo'n 22cm lang.

Wat vinden jullie ervan?

Nu eens nadenken of ik eerst een I-27 doe, toch maar de I-400, of gewoon helemaal los ga en een 1/350 Tone of Mogami pak... :roll:
:mrgreen:


Danny
Oh ja, had ik al verteld dat ik deze in pak 'm beet 2 weken heb gemaakt? :mrgreen:

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2013 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Hij is mooi geworden. Je kleurwerk vind ik top, het ziet er uit als een schip. Ik zou alleen iets anders voor die stokkenboel bovenop verzonnen hebben want ze lijken nu wel heel erg off-scale. De meeste kun je zelfs weglaten aan de contemporaine foto's te zien?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 apr, 2013 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Oh ja, als je gaat kijken in Bremerhaven ga ik graag mee. Hij ligt naast de kroeg, zo te zien :mrgreen: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 6:40 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt Jan! :)
Ik zal de volgende keer erop letten met de snorkels, en eens kijken of dat anders zou kunnen.

Als ik een keer vrij ben laat ik het wel weten als ik besluit naar de Bremerhaven te gaan. :brouw:


Danny
Gisteren nog een tijdje Battlestations Pacific gespeeld, en ik begin de diverse schepen een beetje te herkennen. :lol:
Na even met een I-400 rondgetuft te hebben zit ik er toch aan te denken om die binnenkort te pakken.

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 18:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Erg mooi! De type XXI is nog best een grote boot, dacht dat het model wat kleiner zou zijn. Is dit trouwens de Revell kit?

Zelf wil ik twee type XXI's in een dio gaan verwerken (ooit, heb nog een hoop weg te werken eerst :mrgreen: ) en het viel mij op dat er meerdere aanbieders zijn, maar ik weet niet of het om dezelfde mallen gaat of niet.

De verwering is echt heel mooi gelukt moet ik zeggen. Ze ziet er goed gebruikt uit, maar het is niet overdreven gedaan. Complimenten! Volgende kit weer een bootje? ;)

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik vind het mooi zoals je 'm doorleeft hebt gemaakt :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
Absoluut mooi gelukt.

Mvg

Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 16:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt mannen! :D


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
Zeker mooi geworden :brouw: ik mis alleen nog wat roestsporen. :D

Ik zal ook eens foto's van m'n type VIIc plaatsen.


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement