Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jan, 2013 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Weer een nieuwe boot uit het dock, en sinds kort heb ik een nieuwe hobbyruimte beneden gekregen (omdat traplopen bijna niet meer gaat) en denk dat daardoor binnenkort nog wel meer boten hier zullen verschijnen van mij.

Leuke bouwdoos, met vele kleine details !

Geschiedenis
De Type 23 klasse fregatten zijn allen vernoemd naar Britse hertogen (dukes), vandaar dat zij ook de Duke klasse worden genoemd. Van de 16 oorspronkelijke schepen zijn de eerste drie van de klasse (HMS Norfolk, HMS Marlborough en HMS Grafton) verkocht. Sinds 2006 varen zij in Chileense dienst.

De Dukes zijn oorspronkelijk gebouwd en ontworpen om in de wateren tussen IJsland en Groot-Brittannië in NAVO-verband te vechten tegen de Russische marine. Toen het eerste schip, HMS Norfolk, in 1990 in dienst werd gesteld was de Koude Oorlog zo goed als voorbij en werden de schepen vooral ingezet in heel andere wateren met hogere temperaturen en ondiepere wateren. Dit werkte niet altijd in het voordeel van de fregatten; een van de wijzigingen die daarop volgden had betrekking op een verbeterde sonar.

De schepen hebben een volledig pakket aan wapensystemen, al ontbreekt een echt CIWS zoals Goalkeeper. In de loop der jaren zijn de systemen geactualiseerd met onder andere een 30mm DS30M Mark 2 Automated Small Calibre Gun systeem, tegen kleine bootjes, etc. Ook hebben acht schepen een nieuwe sonar gekregen. De Ultra Electronics Type 2031Z is vervangen door de Type 2087. Daarnaast worden de schepen voorzien van de BAE Systems Insyte Artisan 3D Radar, die de oorspronkelijke luchtwaarschuwingsradar moet vervangen.

Het verhaal gaat dat in de tijd dat de Royal Navy moest beslissen over de nieuwe schepen, zij de voorkeur gaven aan de Nederlandse M-fregatten, die toen ook op de ontwerptafel lagen. Net zoals de Australische marine zagen zij de Nederlandse fregatten meer voordelen hebben. Allereerst zijn de sensoren en systemen aan boord beter, is de accommodatie vele malen prettiger en beschikken de M-fregatten over meer stealth eigenschappen. Beide landen (GB en Australië) kozen uiteindelijk voor iets anders uit economische redenen. Chili vaart nu met beide type schepen.

Afmetingen: 133x16,1x5,5
Max. waterverplaatsing: 4900 ton
Max. snelheid: 28 knopen
Bemanning: 185
Voortstuwing: CODLAG (Combined Diesel and Gas)
2 x Rolls Royce Spey gas boost
4 x GEC-Alsthom Paxman Valenta diesels
2 x GEC motors electric
Wapensystemen: MBDA Sea Wolf GWS.26 Vertical Launch (VL) (32 raketten)
Boeing RGM-84C HARPOON Block 1c
Vickers 114mm (4,5inch)/ 55 Mk8 kanon
2 x 30mm DS30M Mark 2 Automated Small Calibre Gun
Stingray ASW torpedo's
Sensoren: BAE Systems Type 996 3-D air/ surface search
Kelvin Hughes Radar Type 1007 en Racal Decca Type 1008 navigatie radars
2x Type 911 vuurleiding voor Sea Wolf
Sperry Sea Archer 30 optronic surveillance / director
Thales Underwater Systems Type 2050 actieve sonar Ultra Electronics Type 2031Z gesleepte sonar of Type 2087 gesleepte sonar
Helikopter: MK 8 Lynx of Merlin HM1

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jan, 2013 19:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Als je dit met de kwast geschilderd hebt dan kan ik alleen maar de complimenten geven. Ziet er gewoon strak uit.
Hier en daar zie ik nog wat oneffenheden die eigenlijk weggeschuurd hadden gemoeten. Maar al met al... Een mooi model zo.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2013 15:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ik vind het een erg leuk ding geworden Gerald, sowieso zou ik je het je met een kwast niet nadoe. En dubbelknap van je als je rekening houd met jouw beperking.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement