Om maar meteen met een disclaimer te starten: ik weet helemaal niets van tractors, behalve dat ik deze er leuk vond uitzien. Online is deze kit niet meer zo makkelijk te vinden, maar mijn lokale modelbouwwinkel had deze al jaren op de plank liggen. De doos was zelfs al verbleekt doordat hij in de etalage heeft gelegen. Ik ben er helaas vergeten een foto van te maken, omdat ik de doos al vrij snel bij het oud papier heb gelegd. Ik heb deze kit tussen de verbouwing van onze bovenverdieping door in elkaar geflanst.
Revell heeft deze kit voor het eerst uitgebracht in 2017 en daarna verschillende keren opnieuw. Zie Scalemates:
https://www.scalemates.com/nl/kits/reve ... 8--1025110Laat je niet foppen door het foeilelijke 'easy-click-system' opschrift. Dit is gewoon een serieuze kit met prima detaillering! Voor degenen die weleens kits van Bandai bouwen komt het bekend voor: er worden decals meegeleverd maar ook een stickervelletje als alternatief.
De kit valt inderdaad zonder lijm vrij stevig in elkaar, al heb ik de boel gewoon vastgelijmd om diverse naadjes te kunnen wegwerken. De stuurinrichting en de wielen zijn beweegbaar gebleven.
Helaas heeft Revell één nogal lompe en lelijke concessie gedaan. Een prominente hendel bij de stoel is meegegoten met het chassis, terwijl die hendel best ver uitsteekt en het daarom meer een soort van euh... plank is geworden? Erg rare keuze, aangezien ze bij deze kit vrijwel alle details gewoon hebben meegeleverd als kleine onderdeeltjes. Ik kwam er pas laat in de bouw achter dat dit uitstulpsel een hendel moest voorstellen en had daarom geen zin meer om alles eraf te zagen en opnieuw te spuiten.

De kit lijkt gebaseerd te zijn op een opgeknapt exemplaar dat gebruikt wordt voor shows. Er zitten zelfs een soort concours-stickers op het decalvel. Waarschijnlijk daarom zit er een heel modern ogende accu bij (mét gedetailleerde decal voor het etiket!) maar ik vond dat niet passen bij de esthetiek van het model.
Alsof het ervoor bedoeld is zitten er bij de Heller Ferguson TE-20 twee identieke accu's (het ding heeft er echt maar één) waardoor ik die kon gebruiken. Ik heb de Heller accu wel wat aangedikt door langs de zijkanten een stukje plastic te lijmen.

Het chroom op de kleine ronde grille en de sierlijst over de kap heb ik afgeweekt met bleek en opnieuw gespoten met Inspire Chrome. De rest van de tractor heb ik gespoten met Revell Aqua. Omdat ik het zonder primer wel af dacht te kunnen waren er nogal wat laagjes nodig om de lichtdoorlating van de dunne spatborden te stoppen.
Onder de grille zaten een uitsparing en gaatjes voor een kenteken, maar die wilde ik er niet op hebben. Daar heb ik dus wat plamuur moeten gebruiken.

Ik heb gekozen voor een iets donkerder kleur rood dan voorgeschreven, om te voorkomen dat het teveel lijkt op een Duplo-tractor. Er zitten twee stoeltjes bijgeleverd, mét en zonder kussen, en ik ben voor de minst comfortabele optie gegaan. Ik heb de zitting beige gespoten, net als de wielen, dit heb ik teruggezien op een paar foto's en ik vind het het rood erg mooi breken.
Verwering is niet mijn sterkste punt. Ik heb eigenlijk maar gewoon wat gedaan. Ik wilde geen smetteloos opgepoetst museumstuk bouwen, maar zeker ook geen halfvergaan en verlaten exemplaar. Ik heb donkere waterverfwashes gebruikt en de weathering poedertjes van Revell, gefixeerd met matte blanke lak (Alclad Aqua).
Nu de Heller Ferguson er nog naast! Ik ben daar een tijd terug al aan begonnen en ik moet zeggen: deze Revell tractor bouwt echt een stuk makkelijker weg dan die van Heller, hoewel die laatste er op het oog uitziet als een serieuzere kit.

groetjes Jelle