Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik post niet zo vaak hier vanwege een voorkeur voor luchtvaart (met name helikopters), maar soms wil je wel eens wat anders bouwen, elke dag patat is ook niet je van het.

Een paar jaar geleden kocht ik in Lingen (Dld) een goedkoop kitje van een 'Long Tom'. Een handelaar uit Engeland deed allemaal oude kitjes weg voor 1 á 2 euro per stuk. Voor 'mijn' modelbouwdag te Hurdegaryp kan ik altijd wel goedkope kits gebruiken voor de kids-corner en zo kocht ik dus 25 dozen voor een leuk bedrag, het merendeel dus niet voor mijzelf, maar voor kinderen om (gratis) kennis te maken met de modelbouw. Ik verdiepte me wat in de Long Tom en het bleek dat deze gebruikt is in WO2, Korea en Vietnam. Zulke verhalen vind ik leuk en als er in mijn ogen een leuk verhaal of geschiedenis aanhangt vind ik dat leuk om te bouwen.
photo 465422
Omdat ik ook al een lief kanonnetje had gebouwd (PAK40) en ik bezig was met een Wespe, begon het idee te groeien om meer artillerie te bouwen, een soort van tijdlijn. Zo heb ik een paar weken geleden een kanon besteld van Zvezda uit de tijd van Napoleon. Een kanon uit WO1 (voortgetrokken door paarden) had ik al (moet ik nog bouwen). Ik heb dus wat uit WO2 en iets later en dan kan het moderne spul dus niet achterblijven. Voor de IPMS heb ik van Zvezda een recentie-model mogen bouwen van een MSTA-S 152 mm en omdat Nederland de PzH2000 heeft, wilde ik die ook bouwen. Ik kon goedkoop aan dit kitje komen (het moet wel leuk blijven uiteraard :lol: ) en bij mijn zoektocht stuitte ik op foto's van een Griek. Deze had een veel gaver camouflage-patroon dan het saaie Navo schema van de Duitsers en Nederlanders en dan ben ik om. Vier kleuren, bruin, groen, zwart en geel.
photo 515253

photo 515254

Citaat:
De Panzerhaubitze 2000 (of PzH 2000) is een, door de Duitse bedrijven: Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co KG (KMW) en Rheinmetall AG ontwikkelde, pantserhouwitser, kaliber 155 mm. Bij de Nederlandse Koninklijke Landmacht en andere Europese legers is de PzH 2000 de vervanger van de M109-houwitser. Een schot met het wapentuig kan, afhankelijk van de stand van de schietbuis, maximaal 56 kilometer overbruggen.De Nederlandse PzH 2000 werd voor de eerste maal in oorlogsomstandigheden ingezet ten behoeve van de opbouwmissie in Afghanistan in 2006. Een aantal pantserhouwitsers maakte toen deel uit van de Nederlandse Task Force Uruzgan. Gebruikers: Duitsland, Kroatië, Griekenland, Italië, Litouwen, Qatar, Nederland.


Aangezien mijn voorkeur 1:72 is, heb ik deze gekocht:
photo 515238

photo 515239

photo 515237

Van de bouw heb ik niet zoveel foto's gemaakt. Nadat ik alles in elkaar gelijmd had (turret los van de romp), heb ik alles (glans) zwart (Revell aqua nr. 7) gespoten.
photo 515241

photo 515240

Vervolgens vele dingen tussendoor gedaan om uiteindelijk deze er maar weer bij te pakken. Ik zag toch wel op tegen het wat lastige camouflage-patroon. Maar ik ben maar gewoon begonnen en aan de hand van de karige referentiefoto's begonnen af te plakken. Een paar kleine stukjes die zwart moeten blijven en van karton wat afscherming voor de tracks en wielen:
photo 515242

photo 515245

Vervolgens het donkere wat afgezwakt met een witte primer, op de plaats van het Griekse kruis heb ik wit aangebracht en dit afgeplakt (6 x 6 mm) voordat de andere kleuren erop gaan.
photo 515243

Mix gemaakt van okergeel/geel/wit (Vallejo kleuren):
photo 515244

photo 515246

Vervolgens het geel afgeplakt en het gehele model groen gespoten (Revell aqua nr. 65) en freehand wat bruin aangebracht (Revell aqua nr. 84), helaas geen foto's van. Details wat kleur gegeven en achter op de koepel nog 2 antennes gescratcht van styreen staaf en getrokken sprue. Alles in de glanslak (spuitbus van de Action), decals aangebracht en een donkere wash aangebracht (slecht zichtbaar op de foto's). Achteraf had ik het groene nog wat op kunnen lichten, maar dat heb ik niet meer gedaan.
photo 515247

Het wit/blauwe Griekse kruis heb ik gemaakt door op een wit vierkant van 6 x 6 mm, 4 kleine blauwe vierkantjes te plakken van 2 x 2 mm, gemaakt van restant-decals voor een Griekse F-16, dus de juiste kleur blauw :lol: Het nummerbord is gemaakt door een wit stukje decal, met daarop alleen de cijfers van het Duitse kenteken van de kit en met een heel klein kwastje ook hier geprobeerd om een blauw kruis te verven.

Vanmorgen voor de bui(en) maar even wat eindfoto's gemaakt:
photo 515248

photo 515249
photo 515250

photo 515251

photo 515252

En samen met de Rus (MSTA-S):
photo 515255

photo 515256

Voor de puriteinse tankbouwers zal er wellicht veel meer eer te behalen zijn, maar voor mijn project vind ik het wel prima.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er niet slecht uit, en is een mooie kit oor voor zijn schaal. Die Griekse camo vind ik wel een mooie camo en ben ik ooit van plan ook een toe te passen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Is mooi geworden René, dat camouflagepatroon maakt 'm erg leuk. Nu nog die andere twee historische kanonnen bouwen! :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank

Saab 900 schreef:
Nu nog die andere twee historische kanonnen bouwen! :brouw:


Tja..... Zoveel leuks nog op de plank in in reserve. Dat maakt het ook zo lastig om weer wat nieuws te p(l)akken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement