Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 12:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mijn eerste automodel in eeuwen, en gelijk niet de makkelijkste denk ik :P

De body had aardig last van sinkmarks, net als de zijboorden trouwens:
Afbeelding

Uiteindelijk het geheel 2x moeten spuiten, omdat de verf+lak niet mooi geworden was. Ik ging het polijsten, en dat ging best goed, maar door alle randjes en knikken in deze body ging ik op allerlei plekken door de lak heen. De druppel was toen het potje Xtracolor (enamel, glans) leeg was en ik het nieuwe, gelijktijdig gekochte, potje gebruikte wat een compleet andere tint was, veel grijzer. Ik heb toen alles gestript (dus incl. de strak gemaakte plekken...) en opnieuw gedaan, wederom met Xtracolor (ondanks dat ik het prutverf vind die eeuwen nodig heeft om te drogen waardoor er snel stof en rommel in komt). Helaas is bij het Hasegawa model het VW embleem meegegoten, en aangezien ik dit model gemaakt heb voor een vriend van mij met een 1:1 T1, wilde hij dit kleurenschema met dit embleem. Dus met de cirkelsnijder en veel geduld afgeplakt, uiteindelijk niet perfect maar beter als de vorige ronde.
De glanslak is Tamiya X-22, de decals van Flevo, die gingen prima, de Hasegawa decals vielen helaas uit elkaar in het water (nog niet eerder gehad met Hasegawa decals trouwens), dus de instrumenten zijn niet zo mooi geworden.
Bij deze kit zitten wielen van een Kever, deze heb ik vervangen voor een setje buswielen van Ebay (waarschijnlijk van een die-cast ofzo) met het juiste sleufgatenpartroon.

Na consult met de eigenaar de volgende kleuren gekozen die her en der afwijken van de bouwbeschrijving:
-ruitenwissers: zwart met donkergrijs rubber
-spiegels: chroom spiegeldeel + achterkant, hele arm + beugel wagenkleur
-binnenspiegel: chroom spiegeldeel, alumium behuizing
-bank: lichtgrijs
-stuur, stuurkolom, versnellingspook+knop: zwart

Al het chroom is ontchroomd en gespoten met Alclad. De latjes in de bak zijn gespoten met lichte zandkleur en met olieverf zijn de nerfjes gedaan, hierna is e.e.a afgelakt met Tamiya X-22 glans met een paar druppen clear orange erdoor voor een wat warmere tint.

Bij het monteren viel het me op dat de body om wat voor reden dan ook een beetje doorhangt naar voren, verder lijken de nummerborden geschaald naar de onderdelen van de kit en voor de oude blauwe platen wat aan de grote kant, vooral voor.

Verder is de lak verre van perfect, met bepaalde lichtval toch wat sinaasappelig op sommige plekken, maar voor een eerste auto in jaren (en qua polijsten e.d. denk ik niet de makkelijkste!) zijn zowel ik als degene waar hij voor is er blij mee.

Overigens heeft dit model jarenlang in de kast gelegen te wachten op het afplakken van het VW embleem, door de Corona weer eens tijd en zin gehad hem weer op te pakken... Het nog in de doos aanwezige kassabonnetje vermeldde een aankoopdatum van december 2010... :oops: :oops:
Maar genoeg gekletst, hier de vers gemaakte foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op-/aanmerkingen en verbeterpunten zijn meer dan welkom, ik ben zo'n militaire "dunspuiter" dus weinig ervaring met glanzende automodellen! (als vind ik dat super glanzende ook niet echt voegen bij zo'n werkpaard)

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2020 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 02 jun, 2020 14:52 pm
Berichten: 43
Mooi gedaan hoor! Vind de kleur ook echt van die tijd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi geworden!

Kleur is prima*. Jammer van de foutjes, moet je weten om ze te zien denk ik.
Spuiten van glanzende automodellen is inderdaad net even anders dan mat militair spul.
*NS busjes waren volgens mij altijd grijs, maar ik vind dit een mooie combinatie.

Leuk die velgen! Die kende ik nog niet als losse toevoeging. Veel beter dan de kit velgen.

Spuiten van glanslak;
Vaak kun je de druk beter net ietsje lager zetten, dan krijg je iets meer verf op het model.
En eerst alle details, randjes, naden en kleine stukjes spuiten. En daarna de grote vlakken vullen.

Polijsten is met uitstekende randjes (waar zo’n bus vol mee zit) een uitdaging. Doordat de verf tijdens het drogen krimpt trekt hij mooi strak. Dat is mooi. Maar door datzelfde effekt wordt de verflaag bij de randjes ook dunner. Vandaar de tip details en randjes eerst spuiten, dan zit daar automatisch al wat meer verf. (Professionele autospuiters doen dat ook zo)

Superglanzende ‘wetlook’ is ook een kwestie van smaak. Ik heb goede ervaringen met nat opschuren met 1500-3000 grit, en na polijsten zonder helemaal hooglans oppoetsen en eventueel met autowas. Dan krijg je een mooie gladde laklaag zonder de superhoge glans.

X22 vind ik nog steeds de beste -makkelijk te verwerken- lak voor modellen. Zero is nog glanzender, maar door de oplosmiddelen ook niet prettig.

De richtingaanwijzers voorop zijn erg donker oranje. De eidooiers zoals ze ook wel genoemd werden waren in werkelijkheid veel lichter. Maar dat is een detail. VW logo is erg goed gelukt.
En de houten latjes in de laadbak zijn werkelijk perfect. Alsof ik naar een echte kijk.

Al met al dikke complimenten met dit mooie model.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@Marco: dank je wel, de kleur was één van de redenen waarom ik doorgezet heb met de Xtracolor verf :)

@Odorf: jij ook dank voor je reactie en de tips voor de lak en het polijsten ervan! :)
Ik bouw voornamelijk vliegtuigen en af en toe eens een militair voertuig, maar een auto is heel lang geleden. Er zitten nog meer decalopties op het Flevo setje, dus je weet maar nooit! :)
Voor de kleur heb ik de bouwbeschrijving aangehouden, maar ja, zoals bekend zijn die ook niet altijd correct... En ik heb het ook niet gechecked verder.
De wielen komen zo te zien van een die-cast model en waren echt een toevalstreffer, ik had de wielen van de kit al met plastic plaatjes dichtgemaakt aan de achterkant en gevuld en geschuurd met milliput (als voorbereiding voor het aanpassen naar het goede patroon), toen ging ik plaatjes van VW Transporter velgen zoeken via Google images en stuitte ik op een plaatje van deze wielen; dat bleek een Ebay link te zijn. Geen idee waar ze vanaf komen, qua maat zijn ze gelijk aan de Hasegawa wielen i.i.g.

De richtingaanwijzers (en ook de achterlichten trouwens, maar daar valt het wat minder op) vind ik zelf ook niet top geworden, jammer genoeg levert Hasegawa geen glaasjes mee die je mooi kunt tinten met transparant oranje en rood (of zelf mengen met glanslak) maar gewoon een verchroomd deel waar je dan met transparante verf overheen moet, en dan ook nog zonder het chromen randje mee te verven... Of je ziet dat het chroom is, of het wordt te donker zoals nu gebeurd is.

De latjes heb ik op dezelfde manier gedaan als het houtwerk van mijn WOI vliegtuigmodellen, is altijd erg leuk om te doen.

Nogmaals dank voor je hints en kritische blik :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Oh ja, ik zag in je onderschrift (o.a.) je scratchbouw van de HS22 -fantastisch ding! :)
Waarschijnlijk nog niet van toepassing, maar bij de Trilex velgen blijft de ster op de naaf en gaat de buitenring met band eraf.

Groeten Jeroen (heb zelf 2 Hanomag-Henschel F45s als campers gehad, maar om die nou te scratchen... :mrgreen: )

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 23:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
jeroen_R90S schreef:
Groeten Jeroen (heb zelf 2 Hanomag-Henschel F45s als campers gehad, maar om die nou te scratchen... :mrgreen: )


Dank voor je reactie op de velgen.
Hanomag F45. Geweldig leuk. Ik kom regelmatig in het Moezel-gebied daar rijden nog veel F45’s rond met een liertje tussen het chassis om te assisteren bij de oogst.

Scratchbouw is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Met een tekening op de juiste schaal, wielen van een donor, of bijvoorbeeld 3d geprint (Shapeways) en wat styreenplaat in 0,5-1 en 2mm kom je al een heel eind. Check de vrachtauto bouwverslagen van Hermann/Woefdram of Zeger van Hattem en JohnH eens. Daar valt veel van te leren. Of het verslag van Bert in militaire trucks met zijn Daf.

Komt het de eerste keer niet zo uit je handen als je wilt, begin je gewoon weer overnieuw. Het basismatetial is niet zo duur en geduldig.

Zomaar een suggestie hoor. :mrgreen: :brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ja, leuk, die "Winzers", vaak met superkorte (soms nog verder ingekortte) wielbasis. Ik had een F45/30 en die was al kort (3000mm wielbasis), daar kon je prima straatje mee keren :)
Volledig scratchen is (nog?) niet voor me weggelegd..., wel doe ik regelmatig aanpassingen aan m'n vliegtuigmodellen (zie de F4U-4 Corsairs USS Boxer bij de vliegtuigen) en ik en nu bezig met een paar schietstoelen aan te passen naar een ander type... Wel leuk en geeft veel voldoening.
Het probleem met die Hanomags is dat ik ze van binnen en buiten ken (genoeg onder liggen sleutelen :mrgreen: :mrgreen: ) dus dan raak ik eindeloos verloren in de pogingen om een voor mij acceptabel model te maken. De vriend van de T1 heeft datzelfde met Transporters, ik zie dat soort dingen niet (al stoort het ontbreken van de knik in het front onder voorruiten me wel bij de VW) Het mooie (vind ik zelf dan) is dat die Hanomag eigenlijk heel hoekig ogen, maar een (in mijn ogen) prachtig soort subtiel lijnenspel hebben als je er beter naar kijkt. Nou ja, een gedeelte van het materiaal en referenties heb ik genoeg, misschien ook gewoon maar eens een poging wagen. Maar eerst maar eens de half afgebakken zut proberen af te maken, al spande de VW wel de kroon qua doorlooptijd.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement