Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Goedendag,

Hopelijk mag ik mijn eindfoto's met een kort verslagje hier plaatsen, anders moet hij verplaatst worden.
Na enkele diorama bouwprojectjes halverwege afgebroken te hebben, wilde ik eerst eens een diorama afgerond hebben voordat ik hem hier zou posten.

Het begon met een doosje van Tamiya de Panzerkampfwagen II aus F/G, welke ik als instap model heb gekozen omdat het mijn eerste tank ging worden.
Er zaten naast de bestuurder van de tank, 4 extra soldaten bij, best een volledige doos voor slechts 12,50€. Model is uit 1971 staat op de doos.

photo 503372


Het verfen en verweren ben ik een zeer beginnende bouwer in, ik heb vele instructie youtube video's gekeken.
Omdat ik alles fout mocht doen van mijzelf, ging ik ook experimenteren op de tank en de mannetjes.

De tank had ik in grijs gegrond, omdat ik ergens had gelezen dat deze tanks destijds grijs van kleur in Noord Afrika aankwamen waar ze met enige haast in de woestijn geel kleur werden gespoten.
Bij het chippen lukte dit aardig, de grijze kleur kwam als beschadiging goed tevoorschijn.

Daarna ging ik met pigmenten aan de slag om roest te creëeren, dit deed ik zo overmatig dat toen ik klaar was, de complete tank een oranje gloed gaf, een door en door geroeste tank was het geworden.
Het chipping effect met de onderliggende kleur grijs was volkomen verloren gegaan.
In een later stadium hoopte ik dit te maskeren met washes en woestijnstof pigmenten.

Zoals te zien is heb ik extra decals bijgekocht, voor de Afrikakorps soldaten van Tamiya.
Voor de Afrika Korps tank van Stardecals, ik wilde het een beetje realistisch doen lijken.

De woestijn ondergrond heb ik gemaakt met karton bodem, en daarop DAS klei en Vallejo earth texture.

De tank heb ik verder nog extra aangekleed met een gedeelte van een stowage set van Legend produktions.

photo 503374


En voorop de tank heb ik met DAS klei een serie zandzakken gemaakt.
De woestijn achtergrond heb ik eerlijk met google gevonden en geprint.

Met het oog op verbeteren voor toekomstige projecten hoor ik graag van jullie wat ik goed en minder goed heb gedaan.

Bedankt alvast en groet,
Martijn.

photo 503373


photo 503375


photo 503376


photo 503377


photo 503378


photo 503379


photo 503380


photo 503381


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De tank ziet er inderdaad behoorlijk verweerd uit. In Afrika nog niet eens zo heel vreemd, met de temperaturen aldaar en het soms letterlijk zandstralen...dus dat ziet er eigenlijk nog niet eens zo slecht uit.
Alleen...wat heb je in godsnaam met de wielen gedaan? Lijkt wel of ze helemaal dichtgesmeerd zitten met stopverf. Dat is echt zonde, doet veel afbreuk aan het geheel.
Dus houd je een volgende keer liever aan het bekende "less is more". Het is achteraf altijd eenvoudiger om er nog wat extra bij te doen, dan een overschot er af.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Laatst bijgewerkt door MarChant op wo 08 apr, 2020 20:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
De wielen vielen mij ook op.
De tank op zich ziet er qua verwering best oké uit.
Zeker de koepel vind ik best goed gelukt.

Als je je dio situeert in Afrika, dan zou ik de kleur van de uniformen aanpassen.
Ik zou ze het gele DAK uniform gegeven hebben.

Hier en daar meen ik ook nog gietnaden te zien.
Die zaten in mijn eerste projecten ook, maar zonder is toch echt mooier.

Qua verweren is het misschien een idee om niet alles tegelijk te willen.
Bouw het op.

Je hebt in ieder geval van alles uitgeprobeerd en dat is de enige manier om verder te komen en beter te worden.
Ik spreek geheel uit eigen ervaring.
Pas op het moment dat ik dingen durfde te proberen, ging het echt vooruit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Beiden bedankt voor de input!

Ja de wielen zijn lelijk, een poging van mij op basis van 1 foto op internet waarvan de wielen van een PKW2 in Afrika aangekoekt zand op zich hadden, te re-creëeren.
Het moet dus een dikke aangekoekte laag zand voorstellen, en het had vele tandjes minder gemogen.
Ik heb het met pigmenten gedaan trouwens. En het is eenvoudig af te krabben heb ik al gemerkt.
Maar ik wilde het as-is posten hier om alle plussen en minnen te krijgen van jullie.

De gele DAK kleur voor de uniformen waar no leaf clover het over heeft, die heb ik niet gekocht.
Toen ik zocht naar welke kleuren de DAK uniformen hadden las ik ook iets over mengelmoesjes qua kleuren, dat men soms maar droeg wat voorhanden was.
Zodoende heb ik van Vallejo een paar Panzer Aces-kleuren gekocht, waaronder de Afrikakorps Tank crew 336, vandaar de groene uniformen.
Maar die had ik waarschijnlijk alleen voor de tank crew moeten gebruiken ipv de soldaten eromheen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik had inderdaad alleen de tank crew met die kleur gedaan en de infanterie met een andere.
Aangezien er een duidelijk verschil is tussen tank crew uniformen en infanteristen, in ieder geval tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Stoer dat je je project zo laat zien, met alles wat goed ging en minder goed.
Aan alleen de goede dingen laten zien, heb je uiteindelijk niet zoveel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 0:48 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is best mogelijk dat de wielen van een tank vol modder zitten, maar dan vind je daarvan waarschijnlijk ook nog sporen terug op de tracks en op andere plaatsen van de tank, zoals op de hull en tegen de spatborden aan. Daar zit echter een andere kleur van modder. Die figuren heb je ook wel prima geschilderd, voor zover er nog iets van deze kerels te maken valt, want ze zien er stunteliger uit dan sommige 1/72 figuurtjes. Let vooral op het verwijderen van gietnaden op je figuren. Probeer van die hele oude figurenkits te vermijden, vervang ze met iets dat uit jaren 90 of later komt. Als je er moddervlekken of wash op de figuren aanbrengt, verdun die dan zodat er geen scherpe aftekeningen of bultjes te zien zijn. Op de uitlaat kun je de aflopers verzachten, zoiets doe je best niet met acryl maar met olieverf of enamels zodat het met extra verdunner vervaagt. Maak ook de loop van de tank en die helmen wat schoon, er lijkt zand aan te hangen. Dat zou ik alleen op het onderste deel gebruiken, het is te korrelig. Gebruik bovenaan fijn pigment.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 jul, 2016 22:11 pm
Berichten: 78
Jij ook bedankt Steven voor je input!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, respect voor je orginialiteit toch wel en mooie sfeerfoto’s. Het lijkt wel een olieverfschilderij. Af en toe zit ik er ook wel aan te denken, die woestijn, maar dan wil ik eigenlijk dat het de volgende dag, morgen dus al klaar is, omdat ik het niet echt kan verbinden met iets van een ervaring.
Top, en hopelijk tot bij de hobby, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement