Unimog;
Die moest er zeker ook op komen. Ik kwam een voorbeeld tegen van een exemplaar met verhoogde zijborden. Vroeger in gebruik bij een echte brandstoffenhandel.
Het is voor het verplaatsen van grotere hoeveelheden kolen wel makkelijk als er ook een laadschopje op zit.
Mochten er kolen worden rondgereden is zo’n laadschop in een handomdraai te verwijderen. Blokje hout er onder, 4 pennen los en twee hydraulische leidingen losklikken. Ook in die tijd al heel eenvoudig. Maar dit terzijde.
In model is er in 1:160 een zeer basic modelletje van Wiking.

productfoto Wiking.
Laadbakje in de maak:
(Evergreen v-groove plaatmateriaal waar een schuurpapiertje overheen is gehaald voor houtnerf. U profieltje is een Evergreen U profiel dat boven een kaarsje is uitgetrokken. (Vlakke kant naar het kaarsje gericht.) Met wat oefening krijg je op deze manier hele fijne en hele dunne U profielen.

Mini wieltjes ietwat verbeterd:

En van dunne stukjes styreen een laadschop een aanbouwplaat vervaardigd:

In kleur ziet dat er zo uit:

En nog voorzien van opschriftjes:

Als laatste nog twee oliedrums in de laadbak geplaatst. Dit, of een flink blok beton zorgt ervoor dat het voertuigje met de korte wielbasis nog een beetje bestuurbaar blijft als de laadschop vol geschept is.
Ook nog voorzien van ruitenwissers van FKS. Spiegels zijn sterk verbouwde versies van ditzelfde merk. En deurgreepjes weer van verchroomd sieradendraad.


En zo staat hij bij de kolenboer:

Odorf