Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Ik zag dat de Blitzkrieg groepsbouw een betrekkelijk korte periode duurt. Nu ben ik niet echt van de vliegtuigen, maar ik begin een beetje te dippen van de tanks en pantsers. Dus wil ik na de vakanie eens aan de vliegtuigen. Nu wil het toeval dat ik een boek gevonden heb getiteld: " Pure luck, the authorised biography of Sir Thomas Sopwith, 1889 - 1989"

Sopwith? Van de Sopwith Camel? Inderdaad.
Maar dat niet alleen. Ik heb een voorlopig lijstje gemaakt van de vliegtuigen war Sir Thomas Sopwith zoal mee te maken gehad heeft.
Allereerst was hij oprichter van de Sopwith Aviation Company. Deze produceerde de volgende modellen:

Sopwith 1914 Schneider Racer
Sopwith Type SPGN or "Gunbus"
Sopwith Bat Boat
WW1
Sopwith Admiralty Type 137
Sopwith Type 806
Sopwith Type 807
Sopwith Type 860
Sopwith Two-Seat Scout
Sopwith Tabloid
Sopwith Baby
Sopwith 1½ Strutter
Sopwith Pup
Sopwith Triplane
Sopwith LRTTr
Sopwith Camel
Sopwith B.1
Sopwith Cobham Twin Engine Bomber
Sopwith AT Aerial Torpedo
Sopwith Dragon
Sopwith Snipe
Sopwith Dolphin
Sopwith Salamander
Sopwith Cuckoo
Sopwith Bulldog
Sopwith Buffalo
Sopwith Rhino
Sopwith Scooter
Sopwith Swallow
Sopwith Snail
Sopwith Snapper
Sopwith Snark
Post WW1
Sopwith Gnu
Sopwith 1919 Schneider Cup Seaplane
Sopwith Atlantic
Sopwith Antelope
Sopwith Wallaby
Sopwith Rainbow racer
Sopwith Grasshopper.

Na de Eerste Wereldoorlog ging Sopwith failliet door het belastingsysteem in Engeland, maar kwam terug. Dit keer niet onder zijn eigen naam, mar onder die van zijn chef ingenieur en testpiloot, Hawker. Vandaar Hawker Aircraft. De volgende lijst is volgens Wikipedia niet compleet:
Hawker Duiker 1923 prototype First original design by Hawker, 1 aircraft built, J6918[1][2]
Hawker Woodcock 1923
Hawker Cygnet 1924
Hawker Hedgehog 1924 prototype
Hawker Horsley 1925
Hawker Heron 1925
Hawker Hornbill 1925
Hawker Danecock 1925
Hawker Harrier 1927 prototype
Hawker Hawfinch 1927
Hawker Hart 1928
Hawker F.20/27 1928 prototype
Hawker Hoopoe 1928
Hawker Tomtit 1928
Hawker Hornet 1929
Hawker Osprey 1929
Hawker Nimrod 1930
Hawker Fury 1931
Hawker Fury variants
Hawker Audax 1931
Hawker Dantorp1932
Hawker Demon 1933
Hawker P.V.3 1934 prototype
Hawker Hardy 1934
Hawker Hind 1934
Hawker Hind variants
Hawker P.V.4 1934 prototype
Hawker Hartbees 1935
Hawker Hurricane 1935
Hawker Hurricane variants
Hawker Hector 1936
Hawker Henley 1937
Hawker Hotspur 1938
Hawker Tornado 1939
Hawker Typhoon 1940
Hawker Tempest 1942
Hawker F.2/43 Fury 1943 Prototype
Hawker Sea Fury 1944
Hawker P.1040 1947 Prototype
Hawker Sea Hawk 1947
Hawker P.1052 1948 Prototype
Hawker P.1072 1950 Prototype
Hawker P.1081 1950 Prototype
Hawker P.1072 1950 Prototype
Hawker Hunter 1951
Hawker Hunter variants
Hawker P.1127 1960 Prototype

Nadat Hawker genationaliseerd werd en de naam werd veranderd in Hawker Siddeley, bleef Sopwith actief als consultant, tot 1980.

Een lijstje van modellen van Hawker Siddely:

HS121 Trident (1962) - originated as de Havilland DH.121 airliner.
HS125 & Dominie (1962) - originated as the de Havilland DH.125.
HS146 (1981) - originated as de Havilland DH.146. Project suspended but revived under British Aerospace as BAe 146.
HS748 (1960) - originated as Avro 748.
HS780 Andover (1965) - military derivative of HS748
Kestrel (1964) - a Hawker project
Harrier (1966)
P.1154
HS801 Nimrod (1967) - development of the de Havilland Comet
HS1182 Hawk (1974)
Airbus A300 - Hawker Siddeley designed and built the wings of the A300 airliner.
Argosy - originated as the Armstrong Whitworth Argosy. Built by Hawker Siddeley during the early 1960s. The last Argosy was built in 1965.
Buccaneer - originated as the Blackburn Buccaneer. Hawker Siddeley built the Buccaneer for the Royal Navy, plus the South African Air Force during the 1960s, also a number of S Mk.2B aircraft for the Royal Air Force.
Comet 4 - originated as the De Havilland Comet airliner. The Comet 4 was still being built by Hawker Siddeley in the early 1960s. The final Comet 4 rolled off the production line in 1964.
Dove - originated as the De Havilland Dove. Hawker Siddeley built the Dove during the 1960s. The last Dove was rolled off the production line in 1967.
Gnat - originated as the Folland Gnat. Hawker Siddeley built a number Gnats during the early 1960s, for the Finnish Air Force, Indian Air Force and the RAF.
Heron - originated as the de Havilland Heron. Built by Hawker Siddeley in the early 1960s. The Last Heron was rolled off the production line in 1963.
Hunter - originated as the Hawker Hunter. The Hunter was still being built by Hawker Siddeley in early 1960s. The final Hunter rolled off the production line in 1966.
Sea Vixen - originated as the de Havilland Sea Vixen. Hawker Siddeley built the Sea Vixen during the early 1960s. The last Sea Vixen was delivered to the Royal Navy in 1965.
Vulcan - originated as the Avro Vulcan. Hawker Siddeley built the Vulcan during the early 1960s. The last Vulcan was delivered to the RAF in 1965.
Armstrong Whitworth AW.681 transport project renamed as HS.681
Hawker-Siddley HL Helicrane
Hawker-Siddley HM Helicrane

Genoeg om van te kiezen dus.

Ik denk dat dit een aardig thema voor een groepsbouw en een eerbetoon aan een van de grootste, maar ook meest bescheiden vliegtuigontwerpers uit de geschiedenis kan worden.

Mocht er belangstelling voor zijn, dan is mijn idee om zo in september te beginnen en op de 112de verjaardag van Thomas Sopwith, 18 januari 2010, te eindigen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
In elk geval keuze genoeg. Ik ben altijd te vinden voor een leuke GB.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Als ik mij niet vergis zijn er al voorstellen ook gedaan voor de Spaanse Burgeroorlog, De winteroorlog en nog 1 onderwerp waarvan het thema mij even ontschoten is.... overigens is dit natuurlijk ook geen gek idee, maar mij sprak persoonlijk de spaanse Burgeroorlog ook wel aan...

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

Ik heb zelf het idee van de Spaanse Burgeroorlog inmiddels een beetje laten varen. Ik vond (ondanks jouw enthousiaste reactie) het aantal aanmeldingen eigenlijk te gering. Ik had een minimale opkomst gesteld en daar is eigenlijk niet aan voldaan....

Ik vind dit thema op zich wel leuk, maar ook hiervan betwijfel of er genoeg aanmeldingen zullen zijn. Het valt al weer aardig buiten de thema's die op deze site met name worden gebouwd. Te exotisch vrees ik.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
ik ga er aan meedoen als het zover komt.
Hopelijk zijn er genoeg liefhebbers!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 15:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Persoonlijk hoop ik nog steeds op een Spaanse Burgeroorlog groepsbouw.....

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Tja, ik hield ook al een beetje rekening met de eerder genoemde onderwerpen voor de groepsbouw; de Spaanse Burgeroorlog en/of eventueel een Skandinavië/Winteroorlog groepsbouw.... Maar dat verandert hier blijkbaar met de dag. Beetje jammer.

Deze groepsbouw heeft op zich ook wel een leuk onderwerp, maar ik ga over een eventuele deelname nu sowieso geen uitspraak meer doen totdat de huidige groepsbouw af is. Voor het aflopen van de Mei 1940 groepsbouw kunnen er immers al weer vele andere onderwerpen (met tijdelijk geinterreseerden) gepasseerd zijn...

Klinkt misschien een beetje negatief, maar er komen gewoon iets te veel onderwerpen langs de laatste tijd... Vraag het over een maand of zo nog maar eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Misschien tegen de tijd dat de huidige groepsbouwen achter de rug zijn een poll maken met drie of vier alternatieven?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
Korneel schreef:
Misschien tegen de tijd dat de huidige groepsbouwen achter de rug zijn een poll maken met drie of vier alternatieven?


Goed idee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 jul, 2009 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Inderdaad een goed idee.

Op zich zijn er ook genoeg leuke en haalbare ideeën voor groepsbouwen, gooi er maar eens een topic voor open en je hebt al snel veel bruikbare voostellen... Maar er komt ook al snel ook een beetje een wildgroei hierin. Veel leuke ideeën en veel geintereseerden, maar zijn ze er nog wel als de groepsbouw echt van start gaat, een paar weken en/of maanden later? Het risico als er te vroeg over een groepsbouw wordt begonnen.

Persoonlijk zie ik bijna elk onderwerp wel als een uitdaging/deelname. Zo pak je nog eens een kit van de stapel die je zelf niet zo heel snel zou zijn gestart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement