Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 15:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Zoals beloofd zou ik aan deze groepsbouw gaan deelnemen met de Fokker DXXIII

De Geschiedenis :
De DXXIII is het laatste door Fokker ontwikkelde jachtvliegtuig. Het had net als de Fokker G.1 een dubbele staartboom constructie, en 2 motoren in een trek en duw opstelling.
er zaten enkele problemen hieraan vast, onder andere de koeling van de achterste motor, en daarnaast, in geval van nood kon de piloot het toestel moeilijk verlaten, de kans was erg groot dat hij door de achterste propeller verscheurd zou worden. daarom deed Fokker toendertijd al onderzoek naar de mogelijkheid van een Schietstoel.
Door de koelingsproblemen heeft het toestel maar weinig gevlogen. in totaal zijn er 11 vluchten mee gemaakt, en heeft het 3 uur en 36 minuten gevlogen alles bij elkaar.
ten tijde van de Meidagen stond het toestel op Schiphol, en is slechts licht beschadigd geraakt. De duitsers hebben de motoren uit het toestel gehaald, en de rest is gesloopt. Een triest einde van een veelbelovend toestel.

De Kit :
Enkele maanden geleden bracht RS Models een splinternieuwe kit uit van dit model. de opbouw is wat we tegenwoordig mogen verwachten van kits uit het voormalige oost Europa. Goede kwalteit met fijne detailering aan de buitenzijde, Het interieur daarintegen is een beetje spartaans.
er zijn 2 decalopties bij gevoegd, 1 voor de eerste kleurstelling met het prototype registratie, en 1 met de registratie 998, gedurende de Meidagen.

Het is dus duidelijk dat ik de laatste versie ga maken, zoals deze ten tijde van de Blitzkrieg op schiphol stond.

Bij deze een foto van de inhoud, met de verf van White Ensign Models welke ik ga gebruiken voor het camo patroon.
Afbeelding

Ik hoop vandaag en morgen een redelijk begin te maken, dus meer foto's volgen!

Groetjes
Niels[/img]

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Laatst bijgewerkt door Nielsdol op wo 05 aug, 2009 14:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 10:10 am
Berichten: 704
Woonplaats: Dokkum/Drachten
Ziet er een stuk beter uit dan de Fokker D-XXIII van Pegasus die ik heb. Veel succes!

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 15:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Bijzonder vliegtuigje! Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 23 mei, 2006 8:32 am
Berichten: 988
Woonplaats: Oostende/Belgie
Een zeer eigenaardig toestel.

Het toffe aan deze GB is dat ik veel Nederlandse vliegtuigen zie waar ik weinig van af weet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Vandaag dus een begin gemaakt aan de Fokker D23 van RS Models.

Naast de cockpit delen heb ik de staartdelen en vleugels alvast gelijmd.

De kleur aanduidingen zijn alleen in naam gegeven, dus ik heb het interieur Revell 43 Grijs gedaan. leek mij wel een redelijke kleur.

Morgen weer verder! :)

Hier een foto van de reeds gemonteerde staartbomen en vleugels :
Afbeelding

En de romp delen even los tussen de vleugels geplaatst, waarbij opvalt dat er tussen de vleugels en romp totaal geen plamuur nodig is straks. De rompdelen zelf moeten wel met een beetje kracht op elkaar gelijmd worden.
Afbeelding

Met een beetje mazzel ben ik morgen al zover dat ik misschien zelfs de eerste kleurlaag kan spuiten! :)

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 22 jun, 2009 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Je gaat rap, Niels.
Ik heb deze kit zaterdag gekocht op de luchtmacht opendag.
In vergelijking met de vorige modellen die ik van deze kist heb gehad, resp. de KPL-vacuform en een Tjechische resin is dit wel een verademing.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 5:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Het gaat inderdaad erg rap, maar daarbij moet ik ook zeggen dat de staartbomenconstructie niet zo heel veel voorstelt, en ik het prefereer bij dit soort toestellen ze tegelijk te bouwen, in 1 keer, zodat als ik het gelijmd heb, en alles nog niet helemaal droog is, het eventueel gecorrigeerd kan worden als het nog niet helemaal droog is

de cockpit stelt ook niet zo heel veel voor, en ik heb ook besloten om dat zo te laten, aangezien het toch allemaal vrij klein is ook.

Eerst even een paar uurtjes aan het werk (treintje naar amsterdam, naar dordrecht, rotterdam, weer naar dordrecht en dan via amsterdam weer naar huis..... Het leven van een conducteur valt soms best wel mee ;) ) en dan ga ik er weer mee verder!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Even 4 dagen weggeweest en er staat al bijna een complete DXXIII :shock: Gaat inderdaad erg rap, en de erg afwijkende lijnen van deze kist zijn al direct zichtbaar.

Ziet er al goed uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Lijkt mij een leuk toestel :wink:

Ben benieuwd.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 jun, 2009 22:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Vandaag weer een beetje verder gegaan met den D23.

Het interieur heb ik gelaten voor wat het was, lekker basic. het cockpit dak zit dicht, dus zoveel zie je er ook weer niet van.

Wat er wel veel nodig was is lood. de instructie geeft 10 gram aan, daar ben ik altijd een beetje huiverig voor, dus doe ik wat meer, maar meer dan 13 gram kreeg ik niet in de neus sectie
Afbeelding

daarna ben ik voorzichtig aan de gang gegaan om de romp in elkaar te lijmen, nu zitten er geen locator pins etc. dus het is voorzichtig passen en meten.

2 dingen zijn zeker uiteindelijk, 13 gram is MEER dan voldoende, denk zelfs dat 7 a 8 gram genoeg is! daarnaast passen de vleugels vrijwel perfect tegen de romp, daar is dus absoluut geen plamuur noodzakelijk

Door eigen onhandigheid is de romp niet zo heel mooi geworden, en moet daar op de lijmranden wat geplamuurd en geschuurd worden. maar dat later.

wat rest voor vanavond is de foto van de romp op de vleugels.
Afbeelding

Morgen of overmorgen hoogstwaarschijnlijk weer meer!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement